בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המבקר: תיירות המרפא בבתי החולים פוגעת בשירות הרפואי של תושבי ישראל

מהדו"ח עולה כי ב-2011 כ-30 אלף תיירים טופלו בישראל והכניסו לבתי החולים כחצי מיליארד שקל. כמו כן, המבקר קובע כי העומס גורם לטעויות באבחנה הרפואית ובמסירת מידע חלקי בחופזה

4תגובות

"השירות שניתן לכלל תושבי המדינה נפגע עקב מתן שירותי התיירות הרפואית בבתי החולים הכלליים", כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפרק הדו"ח שעוסק בשמירה על זכויות החולה המאושפז ועל כבודו.

על פי הדו"ח, במרוצת השנים התרחב מאוד היקף התיירות הרפואית בבתי החולים. לפי האומדן שהציג משרד הבריאות בשנת 2011, הסתכם שיעור ההכנסות של כל בתי החולים מטיפול בכ-30,000 תיירים בכחצי מיליארד שקל. "הדבר חמור במיוחד בשל העובדה שלצורך מתן שירות במסגרת התיירות הרפואית משתמשים במשאבים ובתשתיות של בתי החולים שיש בהם מחסור, ונועדו לשמש בראש ובראשונה את כלל תושבי ישראל", נכתב בדו"ח.

כבר בדו"חות עבר שפרסם משרד מבקר המדינה, נמתחה ביקורת על סוגיית תיירות המרפא: "שירותי התיירות הרפואית מבוססים במהותם על העדפה של חולים מסוימים ובכך נפגע עקרון השוויון ... לנוכח מצוקת תשתיות האשפוז וכוח האדם, מידת הנזק של התיירות הרפואית לחולה תושב המדינה המטופל במערכת הרפואה הציבורית, גדולה מהתועלת הכלכלית לבית החולים והמדינה", נכתב בעבר על ידי המבקר.

ממצאי הדו"ח מעלים עוד כי תיירי המרפא קיבלו קדימות בתורים לעומת תושבי ישראל. על כן, קובע המבקר בדו"ח הנוכחי כי "על משרד הבריאות לפרסם בהקדם נוהל שיסדיר את מתן שירותי התיירות הרפואית בכל בתי החולים, כדי לוודא שזכויות החולה וכבודו לא ייפגעו עקב מתן שירותי התיירות הרפואית".

מוטי מילרוד

1.9 מיטות אשפוז לאלף נפש

לפי הדו"ח, נושא התיירות הרפואית הוא רק אחד מתוך רשימה ארוכה של ליקויים בבתי החולים הציבוריים, אשר פוגעים באיכות האשפוז ובזכויות החולים ובכבודם. מבדיקת שמירת זכויות החולה וכבודו ב-19 בתי חולים ממשלתיים ובתי חולים שבבעלות שירותי בריאות כללית, נמצא כי העומס הרב, לצד מחסור בתשתיות ובכוח אדם מובילים לפגיעה בזכויות החולים. הבדיקה נערכה בין החודשים ינואר לאוגוסט 2014 ונגעה בתחומים רבים – החל בתנאים והתשתיות במחלקת האשפוז, תקינת כוח האדם, שכיחות זיהומים, הקפדה על נהלים, וכלה בקיומן של ועדות אתיקה והיחס לתלונות מטופלים.

המבקר קובע כי שיעור התפוסה בבתי החולים בישראל גדול יחסית לשאר מדינות ה-OECD ומגיע לעיתים ל-140% ויותר. מספר מיטות האשפוז בישראל עומד על 1.9 מיטות לאלף נפש, נתון נמוך מהותית מהממוצע במדינות ה-OECD – העומד על  3.3 מיטות לאלף נפש. בשל כך, "חולים אושפזו במסדרונות, במעברים ובחדרי האוכל, ללא וילון או פרגוד, חשופים לציבור החולים האחרים והמבקרים במחלקה".

על פי המבקר, אשפוז בתנאים אלה לא מאפשר לשמור על פרטיות החולה ופוגע גם בכבודו, כך גם תנאי הצפיפות גורמים להגדלת העומס על הצוות הרפואי ולהגברת סכנת ההידבקות של חולים בזיהומים. בשל מצוקת המיטות, משך האשפוז בישראל הוא קצר ועומד על 4.3 ימי אשפוז (לעומת 6.5 ימי אשפוז במדינות ה-OECD), וחולים משוחררים לעיתים לבתיהם לפני שמוצה הטיפול הרפואי. 

המצוקה מורגשת היטב גם במחלקות לטיפול נמרץ שבהן מאושפזים חולים במצבים קריטיים. על פי הדו"ח, חולים הזקוקים לאשפוז בטיפול נמרץ מועברים למחלקות אחרות, בעיקר הפנימיות, ויותר מ-500 חולים מוגדרים בסיכון מוגבר למוות בשל מחסור במאות מיטות.

במחלקות לרפואה דחופה (מיון) ממתינים חולים זמן רב – לעיתים עד 15 שעות מרגע שהגיעו לבית החולים ועד לשחרורם. "הצפיפות במחלקות האשפוז, האשפוז בפרוזדורים, מספר המטפלים הקטן מהנדרש על פי תקן כוח האדם הקיים או היעדר תקן לחלוטין, היעדר סל אשפוז הקובע את זכויות החולה המאושפז ... - כל אלה אינם מאפשרים טיפול נאות בחולה ופוגעים בכבודו ובזכויותיו", כתב המבקר בדו"ח.

רפי קוץ

כבוד החולה לא נמצא בראש סדר העדיפויות של הצוות הרפואי

בהמשך לכך, העלתה הביקורת ליקויים המעידים כי לעיתים כבוד החולה אינו נמצא במקום ראוי בסדר העדיפויות של הצוות רפואי. כך למשל, הפעולות הכרוכות בבדיקות של החולה כגון בדיקת מדדים (בדיקות דם, בדיקת שתן, מדידת חום, מדידת לחץ דם ועוד) נעשות לעתים השכם בבוקר ומחייבות להעיר את החולה משנתו; מתן ארוחות שלעתים אינן חמות ובשעות לא מתאימות, היעדר ניקיון ראוי בסביבת החולה, ומחסור בפריטי ביגוד מתאימים.

העומס הרב מוביל לפגיעות נוספות במטופלים. המבקר מציין בדו"ח טעויות בסיכומי המחלה ובסימולי הקודים של האבחנות הרפואיות, שממשיכים עם החולים אל המרפאות בקהילה ועלולים לגרום להמשך טיפול לא מתאים.

באשר למסירת מידע רפואי למטופלים, העידו רופאים בפני צוות הביקורת כי עקב עומס אין להם פנאי למסור למטופלים מידע רפואי מלא ומפורט, והם מוסרים להם מידע חלקי בחופזה. גם חולים מסרו כי הם התבקשו לחתום על טופס ההסכמה סמוך למועד הניתוח לאחר שניתנו להם הסברים במהירות, בלי שהיתה להם שהות מספקת לשקול את החלטתם.

באשר לתלונות חולים בפני הנהלות בתי החולים קובע המבקר כי "בתי החולים אכן מטפלים בפניות ובתלונות שמתקבלות אצלם, ואולם משרד הבריאות אינו דורש מהם לנתח אותן על פי מאפייניהן ולדווח לו עליהן. משום כך הוא מחמיץ את ההזדמנות לעמוד על כשלים משותפים ולזהות נקודות תורפה וצווארי בקבוק במערכת כולה. כמו כן, הוא אינו יכול לתקן את אותם ליקויים ספציפיים".

רמי שלוש

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "קיימת שונות בין בתי החולים בתנאי האשפוז". לדבריהם, מסקר שנערך על ידם בנושא חוויית המטופל עולה כי 79 אחוזים מהחולים בכלל בתי החולים הציבוריים היו מרוצים מהחדר בו אושפזו, כשבבתי החולים הגדולים קיבלו ציונים גבוהים יותר – 82% שביעות רצון. נתונים נוספים בסקר התייחסו למידת שביעות הרצון מהצוות הרפואי בבתי החולים, כך 83% מהמטופלים מרוצים מהטיפול של צוות האחיות ו-81% מרוצים מהטיפול שקיבלו מהרופאים. עוד מסרו כי "ככל מערכת ציבורית, גם מערכת הבריאות פועלת תחת אילוצי תקציב, ונדרשת לתעדוף המשאבים. יש מה לשפר והמערכת מצויה בתהליכי שיפור מתמידים, אולם יש גם אילוצים שלעולם יתקיימו במערכת כזו".

בנוגע לתיירות הרפואית, מסרו במשרד כי "יש הצעת חוק שנועדה להסדיר את נושא התיירות הרפואית בהמשך להמלצות ועדת גרמן, והמשך קידומה יישקל על ידי הממשלה לאחר הבחירות".

במשרד התייחסו לטענות לגבי מצוקת מיטות האשפוז, ומסרו כי "בשנת 2011 החליטה ממשלת ישראל על תוספת 960 מיטות אשפוז כללי על מנת לצמצם את הפער שנוצר בצורך בהן. מתוך מיטות אלה, הוקצו ונפתחו כ-770 מיטות. מסקנות הדו"ח הינן כי במהלך השנים הבאות 2015-2020, יש צורך בהוספה של כ-240 מיטות לשנה בממוצע. יישום ההמלצות והמסקנות מותנה בהקצאת תקציבי ייעודי לנושא".

באשר למצוקת כוח האדם, אמרו במשרד הבריאות כי "מספר הרופאים נקבע על ידי הנהלת בתי החולים ביחס לצרכים ולעומסים בכלל השירותים שמפעיל בית החולים". בנוגע לטעויות ברישום האבחנות הרפואיות, אמרו כי "רישום המידע הרפואי בסיכום האשפוז הוא באחריות הרופאים (רופא משחרר ורופא בכיר). לרוב הרופא בוחר באבחנה רפואית והקוד יוצא אוטומט כמצורף". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו