עכברי המעבדה לא תמיד אומרים את האמת

מחקר שבחן שימוש במחקרי מעבדה עבור פיתוח טיפולים רפואיים מצא כי במקרים רבים החוקרים מתבססים על מודלים שגויים - ומטעים

צוות נרחב של חוקרים אמריקאים טוען כי מחקרים שנערכים על עכברים עבור פיתוח טיפולים בכוויות, בטראומה ובזיהומים בדם, מבוססים על מודלים מוטעים - ותקפותם מוטלת בספק.

המחקר שערכו ומתפרסם בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית, ארך עשר שנים ובו מעורבים 39 חוקרים מבתי ספר לרפואה, לרבות באוניברסיטאות סטאנפורד, הרווארד, קליפורניה, וושינגטון ובית החולים הכללי במסצ'וסטס. לפי ממצאיו, מיליארדי דולרים הושקעו עד כה בפיתוחים המבוססים על מודלים שגויים. החוקרים מערערים על תקפותם של מחקרים המבוצעים בעכברי מעבדה במסגרת שלבי הפיתוח של טיפולים רפואיים ותרופתיים עבור לפחות שלוש סוגי מחלות קטלניות משמעותיות: זיהומים בדם, כוויות ופגיעות טראומה. עם זאת, לא ניתן לקבוע בשלב זה אם הטיפולים שניתנו כתוצאה מאותם מחקרים, שקיבלו בהמשך את אישורן של רשויות הבריאות במדינות המערב, אינם יעילים.

למחקר קדמו צבר ראיות המעמיד בספק מחקרים המבוצעים בעכברים על מחלות המערבות את המערכת החיסונית. מכלל הניסויים בעכברים המבוצעים בשלבי פיתוח של טכנולוגיות ותרופות רפואיות, רבים מהפיתוחים נכשלים ואינם מקודמים לשלב הניסויים בבני אדם, כשתמונת המצב בולטת במיוחד בפיתוח טיפולים נגד דלקות שונות. החוקרים מזכירים לאחרונה לפחות 150 ניסויים בעכברים שכשלו בדרך לפיתוח טיפולים לחסימת מנגנוני דלקת. לטענתם, בעת האחרונה מתברר כי ככל הנראה המנגנונים הגנטיים והביולוגיים בבני אדם ובעכברים שונים באופן משמעותי ומעמידים בספק את ההכרח לעבור ניסוי בעכברים כשלב בפיתוח טיפול רפואי חדש.

אי–פי

תחילה בדקו החוקרים כדוריות דם לבנות שנאספו בקרב 167 מטופלים חודש לאחר פגיעה באירוע טראומטי כלשהו, וביקשו לבחון את תגובתן למצבי תחלואה קשים וכיצד מתבטאים הגנים של המטופלים לצורך תפקוד הכדוריות. הם מצאו דפוסי פעולה ייחודיים, העשויים לאפשר יכולת חיזוי על אנשים שיוכלו לשרוד מצבים קשים כמו שריפות או אירוע טראומטי, דוגמת תאונת דרכים או חבלה.

אולם כשניסו החוקרים לפרסם את הממצאים בספרות הרפואית, התעוררה התנגדות בקרב עורכי כתבי העת הרפואיים, מאחר שהם לא הצליחו להראות את אותה תגובה גנטית אשר זוהתה בבני אדם, גם בעכברים. על רקע ההתפתחויות הם החליטו לבחון אחורנית אם גם עכברים מציגים דפוסים זהים לאלו שאותרו במחקר. אולם הממצאים שנאספו מעכברים שהצביעו על פעילות שונה לחלוטין.

החוקרים מצאו כי הביטוי הגנטי לתפקוד כדוריות הדם הלבנות אצל העכברים שונה מזה המוכר בבני אדם, כך שתרופה שיכולה לפעול על עכברים על ידי השתקת הביטוי של גן מסוים עשויה להשפיע אחרת לגמרי על מטופל אנושי. כמו כן נמצא כי כל אחד ממצבי התחלואה שנבדקו, כלומא זיהום בדם, כוויות וחבלות טראומה, הצביע על מעורבותן של קבוצות גנים שונות בעכברים ובבני אדם. בראיון ל"ניו יורק טיימס" סיפרו החוקרים כי גם את ממצאיהם החדשים התקשו לפרסם, ונדחו על ידי כתבי עת רפואיים נחשבים. בדיווח נטען כי לממצאים שראו עתה אור עשויות להיות השלכות בינלאומיות על המשך השימוש בעכברי מעבדה בשלב מחקרי הפיתוח של טיפולים תרופתיים.

הממצאים החדשים מצטרפים לראיות נוספות ממחקר ישראלי שהתפרסם ב"הארץ" בדצמבר 2012 והראה כי תהליך פיתוח תרופות פסיכיאטריות חדשות מבוסס על מודל מחקרי שגוי בעכברים.

החוקרים מאוניברסיטת תל אביב דיווחו בכתב העת Nature Methods כי מחקרים המבוצעים בעכברים, עליהם מתבסס הליך הפיתוח של תרופות פסיכיאטריות, אינם נעשים לרוב בבעל החיים הנכון ומבוססים על תצפיות בזמן הלא נכון ועל מדידה במשכי זמן שגויים.