בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מדענים טוענים שדווקא מזונות בריאים משמינים יותר משחשבנו

מזונות דוגמת ירקות ומוזלי מכילים יותר קלוריות מהמצוין, משום שהשיטה מתעלמת מערך הסיבים. גם לאופן הכנת המזון יש השפעה על הערך הקלורי

54תגובות

ערכם הקלורי של מזונות שונים גבוה יותר משמקובל לחשוב, משום שהערכים המופיעים על גבי תוויות היצרנים מחושבים בשיטה שאינה מתייחסת לערך הקלורי של הסיבים. חוקרים שבדקו את רמת הדיוק של הנתונים המופיעים על גבי אריזות המזון טוענים כי הערך הקלורי של מזונות שונים מחושבים על פי שיטה מיושנת, שלא מביאה בחשבון תגליות חדשות במדע, וקוראים לשינוי הסימון על המזונות.

החוקרים אומרים כי אנשים הניזונים ממזון עתיר סיבים, דוגמת ירקות ומוזלי, צורכים יותר קלוריות משהם חושבים, משום שהערך הקלורי המופיע על גבי האריזה לא מתייחס לערכם של הסיבים. אי דיוקים נגרמים גם משום ששיטת חישוב הקלוריות הסטנדרטית לא מביאה בחשבון את אופן הכנת המזון, והאם הוא מבושל או טרי.

"בכל הקשור לתכולת הקלוריות במזון, הרבה מידע שגוי מגיע לציבור הצרכנים", אומר פרופ' ריצ'רד רנגהם מאוניברסיטת הרווארד. "יש חשיבות גדולה למסירת מידע מהימן לצרכן, בין אם הוא מנהל משטר של דיאטה ובין אם לאו", הוא מוסיף. רנגהם ארגן כנס של האגודה האמריקנית לקידום המדע בנושא מדידת הקלוריות, שהתקיים היום בבוסטון.

בלומברג

במשך יותר ממאה שנים חושב הערך הקלורי בשיטת אטווטר. "תזונאים מחשבים כמה קלוריות יש במזונות השונים, על ידי הכפלת משקל החלבונים, השומנים והפחמימות שבמזון בערך הקלורי של אבות מזון אלה", אמר התזונאי הבריטי ג'פרי לייווזי, שדיבר בפאנל בבוסטון. לפי שיטה זו, גרם אחד של חלבון וגרם אחד של פחמימות מכיל 4 קלוריות, ואילו בגרם אחד של שומן יש 9 קלוריות. היצרנים בודקים מה שיעור החלבון, הפחמימות והשומנים במזון, ומכפילים על פי שיטת אטווטר כדי לקבל את סך כל הקלוריות.

אולם השיטה הזאת אינה מתייחסת לסיבים, מתוך הנחה שהרכיב הזה אינו מוסיף ערך קלורי לגוף. "בעבר קראו להם סיבים גולמיים, שעיקרם תאית הקשה לעיכול - מרביתה עוברת במערכת העיכול ומופרשת ממנו", אומר לייווזי. כיום יודעים המדענים שהסיבים אינם מכילים רק תאית שאינה מתעכלת, אלא גם פקטינים וסיבים מסיסים הטובים לבריאות. מיקרו-אורגניזמים מתסיסים את הסיבים האלו במעי הגס והם מפורקים לרכיבים שמספקים אנרגיה לגוף, כשתי קלוריות על כל גרם סיבים.

לדבריו, מזונות נאים מפיקים פחות אנרגיה מאותם מזונות עצמם בהיותם מבושלים, אולם הרגולטורים שמשווים את הנתונים המגיעים מהמעבדות לא משקפים את ההבדלים האלה. "יש שתי סיבות יסודיות מדוע פחות קלוריות מופקות ממזון נא מאשר ממזון מבושל – המזונות הללו פחות ניתנים לעיכול, והחלקים שכן מתעכלים מצריכים אנרגיה רבה יותר לפירוקם. אנחנו מדברים על הבדל של 30%-10% לפחות. לכן אכילת מזון נא היא דרך טובה לרדת במשקל, אבל יש להיזהר בעניין הזה בטווח הארוך, וזה גם לא מומלץ לילדים", הוסיף.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו