בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי שבע שנות לימוד, לרופאים נדרשת גם סדנת שירות

הצוותים נוקטים יחס קר, המחלקות רועשות ואיכות המזון ירודה. תוצאות סקר עגומות גרמו למש' הבריאות להשקיע מיליונים בסדנאות לשיפור היחס לחולים

97תגובות

רבע מהרופאים העובדים במחלקות הפנימיות והכירורגיות בישראל אינם מציגים את עצמם לפני המטופלים. מעט יותר מעשירית מהם (11.8%) טורחים להציג את עצמם למאושפזים לעתים רחוקות. במחלקות הכירורגיות בבתי החולים הממשלתיים, כשליש מהאחיות (30.4%) אינן מציגות את עצמן לפני המטופלים. אלה נתונים מסקר שערך משרד הבריאות על איכות השירות בבתי החולים.

במשרד הבריאות נדהמו נוכח הנתונים. במחלקות הפנימיות, שיעור האחיות שנמנעות מהיכרות עם החולים גבוה יותר (38.7%). הסקר נערך לפני שנתיים ונבחנה בו שביעות הרצון של 5,500 מאושפזים בבתי החולים הממשלתיים. התברר כי בתי החולים שמהם התקבלו מרבית הדיווחים על רופאים המתעלמים ממטופליהם ממוקמים בפריפריה: ברזילי באשקלון (37.2%), הלל יפה בחדרה (34.6%), זיו בצפת (34.4%) ובית החולים לגליל המערבי, נהריה (30.2%). בבתי החולים במרכז אחוז הרופאים הנוהגים להתעלם מהמאושפזים קטן יחסית. במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נוהגים כך 24.4% מהרופאים, ברמב"ם בחיפה 15.1% ובמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) 14.1%.

האחיות בבתי החולים בפריפריה הולכות בעקבות הרופאים. דיווחים רבים על אחיות שאינן מציגות את עצמן לפני המטופלים התקבלו בברזילי (47.5%), בבית החולים וולפסון בחולון (44.4%), בהלל יפה (43.4%) ובזיו (42.8%). אחיות רבות נוהגות כך גם באסף הרופא (38.5%) ובשיבא (35%). הנתון הנמוך ביותר של הימנעות אחיות מהיכרות עם חולים נרשם ברמב"ם, אבל גם שם יותר מרבע מהאחיות (26.3%) נוהגות כך.

הסקר, שנערך בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2010, מציג תמונת מצב עגומה של רמת השירות הניתן למאושפזים ולקרוביהם בבתי החולים. שביעות הרצון הגבוהה ביותר דווחה בבית החולים פוריה בטבריה, והנמוכה ביותר בברזילי באשקלון. שני בתי חולים בחיפה - רמב"ם ובני ציון - קיבלו ציונים גבוהים בכל הנוגע להתחשבות של הצוות הרפואי בבקשות של קרובי המאושפזים. הציון הנמוך ביותר בקטגוריה זו ניתן לבית החולים וולפסון ולבית החולים ברזילי.

גם רמת הניקיון בבתי החולים אינה גבוהה לטעמם של המטופלים. אנשים שטופלו בפוריה, ברמב"ם ובהלל יפה היו שבעי רצון מרמת הניקיון, באופן יחסי. אלה שטופלו בשיבא וברזילי הביעו שביעות רצון נמוכה במיוחד מהניקיון.

בהלל יפה, בוולפסון, בשיבא ובברזילי, מטופלים לא היו שבעי רצון מרמת השמירה על פרטיותם. על רעש והפרעות התלוננו בעיקר אלה שאושפזו בשיבא, באסף הרופא ובברזילי. בשיבא, באיכילוב, בוולפסון ובברזילי, מאושפזים קבלו על איכות המזון שהוגש להם.

תוצאות הסקר חייבו את משרד הבריאות להתייחס, לראשונה, לבעיית השירות בבתי החולים בארץ. לא רק הסקר עורר את המשרד לפעולה, אלא גם הצטרפותה של ישראל לארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, לפני כשנתיים. חברות הארגון נדרשות לאסוף בהדרגה , החל ב-2013, נתונים על רמת השירות בבתי החולים במדינה, לרבות תנאי אשפוז וזמני המתנה. כל מדינה נדרשת להעביר את הנתונים למאגר השוואתי של הארגון.

התדמית השלילית של בתי החולים הממשלתיים מקבלת ביטוי לאחרונה ברשתות החברתיות. בפוסטים בפייסבוק יש הקובלים על התנאים בבתי החולים. התגובות, ברוב המקרים, תומכות בכותבים. בעקבות הסקר, ההשוואה הבינלאומית והתגובות באינטרנט, החליט מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, להקים אגף חדש במשרד שיוקדש לשירות בבתי החולים. כתיבת המכרז לאיתור ראש האגף הושלמה לפני כשבועיים. "בעיית השירות היא בעיה של כל בתי החולים, גם החדישים שבהם. דווקא במחלקה חדשה, שנראית טוב, אנשים מצפים לקבל שירות טוב יותר", אומר גמזו, "גם מטופל שעבר ניתוח מעולה מבחינה רפואית ירגיש רע מאוד אם למשפחתו לא תהיה כתובת לשאלות, אם הרופא יתעלם ממנו בביקור, אם הוא ישוחרר מבית החולים ללא הסברים מספקים".

למרות המקצועיות הגבוהה של הצוותים הרפואיים בארץ, מוסיף גמזו, שביעות הרצון של מטופלים מהשירות נמוכה. "רופאים נוהגים לחשוב שאיכות הטיפול היא הדבר הכי חשוב, אבל המטופלים מעידים שחשוב להם מאוד השירות שהם מקבלים", אמר, "הם רוצים לקבל מהצוות, מראש, מידע על הטיפול ושתהיה להם תחושה של שותפות בטיפול".

כדי לשפר את השירות בבתי החולים הממשלתיים החליט משרד הבריאות להקצות 2.4 מיליון שקלים לעריכת סדנאות שבהן ילמדו אנשי הצוות הרפואי כיצד לשפר את היחס לחולים. גמזו וראש האגף לרפואה קהילתית במשרד הבריאות, ד"ר מיכאל דור, אפשרו לבתי החולים לבחור את הגופים שיערכו את הסדנאות. אגף ההדרכה והפיתוח במשרד הבריאות קבע כי הסדנאות, בהיקף של 20 שעות, יעסקו בנושאים המשפיעים על שביעות הרצון של מאושפזים, כמו מתן מידע, הסברים על הסיכונים הכרוכים בכל טיפול ושיתוף המטופל בהחלטות טיפוליות.

לפי דו"ח ביניים שהוכן במשרד הבריאות, עד כה התקיימו סדנאות כאלה באיכילוב, בהלל יפה ובוולפסון. ברמב"ם נדרש אישור מחודש לתוכנית ההדרכה, לאחר שתוכנית קודמת שהוגשה לאישור התייחסה בעיקר לסוגיית האלימות כלפי צוותים רפואיים ולא לשירות באופן כולל. צוותי המערך האורתופדי בשיבא עברו הדרכה מזורזת, לאחר שממצאי הסקר הבהירו כי עליהם לשפר את השירות בדחיפות.

"זה תהליך פנימי ארוך, אבל אני מאמין בתוצאותיו", אמר ד"ר גיל פייר, סמנכ"ל רופאים באיכילוב, "כשמטופל מגיע לבית חולים הוא מצפה לעבור את הניתוח הכי טוב ולקבל את התרופות החדישות ביותר. היום הציבור דורש גם יחס טוב, שיתוף במידע, המתנה קצרה יותר. יש טענה שמי שרוצה שירות צריך ללכת לרפואה פרטית. אנחנו חושבים שאפשר לתת שירות מצוין גם במערכת הציבורית".

התוכנית לשיפור השירות עוררה תגובות ציניות רבות בקרב רופאים, שהתקבלו בלשכת גמזו. לדבריו, "רופאים רבים אומרים: ‘שירות זה קשקוש, העיקר שאני מנתח טוב'. אבל המשימה שלנו היא להראות שאפשר לחצות את מחסום הציניות. יש הסברים רבים לשירות לא טוב, כמו העומס והתשתיות המיושנות, אבל אלה בעיקר תירוצים. אין קשר בין תנאי האשפוז במחלקה לבין שביעות הרצון".

בתי החולים התבקשו לדווח להנהלת משרד הבריאות עד ינואר 2013 על הסדנאות שעברו אנשי הצוות. המשרד מתכנן להתחיל בקרוב בסקר נוסף בקרב המאושפזים במחלקות הפנימיות והכירורגיות, כדי לבחון אם הסדנאות אכן הובילו לשיפור השירות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו