בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סקר משרד הבריאות: 44% מהמטופלים אינם שבעי רצון מהביקור בחדרי המיון

54% מהנשאלים הרגישו שמשך השהייה שלהם במיון היה קצר או סביר. המטופלים בימי ראשון היו פחות מרוצים מהטיפול בהשוואה לשאר ימי השבוע

4תגובות
אנשים ממתינים בחדר המיון בבית החולים סורוקה בבאר שבע, 2014
אליהו הרשקוביץ

44% מהציבור אינם שבעי רצון מהביקור שלהם בחדרי מיון בישראל, 41% מהמטופלים לא ימליצו לאחרים לפנות למרכז שבו ביקרו. כך עולה מסקר שעשה משרד הבריאות בקרב 10,152 מטופלים שביקרו בחדרי מיון ב-26 בתי חולים. לפי הנתונים, 54% מהמטופלים הרגישו שמשך השהייה שלהם במיון היה קצר או סביר.

מהסקר, שעסק בחוויית המטופל במרכזים לרפואה דחופה (מלר"ד), כלומר חדרי מיון, עולה כי 42% מהמטופלים דיווחו שתנאי ההמתנה לא היו נוחים.  כשליש מהמטופלים לא ידעו מה השלב הבא בטיפול ושיעור דומה של אנשים ציינו כי ההסברים והתוצאות שקיבלו לא היו מובנים. 45% מהמטופלים דיווחו שאנשי הצוות לא הציגו את עצמם בשם ובתפקיד ו-31% חשבו שהצוות הרפואי במיון לא עבד בתיאום ושיתוף פעולה.

במסגרת הסקר נשאלו המטופלים סדרה של שאלות הנוגעות במישרין לחוויית השירות הרפואי שקיבלו, בטווח של עד שבועיים משהייתם במיון. השאלות נגעו לאדיבות הצוות בדלפק הקבלה, אורך התהליך וסיומו, זמני המתנה, מתן מידע והסברים למטופלים והתנאים הפיזיים במקום. הסקר התמקד בשני סוגי מרכזים: מיון כללי ומיון ילדים. נתוני שביעות הרצון בחדרי המיון לילדים היו גבוהים יותר ודחפו כלפי מעלה את הדירוג הכללי.

נתונים מהכתבה

בהשוואה בין ימי השבוע נמצא שבימי ראשון המטופלים הכי פחות מרוצים ובסופי השבוע המטופלים יותר מרוצים, בהתאמה לכך שהיקפי הפעילות בימי ראשון גבוהים יותר משאר ימי השבוע.

מתוך 26 בתי חולים, מתייחס הסקר לששת בתי החולים הגדולים, מרכזי-העל: איכילוב בתל אביב, הדסה עין כרם בירושלים, סורוקה בבאר שבע, בילינסון בפתח תקוה, רמב"ם בחיפה ושיבא בתל השומר. כרבע מהמשתתפים בסקר ביקרו בחדרי המיון של מרכזי העל ו-52.6% מהם ציינו שביעות רצון כללית. מבין בתי חולים הגדולים, הדסה עין כרם דורג במקום הראשון בסקר שביעות הרצון עם 63.1%, אחריו בית החולים שיבא (55.3%), איכילוב (55.1%), בית החולים בילינסון, שבו אין מיון ילדים עם 51.9% ורמב"ם (49.4%). את הרשימה סוגר המיון של בית החולים סורוקה, עם שביעות רצון של 47.4%.

נקודת החולשה העיקרית של בתי החולים הגדולים היא ההמתנה. 47% מהמטופלים חשבו שפרק הזמן ששהו במיון היה סביר. אחד המרכיבים בסקר היה היחס והכבוד מצד הצוות הרפואי - כאשר מדובר בששת בתי החולים הגדולים 75% היו מרוצים מיחס זה. הפרמטרים יחס במשרדי הקבלה, יחס אחיות למבוגרים וילדים ואכפתיות כללית צוינו בחיוב על ידי הנשאלים בטווח שבין 65% ל-80%. באשר לתנאים הפיזיים, 55% מהמטופלים חשבו שתנאי ההמתנה במיון היו נוחים ו-60.9% הביעו נכונות להמליץ לאחרים לפנות לאותו מיון.

12 בתי החולים הבינוניים שהשתתפו בסקר מהווים נתח ניכר מהפניות לחדרי מיון בישראל.  4,700 נשאלים בסקר פנו אליהם. מדובר בבתי החולים אסף הרופא, בני ציון, ברזילי, הכרמל, הלל יפה, העמק, וולפסון, מאיר, נהריה, קפלן, שניידר (ילדים) ושערי צדק. מבחינת שביעות הרצון הכללית עמדו בתי החולים הללו על ממוצע של 56% מהמטופלים. ואולם בתוך הרשימה עצמה נעה שביעות הרצון בטווח שבין 44.1% של מטופלי המיון בוולפסון בחולון ועד 66.2% של מטופלי מרכז רפואי הכרמל בחיפה.

באשר לתחום של יחס וכבוד למטופל עמד הממוצע בבתי החולים הבינוניים על 74.8%, מעט נמוך מהממוצע הארצי (75.1%). שביעות הרצון בנוגע לזמני ההמתנה היתה 66.3%, והיא כוללת שביעות רצון של 61% אצל מטופלי שניידר בקצה אחד ו-74.4% במרכז רפואי הכרמל בקצה השני. באשר לתנאים הפיזיים, נמצאו בתי החולים הבינוניים מעט מתחת לממוצע הארצי עם 65% שביעות רצון (לעומת 65.8%). את דירוג הנמוך ביותר קיבל בית חולים העמק, והגבוה ביותר הוא חדר המיון של בית החולים הכרמל (76.8%).

את הרשימה סוגרים שמונה בתי החולים הקטנים יותר, שכוללים את הדסה הר הצופים, הסקוטי, השרון (ללא מיון ילדים), יוספטל, לניאדו, מעייני הישועה, פוריה וזיו. על אף שמשקלם במערך הרפואי והמחקרי נחשב נמוך יחסית בשל גודלם, חוויית המטופל בהם זכתה לרמת שביעות הרצון הטובה ביותר – עם ממוצע של 62.9%. הציון כלל מנעד רחב שנע משביעות רצון של 50.8% בבית החולים זיו ועד שביעות רצון של 79.7% בבית החולים מענייני הישועה בבני ברק. שביעות הרצון מקבלת ביטוי גם ביחס וכבוד למטופל – עם 77.5% בבתי החולים הקטנים, גבוה מהממוצע הארצי. כך גם לגבי זמן ההמתנה – שביעות רצון של 75% (לעומת 69.9% ארצי) ובתנאים הפיזיים – 70.9% (לעומת 65.8%).

המציאות המקומית הפכה את ישראל, גם אם בעל כורחה, למובילה בתחום של רפואה דחופה: מרמת הנגישות, הטיפול והפינוי בשטח ועד לרמת הקליטה ומהירות הטיפול בבתי החולים. עם זאת, השגרה של חדרי המיון אינה מאופיינת בהכרח בטיפול נפגעי אירועים ביטחוניים או תאונות דרכים, אלא במגוון מצבי מצוקה רפואיים אחרים, במרבית הזמן תחת עומס רב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו