בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עלייה של 27% במספר התלונות המוצדקות נגד קופות החולים

מדו"ח משרד הבריאות עולה כי רוב התלונות התייחסו לטיפולים בסל הבריאות שלא ניתנו למבוטחים. שיעור התלונות המוצדקות נגד לאומית עלה בכמעט 50%

8תגובות

דו"ח נציב קבילות ציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות מצביע על עלייה ניכרת במספר התלונות המוצדקות שהגישו מבוטחים נגד קופות החולים בשנת 2012.

1,279 תלונות שהוגשו נגד קופות החולים אשתקד נמצאו מוצדקות - עלייה של 27% בהשוואה לשנת 2011 (1,005 תלונות), שנת 2010 (1,093 תלונות) ושנת 2009 (1,003 תלונות). בקופת חולים לאומית חלה העלייה הגבוהה ביותר, 48%, במספר התלונות המוצדקות שטיפס ל-163 בשנת 2012.

בכללית נרשמה עלייה של 30% ל-652 תלונות מוצדקות אשתקד, וגם בקופת חולים מכבי דווח על עלייה של 28% ל-314 תלונות מוצדקות. בלאומית נרשמה עלייה של 48% במספר התלונות, שעמד בשנה שעברה על 163. קופת חולים מאוחדת היא היחידה ששמרה על יציבות במספר התלונות המוצדקות כלפיה: גם ב-2012 ובשנה  שלפניה מספר התלונות היה 150.

קופת חולים לאומית מובילה בדו"ח גם בשיעור התלונות המוצדקות המתוקננות ביחס לגודל האוכלוסייה. בחישוב מתוקנן לשנת 2012, שיעור התלונות המוצדקות לכל 10,000 מבוטחים הוא הגבוה ביותר בלאומית (2.31 ל-10 אלף), ובהמשך במכבי (1.68), מאוחדת (1.60) ולבסוף כללית. בשנת 2012, 26% מהתלונות שהגישו מבוטחים למשרד הבריאות נגד קופות החולים נמצאו מוצדקות.

במניין כלל התלונות שהגישו מבוטחים נגד קופות החולים, הכולל גם את התלונות שנמצא שאינן מוצדקות, שוב מובילה הלאומית, שמבוטחיה, לפי הדו"ח, הכי פחות מרוצים משירותיה: בחישוב שיעור התלונות שהוגש ב-2012 לכל 10,000 מבוטחים, מובילה קופת חולים לאומית (8.4), ואחריה מכבי (6.9), מאוחדת (6.3) וכללית (6). מגמה דומה תועדה בשנת 2011 אז הובילה לאומית (8.1 תלונות לכל 10 אלף מבוטחים), ואחריה מכבי (6.4), מאוחדת (6.2) וכללית (4.9).

עד שנת 2010, ובמשך שנים רבות, היתה מכבי קופת החולים עם שיעור התלונות הנמוך ביותר ביחס לגודלה. אולם באותה שנה חל שינוי מגמה וכללית הפכה לקופה עם שיעור התלונות הנמוך ביותר.

מכלל התלונות שהוגשו למשרד הבריאות בשנת 2012 נגד קופות החולים, 71% עסקו בטיפולים הכלולים בסל הבריאות שלא ניתנו למבוטחים, 18% היו קשורים לאיכות השירות שניתן למבוטחים בקופות, 6% עסקו בתוכניות הביטוחים המשלימים של הקופות ו-5% עסקו בבחירת נותני השירותים שמוצעת למבוטחי הקופה. באחרונה, למשל, דווח ב"הארץ" על תלונה שהוגשה להנהלת משרד הבריאות על ידי בית החולים הלל יפה בחדרה, ולפיה קופת חולים כללית מונעת ממבוטחיה באזור השרון נגישות לטיפולים בבית החולים. תלונה דומה נגד כללית הוגשה על ידי המרכז הרפואי שיבא.

בהשוואה לשיעור כלל התלונות שהוגשו לכל 10,000 מבוטחים בשנת 2012, בתלונות בנושאי תרופות מובילה לאומית (2.68), אחריה מכבי (1.64), מאוחדת (1.59) ובתחתית הרשימה כללית (1.58). בשנת 2012 הוגשו לנציבות הקבילות 429 תלונות בנושאי תשלומים לגופים במערכת הבריאות: 130 נגד כללית, 102 נגד משרד הבריאות, 50 נגד מכבי, 37 נגד המוסד לביטוח הלאומי, 31 נגד לאומית ו-21 נגד מאוחדת. כמו כן, בשנה שעברה, מתוך 1,195 תלונות שהוגשו בנושא איכות השירות, 20.8% נמצאו מוצדקות וב-33.8% נוספות נקבע כי לא ניתן להכריע מי צודק.

לרגל פרסום הדו"ח ציין מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור רוני גמזו כי "אני פונה לאזרחי ישראל ומבקש, אנא העבירו תלונות וקבילות על כל שירות החורג ממסגרת החוק: שירות של קופות החולים, שירות של הביטוחים המשלימים, שירות של משרד הבריאות ושל בתי החולים. קבילתו של החולה שפנה למערכת הבריאות הציבורית ולא מצא בה מענה הולם היא זכות והזדמנות. קבילה שניתן ללמוד ממנה על ליקוי או חסר במערכת היא הזדמנות לתיקון ולשיפור השירות".

מלאומית נמסר בתגובה לממצאי הדו"ח כי "בשנים האחרונות השקיעה לאומית מאמצים ומשאבים רבים בשיפור הקשר עם הלקוחות במגוון ערוצים. ממחקרים פנימיים שאנו מבצעים וכן מדו"ח ברוקדייל שפורסם לאחרונה אנו למדים על שביעות רצון גבוהה אצל לקוחותינו, שבאה לידי ביטוי בדו"ח שהעמיד את לאומית במקום השני מבין קופות החולים. לאומית שירותי בריאות נמצאת במגמת שיפור ואחוז הקבילות ביחס למספר הלקוחות ירד באופן הבולט מבין כל הקופות בין השנים 2011 ל-2012”

עוד נמסר כי “לאומית היתה הקופה הטובה ביותר בשנת 2011 ביחס בין מספר הקבילות המוצדקות שנסגרו לבין מספר הקבילות הכללי שנסגר בשנה זו. לאומית תלמד את הדו"ח, תסיק ממנו מסקנות, ותמשיך במגמת השיפור בשנים הבאות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו