בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תזונה ים תיכונית עשויה לסייע במניעת מחלות לב

כ-30% ממקרי המוות מהתקפי לב ומחלות לב ניתנים למניעה בקרב בעלי סיכון גבוה, אם יעברו לתזונה מהלבנט או אפילו אם יקפידו לשתות יין

64תגובות

כ-30% ממקרי המוות מהתקפי לב ומחלות לב ניתנים למניעה בקרב אנשים בעלי סיכון גבוה, אם יעברו לתזונה ים־תיכונית העשירה בשמן זית, אגוזים, דגים, פירות וירקות, או אם יקפידו לשתות יין עם הארוחות. כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו התפרסמו אתמול.
המחקר, שהופיע באתר האינטרנט של New England Journal of Medicine, התבסס על ניסוי קליני נרחב ראשון להערכת ההשפעה של התזונה הים־תיכונית על אנשים הסובלים מסיכונים לבביים. המחקר הסתיים אחרי חמש שנים, פחות ממה שתוכנן תחילה, משום שהתוצאות היו כל כך מובהקות שלא היה צורך להמשיך.

"זה ממש מרשים", אמרה רייצ'ל ג'ונסון, פרופסור לתזונה באוניברסיטת ורמונט ודוברת אגודת הלב האמריקאית. "ומה שבאמת חשוב, זה שהם בדקו נקודות משמעותיות מאוד. הם לא בדקו גורמי סיכון כמו כולסטרול, יתר לחץ דם או עודף משקל. הם בדקו מקרים של התקפי לב, שבץ ומוות, ובסופו של דבר זה מה שחשוב".

עד כה לא היו הוכחות רבות שתזונה ים־תיכונית מקטינה את הסיכונים למחלות לב. ההוכחות המעטות שכן היו התבססו על מחקרים שהראו כי אנשים שגרים במדינות השוכנות באגן הים התיכון סובלים פחות ממחלות לב, דפוס שניתן לייחס גם לגורמים אחרים ולא רק לתזונה.

יתרה מזו, מומחים אחדים לא האמינו שאפשר יהיה להבחין בהשפעת התזונה, אם היא קיימת בכלל, משום שאנשים רבים כבר לוקחים תרופות רבות עוצמה כדי להפחית את הסיכונים למחלות לב. מומחים אחרים לא מיהרו להמליץ על תזונה כזו לאנשים שכבר סבלו מבעיות משקל, מאחר ששמנים ואגוזים הם מזונות עתירי קלוריות.

מומחים למחלות לב אמרו כי המחקר הוכיח שתזונה היא גורם חשוב ביותר בהקטנת הסיכונים למחלת לב. המדענים בחרו 7,447 אנשים בספרד שהיו בעלי משקל עודף, עישנו, סבלו מסוכרת או מגורמי סיכון אחרים למחלת לב, והטילו עליהם באקראי את השימוש בתזונה ים־תיכונית או תזונה דלת שומן.

במחקר לא הוכח שתזונה דלת שומן יכולה לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב. יתרה מזו, לפציינטים היה קשה מאוד להקפיד עליה, אמר ד"ר סטיבן ניסן, יו"ר המחלקה לרפואה קרדיו־וסקולרית בפאונדיישן קליניק שבקליבלנד. "הקבוצה הזו ערכה בספרד מחקר ענק שאומר כי אפשר ליהנות מתזונה מאוזנת של פירות, ירקות ושמן זית, וכך לצמצם את הסיכון למחלת לב ב-30% וגם ליהנות מהחיים", הוסיף.

המחקר, שערכו ד"ר ראמון אסטרוק, פרופסור לרפואה באוניברסיטת ברצלונה, ועמיתיו, תוכנן זמן רב. החוקרים נסעו למקומות רבים בעולם וביררו אם תזונה בלבד יכולה לגרום לשינויים משמעותיים בסיכונים הכרוכים במחלות לב. בין השאר ביקרו פעמים אחדות בבית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת הרווארד והתייעצו עם ד"ר פרנק סאקס, פרופסור למחלות קרדיו־וסקולריות.

לבסוף החליטו לאסוף באקראי פציינטים בעלי סיכון גבוה ללקות במחלת לב ולחלק אותם לשלוש קבוצות. האחת היתה אמורה לקבל תזונה דלת שומן והשתיים האחרות תזונה ים־תיכונית. אוכלי התזונה הים־תיכונית קיבלו בתחילה תמיכה אינטנסיבית ביותר. הם נפגשו בקביעות עם דיאטנים, בעוד האחרים קיבלו בתחילה הדרכה אחת בנוגע למה שעליהם לאכול, ולאחר מכן כל שנה עלון על תזונה. לאחר מכן הוחלט להוסיף גם להם ייעוץ אינטנסיבי יותר, אך הם עדיין התקשו להמשיך בתזונה זאת.

אחת הקבוצות שאכלה תזונה ים־תיכונית קיבלה שמן זית כתית מעולה כל שבוע, והפציינטים התבקשו להשתמש ב-4 כפיות לפחות ביום. הקבוצה השנייה קיבלה אגוזי מלך, שקדים ואגוזי לוז והתבקשה לאכול 30 גרם כל יום. החלק העיקרי של התזונה הזאת הורכב משלוש מנות של פירות ביום ולפחות שתי מנות ירקות. למשתתפים נאמר לאכול דגים לפחות שלוש פעמים בשבוע וקטניות (כולל שעועית, אפונה ועדשים) לפחות שלוש פעמים בשבוע. הם נתבקשו לאכול בשר לבן במקום אדום, ואלה שהיו רגילים לשתות אלכוהול, נתבקשו לשתות לפחות 7 כוסות יין בשבוע עם הארוחות.

ד"ר אסטרוק אמר כי לדעתו, התזונה הים־תיכונית משפיעה בשל המכלול השלם שלה ולא רק בשל שמן הזית או האגוזים. עם זאת, ציין, לא ציפה כי ההשפעה תהיה עד כדי כך משמעותית ותתרחש במהירות רבה כל כך. "זה הפתיע אותנו מאוד", אמר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו