בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גלולת "הוויאגרה הנשית" מתרסקת בגלל ניהול כושל

כחצי שנה לאחר שהתרופה להגברת חשק מיני לנשים אושרה על ידי ה–FDA ונקנתה במיליארד דולר, נפילתה של היצרנית הובילה לכישלון מסחרי בשיווק הגלולה המדוברת ומעוררת המחלוקת

31תגובות
המנכ"לית במשרדי החברה, ב-2013. שאלות על יעילות התרופה עלו עוד לפני ששווקה
אי־פי

באוגוסט היתה לחברת התרופות האמריקאית ספראוט גלולה חדשה, שהציתה במהרה את דמיון האומה. מינהל המזון והתרופות (FDA) אישר זמן קצר לפני כן את התרופה "אָדי" (Addyi) לטיפול בדחף מיני נמוך אצל נשים. קומיקאים בתוכניות לילה התלוצצו על "הוויאגרה הנשית"; אנליסטים העובדים בוול סטריט העלו השערות על מכירות המניות; ובניסויים קליניים דיווחו נשים על עלייה קטנה, אך משמעותית מבחינה סטטיסטית, של מספר החוויות המיניות המספקות בחודש. "זה היה רגע ענק לנשים", אמרה סינדי וייטהד, מנכ"לית ספראוט, לכתב העת "פורבס".

המצב נראה אפילו עוד יותר טוב מבחינת ספראוט, כשחברת התרופות הבינלאומית וליאנט, יצרנית תרופות שהחוש העסקי החריף שלה הפך אותה ליקירת שוק המניות, קנתה את ספראוט במחיר המדהים של מיליארד דולר — פי שניים משוויה חודשיים בלבד לפני כן.

אך שבועות אחדים אחרי הקנייה, הכל השתבש. וליאנט הפכה מיקירת המשקיעים למנודה, מאחר שהמודל העסקי שלה — קניית תרופות ותיקות והעלאת מחיריהן — התקבל בשאט נפש בינלאומי. מאז, מניותיה ירדו ב–85%. ביום שני פיטרה החברה את כל כוח המכירה של "אדי" והודיעה שהיא מתכננת להכניס אותה השנה מחדש לשוק.

מראיונות עם עובדים לשעבר ב"ספראוט", אנליסטים, משקיעים ורופאים שסייעו להביא את הגלולה לשוק, התברר כיצד שורה של צעדים שגויים שנעשו אחרי העסקה — החל בסערה שפרצה בשל נהלי חשבונאות אגרסיביים, וכלה ביחסים עסקיים חריגים והתנגשויות אגו — גרמו לכישלונה של אחת הגלולות המעניינות ביותר בדור האחרון. "קניית ספראוט על ידי וליאנט הפכה לכישלון אדיר", אמרה האנליסטית ויקי בראיין. "התפרקות תוך חודשיים? זה ממש מבהיל". על אף האופטימיות, "אדי" לא היתה אמורה להימכר בקלות. התעוררו שאלות על יעילותה ועל נוחיות השימוש בה. נשים, למשל, צריכות לקחת אותה מדי יום ולהימנע משתיית אלכוהול. אף על פי כן, התוצאות העלובות הפתיעו והדגישו את בעיותיה של וליאנט.

זמן קצר אחרי שנקנתה על ידי וליאנט, מחירה של "אדי" הוכפל, והחברה תכננה למכור אותה ללקוחות באמצעות הזמנות מבית מרקחת וירטואלי בשם "פילידור רקס סרוויסז". אך פתאום וליאנט הודיעה על ניתוק הקשרים עם פילידור, והשאירה את הגלולה ללא מפיצים. הקשרים העסקיים של וליאנט עם פילידור נחקרים כעת על ידי הרשויות הפדרליות, כולל מדיניות תמחור התרופות שלה שתוארה על ידי חברי בית הנבחרים כ"גזלנית".

לאחרונה חשפה ווליאנט שזומנה לחקירה על ידי התביעה הפדרלית, שדרשה מידע על התנהלותה העסקית ועל החלטות התמחור שלה. לחצים הופיעו גם ממקומות נוספים. אנליסטים העלו ספקות לגבי המודל העסקי של וליאנט; הקונגרס התחיל לשאול שאלות על מדיניות התמחור שלה; וחברת השקעות פרסמה דו"ח בו מתחה ביקורת על הנהלת החשבונות שלה. עובד לשעבר אמר כי החלטות שקיבלה וליאנט פגעו ב"אדי". למשל, אחרי שהיא קנתה את הגלולה, היא הכפילה את מחירה ל–800 דולר. חברות ביטוח נרתעו, ואחת מהן הודיעה לווליאנט שבועות אחדים לפני הוצאת הגלולה לשוק שהיא לא תבטח את המחיר 800 דולר.

בנוסף למחיר, גם ההפצה היתה בעייתית. ספראוט יצרה קשר עם אחד ממפיצי התרופות הגדולים ביותר בארה"ב, אך וליאנט ביטלה את ההסכם הזה והעבירה את משימת ההפצה לפילידור, שכבר לא היתה בעסקים. כעת אומרים בעלי המניות של ספראוט כי ההסכם עם פילידור להפצת "אדי" היה טעות קשה. עובדים לשעבר בספראוט אומרים שהשינויים באסטרטגיית המכירה הפריעו למאמציהם לשכנע רופאים לרשום את הגלולה ללקוחותיהם. הם אומרים גם שלא היו להם רבים מאמצעי המכירות הסטנדרטים שלהם, כולל חומר פרסומי בסיסי כמו פוסטרים ועלונים. וליאנט גם מנעה את קיום התוכנית הבסיסית לפיה רופאים היו אמורים להסביר על הגלולה לעמיתיהם.

השבועות חלפו ואחדים מחברי אגף המכירות התחילו לחשוד שווליאנט איננה מעוניינת או איננה מסוגלת למכור ביעילות את "אדי". ד"ר ג'יימס סיימון, חבר בוועד המייעץ של וליאנט לשיווק "אדי", אמר כי החברה נקלעה למצב שלא היה לה מושג איך להתמודד איתו, מאחר שהיתה מנוסה במכירת מוצרים ותיקים, בעלי שוק קבוע, ולא תרופות חדשות.

גם התלהבות הלקוחות פחתה. גינקולוגית משיקגו סיפרה שרשמה את הגלולה לעשר מהמטופלות שלה בלבד, וקיבלה מהן תגובות מעורבות. "אני מקבלת הרבה מטופלות, ולא נראה שהן עומדות בתור כדי לקבל את התרופה".

אחרים אומרים שהכישלון של וליאנט הוא רק לטובה. "זה לא היה מוצר טוב במיוחד", אמרה סוזן ווד, מרצה למדיניות רפואית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, שהתנגדה לאישור לגלולה מלכתחילה. "אני שמחה שהרעיון הזה, של גלולה לנשים, לא הוכתר בהצלחה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו