אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

מדענים פיתחו מולקולה חדשה שמחסלת חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה

בניסוי שערכו החוקרים התגלתה המולקולה כיעילה יותר מ-13 תרופות קיימות בהתמודדות עם חיידק שגורם לדלקת ריאות. מדי שנה מתים לפחות 700 אלף בני אדם מזיהום חיידקי עמיד וקיים מחסור בפיתוח תרופות אנטיביוטיות חדשניות

הדמיה: חיידקי נקד ומתג בביופילם (קבוצת תאים)
KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRA

מדענים מארה"ב פיתחו מולקולה שמצליחה לפגוע באופן יעיל בחיידקים שעמידים לאנטיביוטיקה. מפתחי המולקולה החדשה מתארים אותה כחזקה פי 500 ויותר מתרכובות אורגניות קיימות לטיפול בכמה מהחיידקים העמידים הנפוצים ביותר. בניסוי שביצעו החוקרים התגלתה התרופה כיעילה יותר מ-13 תרופות אנטיביוטיות קיימות בהתמודדות עם החיידק העמיד "קלבסיאלה", שגורם לדלקת ריאות. "אנחנו באמת מתרגשים", אמר בראיון לאתר Science מוביל המחקר, הביולוג פיטר סמית', "ביצענו את השינויים הדרושים למולקולות כדי שיוכלו להכות בדבר עצמו".

פיתוח המולקולה הוא בשורה חיובית נוכח מצבו של תחום התרופות נגד חיידקים עמידים. לפי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) משנה שעברה, בעקבות עמידותם של חיידקים לתרופות הקיימות נוצר מחסור חמור בתרופות אנטיביוטיות חדישות הנמצאות בפיתוח. בארגון הגדירו את עמידות החיידקים כ"מצב חירום בריאותי עולמי". על פי הדו"ח, רוב התרופות הנמצאות בשלבים שונים של ניסויים קליניים קרובות בהרכבן ובמנגנוני פעילותן לתרופות אנטיביוטיות קיימות. מתוך 51 תרופות אנטיביוטיות לטיפול בחיידקים עמידים שנמצאו בפיתוח, רק שמונה סווגו על ידי הארגון כחדשניות ובעלות תרומה משמעותית למלאי הטיפול האנטיביוטי הנוכחי.

מה גורם לחיידקים להפוך עמידים לתרופות:

מה גורם לחיידקים להפוך עמידים לתרופות - דלג

המולקולה החדשה, G0775, מבקיעה בהצלחה את המעטפת של חיידקי גראם-שליליים עמידים, נקשרת לאנזים שבקרום הפנימי ומחסלת אותם. המאפיין הבולט של חיידקים אלו הוא דופן הממוקמת בין שתי "ממברנות", קרומי מעטפת, שמגנים עליו ומשמשים כמחסום בין המבנה הביולוגי שלו לסביבה. המולקולה החדשה מבוססת בין היתר על קבוצת תרכובות טבעיות בשם "ארילומיצין" (arylomycin), להן יכולת טבעית לחדור את הממברנה החיצונית של החיידקים, אך הן מתקשות להיקשר לאנזים ולחסלם. החוקרים ייעלו את התרכובות באמצעות שינוי הרכבן הכימי, כך שתחום פעילותן הורחב והן עוקפות את מנגנון העמידות של החיידקים.

במחקר, שפורסם אתמול (רביעי) בכתב העת Nature, ציינו החוקרים שבניסוי עם עכברי מעבדה התמודדה המולקולה החדשה עם זיהומים משישה זנים שונים של חיידקים גראם-שליליים, מבלי ליצור בגוף העכברים סימני רעילות.

חיידקי אי קולי שנמצאו בארה"ב עם עמידות לאנטיביוטיקה
HANDOUT/רויטרס

"זו תגלית חשובה מאוד", הסביר פרופ' רועי קישוני, חוקר חיידקים מהטכניון ומאוניברסיטת הרווארד. "קשה למצוא אנטיביוטיות חדשות לחיידקי גראם-שליליים כי האנטיביוטיקה צריכה לחדור את הממברנה החיצונית שיש לחיידקים אלה. האנטיביוטיקה החדשה פועלת נגד מטרה חיונית בתא שעד כה לא היו אנטיביוטיקות נגדה".

יחד עם זאת, הדרך לאישור התרופה החדשה עוד ארוכה והיא תידרש לצלוח את השלב המכריע של ניסויים קליניים בבני אדם. במעבר מהניסויים במעבדה לטיפול ממשי באנשים ייבחנו רמת רעילות שיוצרת התרופה ותופעות לוואי שונות. לטענת מומחים, הסובלנות לתופעות לוואי בתרופות אנטיביוטיות נמוכה מאוד, ולכן גם המינון שבו תינתן התרופה הוא נושא מהותי.

לפחות 700 אלף בני אדם ברחבי העולם מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום חיידקי עמיד. אולם מספר זה, שהופיע בדו"ח מ-2016 של פרויקט Antimicrobial Resistance הבריטי, ככל הנראה נמוך בהרבה מהנתון האמיתי. לפי נתונים עדכניים ומדויקים יותר, מספר מקרי התמותה גבוה פי שלושה ויותר. על פי תחזית שפורסמה בדו"ח מקיף בנושא ההתמודדות הגלובלית עם עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה שפורסם לפני כשנתיים, ב-2050 ימותו יותר מעשרה מיליון בני אדם מדי שנה בשל חיידקים עמידים. עד לאותה שנה צפויים נזקי עמידות החיידקים להסתכם במאה טריליון דולר.