אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

חוקרים ישראלים זיהו מנגנון שגורם לתאים להפוך סרטניים

חשיפה מוגברת לשמש ולחומרים מסרטנים עשויה להאיץ את המנגנון. הגילוי עשוי לקדם פיתוח תרופות לחסימת התהליך ולמניעת התפשטות גידולים

חוקרים מהאוניברסיטה העברית זיהו תהליך שלא היה מוכר עד כה להפיכתם של תאי גוף לתאים סרטניים. החוקרים מקווים כי הגילוי יסייע בפיתוח תרופות לחסימת ההליך ולמניעת התפשטותם של גידולים. המחקר מתפרסם החודש בכתב העת Cell Reports, ובו מתארים החוקרים גן המצוי בכל תאי הגוף ומייצר אנזים (חלבון) בשם S6K1. האנזים מופיע בשתי צורות: אחת ארוכה והשנייה קצרה. בעוד הצורה הארוכה מורכבת מיותר מ-500 חומצות אמינו, הצורה הקצרה של האנזים, שתוארה לראשונה במחקר, כוללת 300 חומצות אמינו בלבד. לפי הממצאים, הגרסה הקצרה, המופיעה בכמות נמוכה בתאי גוף בריאים, מעודדת הפיכת תאים לסרטניים.

צוות החוקרים, בראשות הדוקטורנטית ורד בן-חור וד"ר רותם קרני מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה של האוניברסיטה העברית, הצליח להראות כי אנזים נוסף המצוי בגוף (SRSF1) מדכא את פעילות גרסתו הארוכה של האנזים S6K1 ומפעיל את גרסתו הקצרה. האנזים "הקצר" מעביר מידע בין תאי הגוף ומעודד תאים סמוכים להתחלק ללא בקרה, וכך להפוך לסרטניים ולפלוש לרקמות שונות.

בתחילה זיהו החוקרים את האנזים בצורתו הקצרה בניסוי בעכברים, ובהמשך אבחנו אותו בתרביות סרטן אנושיות שנאספו מחולות סרטן השד. בהמשך אותרו רמות גבוהות של האנזים בתרביות שנלקחו מחולי סרטן הריאות וסרטן המעי. "מצאנו כי המסלול המתואר חשוב מאוד ומתרחש כמעט בכל סוגי הגידולים הסרטניים", מבהיר קרני.

בחינת אנזימי S6K1 בתנאי מעבדה הראתה כי בעוד בצורתם הקצרה הם מעודדים את התפשטות הסרטן, בצורתם הארוכה הם דווקא מדכאים את הגידולים ואף מונעים מתאים בריאים להפוך לסרטניים. "האנזים גורם לנזק כאשר הוא מקוצר, ופגיעה בגרסתו הארוכה עלולה  להגביר את המחלה", ממשיך החוקר.

החוקרים אינם יכולים לקבוע עדיין מהם הגורמים המשפיעים על יצירת אנזים קצר או ארוך בגן שנבדק. ואולם, הם מעריכים כי גורמים סביבתיים, כמו חשיפה מוגברת לשמש או לחומרים מסרטנים, עשויים להאיץ את יצירתם של האנזימים הקצרים.

הגילויים הוגשו באחרונה לרישום כפטנט באמצעות חברת המסחור של האוניברסיטה העברית "יישום". בין הפיתוחים האפשריים בעקבות הגילוי - תרופות חדשות שיוכלו לעכב את יצירתו של האנזים בצורתו הקצרה ובדיקות לנוכחות האנזים הקצר בביופסיות, שיוכלו להבדיל בין גידולים שפירים לסרטניים. כיוון מחקרי נוסף שנבחן בימים אלה מבקש לשנות את האנזים מצורתו המקוצרת לצורתו הארוכה, ובכך למנוע סרטן או לעכב התפתחות גידולים בגוף. "כיום אנו יודעים להפוך אנזים מקוצר לארוך במעבדה, והכוונה לפתח בעתיד טיפול תרופתי על סמך הגילוי", אומר קרני.

החוקרים מצאו כי תרופות שפותחו בשנים האחרונות ואושרו לשימוש באירופה פועלות על אנזים נוסף המעורב בתהליך,mTORC1, ומסוגלות להשפיע על פעילותו של האנזים הקצר. "בדיקת רמת האנזימים בגרסתם המקוצרת בקרב חולי סרטן תוכל להבהיר כיצד כל מטופל יגיב לתרופה. רק חולים שבתאי גופם רמה גבוהה של הגרסאות הקצרות של החלבון יגיבו טוב לטיפול בתרופות החדשות", אומר קרני.

בספרות הרפואית תוארו עד כה כ-20 מסלולים שונים להפיכת תאים לסרטניים, והגילוי החדש מצטרף לרשימה זו. לדברי קרני, "זהו רק קצה הקרחון ואנו צופים גילויים דומים בהמשך".