בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תקופת מעבר: מחופשה לשגרה

איך לעזור לילדים לחזור לשגרה ולהתכונן ללימודים, כשבין סוף החופש הגדול לתחילתה של חופשת החגים מפרידים ימים בודדים

תגובות
חזרה לבית הספר
אמיל סלמן

בשנים האחרונות החופש הגדול וחופשות החגים מתערבבים זה בזה. החופש הגדול בקושי מסתיים וכמה ימים לאחר מכן מתחילה חופשת החגים. ובכל שנה, בין יולי לאוקטובר משתלטת החופשה על השגרה.

ב-1 בספטמבר מתחילה שנת בלימודים בבתי הספר ובגנים, וכאילו מפריעה לחופשה. פתאום צריך להכין תיק בערב, להתעורר בבוקר, לבקש כריכים ולדאוג לבקבוק מים בתיק. איך מכינים ילד שרגיל לחופשה לפתוח את שנת הלימודים ולעבור מהגן לכיתה א', מגן טרום חובה לגן חובה או מכיתה אחת לאחרת כשהמעבר נמשך זמן רב כל כך והחופשות התכופות מבלבלות אותו ומפירות את השגרה שלו ושל ההורים?

לפני הכל צריך להבין שבזמן חופשה הילדים חווים את הסביבה בעוצמות גבוהות הרבה יותר מאשר בזמני שגרה. המידע החושי הסביבתי המשלב מראות, צלילים, טעמים וריחות יוצר לפעמים הצפה. לדוגמה, כשממתינים בתור למתקן חדש בפארק שעשועים יש מסביב המולת ילדים, ריחות עזים וטמפרטורה גבוהה במקום שאינו מוכר להם ולעתים גם בשעות שבזמן שגרה היו מוקדשות למנוחה או לפעילות שקטה. בתגובה לכך הדריכות והקשב לסביבה עולים במידה ניכרת.

הילדים המוצפים יכולים להגיב בבכי, בעצבנות או דווקא בהימנעות. חלק מהילדים יגיבו בתנועתיות רבה וכאילו יתדלקו את עצמם בסיטואציה שמציפה אותם, אחרים יהיו מופנמים יותר. ייתכן שהם יהיו עייפים מאוד עם סיום הפעילות ולא יתייחסו לאירוע, או שיגיבו על הסיטואציה רק כשיגיעו הביתה.

זו הסיבה לכך שלקראת תחילת שנת הלימודים צריך להחזיר את הילדים לשגרה. זמנים אלה מאפשרים להם לאזן את עומסי הגירויים ולהתגבר עליהם. סדר היום המוכר לילדים, שבו יש כמה עוגנים קבועים כמו הזמנים המוקדשים לאכילה, לפעילות או למנוחה, מאפשר להם להרפות מעט מהדריכות הנדרשת במצבים לא מוכרים ולאגור כוחות כדי להתמודד עם מצבים שכבר נתקלו בהם, אבל דורשים את מלוא תשומת הלב שלהם. הנה כמה דברים שאפשר לעשות כדי להקל עליהם.

חזרה לבית הספר
גיל אליהו

1. עוגני שגרה

כדי לאפשר מעבר מהיר מזמן חופשה לזמן שגרה מומלץ להשאיר עוגני שגרה גם בחופשה. עוגנים אלה יכולים להיות ארוחה קבועה בשעות היום, זמן (גם אם קצר) למנוחה במשך היום, טקס שינה קבוע וזמן שינה מספק. כמה צריך לישון? החברה הישראלית לחקר השינה ואיגוד הרופאים ממליצים על 13-10 שעות שינה בלילה לילדים בני 5-3 וכשהילדים בני 14-5 כדאי להקפיד על 12-9 שעות בלילה. מיעוט שינה יכול להוביל לירידה בחשיבה, בזיכרון, בריכוז, במהירות התגובה ובהישגים הלימודיים, עד לפגיעה ביכולת למיצוי הפוטנציאל. מיעוט שינה קשור גם לעודף משקל.

2. הפעלת מערכת תחושה עמוקה

להתמודדות עם עומס גירויים אפשר להשתמש בחוש נוסף, מוכר פחות, המכונה חוש התחושה העמוקה. הוא מאפשר לנו לדעת בכל רגע נתון היכן ממוקם האיבר שלנו יחסית לסביבה, גם אם אינו נע כלל, בלי להביט בו. כדי להבין את פעולתו עצמו עיניים בלי לזוז ושאלו את עצמכם באיזו תנוחה נמצאת כף הרגל הימנית, מהי זווית הראש, מהו מנח המרפק וכדומה. הפעלה אינטנסיבית של חוש זה נעשית באמצעות פעילויות שדורשות מאמץ ללא תנועה במרחב, והיא תורמת להרגעה. במקרים שבהם נראה שיש עלייה בעומס החושי כדאי לעשות פעילויות כמו דחיפת קיר, משיכה בחבל, היתלות על סולם וכדומה וכך להפעיל את מערכת "התחושה העמוקה".

3. תרגול ותכנון שבועי

מומלץ להתחיל את החזרה לשגרה בהדרגה כבר בשבועיים האחרונים לחופשה. אם אינכם בבית, אמצו תכנון שבועי משותף עם הילדים וסדר יום המשלב ימי שגרה בתקופת החופשה. בימים אלו שלבו את העוגנים החשובים לכם בשגרה, כמו ארוחת ערב, זמן שינה ועוד. זה יהיה התרגול של כולכם לקראת הדבר האמיתי.

היכן מתחילים?

שגרת הערב היא דוגמה נפלאה לתרגול חזרה לשגרת הלמידה. לתרגול דרוש זמן מפני שלמידה באווירה נעימה יעילה הרבה יותר. לכן התחילו מוקדם, פרטו עם הילדים את רצף הפעולות שבהן גם שגרת האוכל, הרחצה, ההכנות ליום המחרת וההכנות לשינה.

עזרים ויזואליים: ילדים קטנים יכולים להיעזר באיורים או בתמונות של ילדים שעושים את הפעולה, למשל צחצוח שיניים או הכנסת כריכים לתיק. אם אלה ילדים בוגרים יותר אפשר לכתוב בשבילם את סדר הפעולות שעליהם לעשות. חשוב לתת לילדים לתרגל בעצמם את שגרת הערב, כשההורים מנחים אותם ומזכירים להם מה נדרש מהם. הפחיתו את התיווך שלכם בהדרגה והקפידו על משוב חיובי בכל שלב שבו הצליח הילד לבצע את הפעילות בעצמו.

אבא וילדה בבית הספר
גיל אליהו

התארגנות של ההורים: בררו עם עצמכם מה דורשת מכם השגרה החדשה של שנת הלימודים. לדוגמה שינוי שעות העבודה, החלפת מסלולי הנסיעה של ההסעות או שימוש בהסעה חיצונית, התארגנות להכנת ארוחות והכנת הבגדים, התיק או דברים אחרים שדרושים לילדים. נסו להעריך אילו משאבים נדרשים מכם - סיוע וחלוקת המשימות, התארגנות מראש בהכנת ציוד וקניות, קביעה של שעת השכמה ועוד.

סבלנות: זכרו שלא תמיד אפשר ליישם את כל השינויים כבר בימים הראשונים של החזרה לשגרה. התארגנו מראש בכך שתדווחו למקום העבודה על ימי ההסתגלות הראשונים שבהם תיאלצו להיעדר, או שתהיו יותר זמינים טלפונית לילדים.

הרגעת חששות: שוחחו עם הילדים ובררו אילו תחושות מעלה אצלם ההתחלה החדשה. תופתעו לגלות שפעמים רבות אפשר להפחית את החששות באמצעים פשוטים, כמו תרגול ההליכה או הנסיעה לגן ולבית הספר. ביקור של כמה דקות בלי ההמולה שיוצרת נוכחותם של עשרות ילדים בבית הספר יכול להפיג חששות רבים.

תרגול מיומנויות: עזרו לילדים לעטוף ספרים, לארגן את שולחן הלימודים, לרכוש תלבושת אחידה וכדומה. למדו אותם מיומנויות שיכולות לסייע להם, כמו שינון מספרי הטלפון של ההורים, ואם זה ילד שאין לו מכשיר טלפון משלו תרגלו עמו התקשרות ממכשיר הטלפון של אדם שלישי. עזרו להם להשתמש בקופסת האוכל ולאכול מתוכה, לארגן את ציוד בית הספר, לסדר את התיק ואת הקלמר, לפתוח דפים וחוברות עבודה ואפילו להשתמש ביומן הסלולרי. המשיכו בתרגול המשותף באופן מהנה ומעניין כך שבכל פעם יפחת הסיוע שלכם, עד שהילד יהיה עצמאי לגמרי.

חיים בריאים: האם השגרה של המשפחה כוללת פעילות גופנית? אם לא, כדאי להכניס אותה לחיים. הליכה יומיומית לגן או לבית הספר, עלייה במדרגות במקום במעלית, חוגים ספורטיביים ומפגשים עם חברים מחוץ לבית יוכלו להשפיע על בריאותם הגופנית של הילדים ולשפר אותה.

בתאל זמורה היא מנכ"לית החברה הישראלית לריפוי בעיסוק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו