שורש העניין: האם תוספי תזונה עוזרים למנוע נשירת שיער?

אנשים רבים שסובלים מנשירת שיער צורכים תוספי תזונה, אבל במחקרים לא נמצא קשר ודאי בין צריכת ויטמינים ומינרלים להפסקת הנשירה

צרי בריקנר
צרי בריקנר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נשירת שיער
נשירת שיער. אנשים שסובלים משיער דליל שנושר בכמות גדולה זקוקים למענה רציני ולעתים נוטלים תוספי תזונהצילום: Getty Images IL
צרי בריקנר
צרי בריקנר

אם יש משהו שבתור תזונאי אני ממש אוהב להאמין בו הוא הכוח המרפא והמשפיע של תזונה על הכול בערך. אמונה זה דבר יפה, ואורח חיים בריא המבוסס על תזונה מאוזנת מקושר לשיפור המצב במקרים של בריאות לקויה, ובכל זאת תזונה היא לא התשובה לכל הדברים בעולם.

כך זה בעניין נשירת שיער: לפעמים הסיבה לכך ידועה, למשל במצבים מדאיגים כגון קרוהן או סרטן שגורמים לתת תזונה קשה, ופעמים אחרות היא מופיעה כתסמין שאין לו מקור. התוצאה זהה בכל המקרים – שיער דליל שנושר בכמות גדולה, ואלה שסובלים מהנשירה זקוקים למענה רציני. לעתים המטופלים מופנים לנטילת תוספי תזונה, והשאלה מה הם עושים ואם הם יעילים נחקרה לא מעט.

לפני הכול, עצה חשובה - הימנעו מדיאטות כסאח. הפחתה קלורית קיצונית של יותר מ-50% מסך הקלוריות היומיות ללא השגחה עלולה לגרום לשיער לנשור. בכלל, ללא מעקב מספק דיאטת כסאח עלולה ליצור חוסרים תזונתיים בעייתיים ולא להסתיים טוב. אז בבקשה אל תעשו את זה.

בתחילת המאה ה-20 הראו תצפיות על בעלי חיים הסובלים מנשירת פרווה שיש לתזונתם קשר לכך. למשל, אצל חולדות שפרוותן נשרה היה מחסור גופני בברזל, באבץ ובוויטמין B2 (ריבופלאבין, שפירוש שמו הוא "צבע צהוב"). במחקרים עדכניים יותר הודגמו גם קשרים מסוימים למחסור בוויטמין B12, אך כשעורכי מחקרים אלה נתנו ל-200 נשים שסבלו מנשירת שיער תוספי B12 לא נצפה שינוי מהותי במצבן.

גורם אחר שזוהה כקשור לנשירת שיער הוא ליזין, אחת מחומצות האמינו שבונות את חלבוני הגוף. במחקר אחד  נבדקה רמת הפריטין (מאגרי הברזל) בגופן של נשים, ונמצא שאם הן נטלו תוספי ברזל יחד עם ליזין ספיגת הברזל אצלן הייתה טובה יותר ונשירת השיער נעצרה. החוקרים לא יודעים לומר מהי מהות הקשר בין הדברים מכיוון שהמדגם במחקר היה נמוך ויש רק מעט מחקרים נוספים בתחום, כך שייתכן שתוספת של ליזין אינה הכרחית למי שסובלים מנשירת שיער. לכן, בשלב זה כדאי לוודא שצורכים מספיק חלבון איכותי, כלומר, בשר, חלב, ביצים וקטניות כגון סויה.

תוספי תזונה

כיוון מחקרי מעניין נוסף הוא הכוכב העולה, שאחת לכמה שנים נמצאת עוד סיבה ליטול אותו בצורת תוסף - ויטמין D. אותו ויטמין, שלכאורה מקבלים מספיק ממנו בעת חשיפה לשמש, מתאים לתיסוף עבור מגוון רחב של מצבים, כגון קשר מעניין לדיכאון ולתסמונת המעי הרגיש ומניעה של מחלת הרככת. הוויטמין הזה נחקר כבר זמן רב ונמצא שבזקיקי השיער ישנם קולטנים שלו, אך טרם נעשה מחקר קליני רציני שבחן את השפעותיו על נשירת שיער.

תוסף תזונה אחר שנחקר הוא אבץ. מאמר שהתפרסם בשנת 1996 בחן אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה בשיטת הטבעת, והדגים על מספר קטן מאוד של נחקרים שצריכת תוסף אבץ בכמות גבוהה מאוד - פי 20 מההמלצה היומית - הצליחה להפסיק את נשירת השיער שלהם. כשהפסיקו את התוסף, הנשירה חזרה. חשוב לציין שזוהי אוכלוסיית קיצון של מנותחי קיצור קיבה עם נשירת שיער, ושהמחקר נעשה במדגם קטן מאוד. לכן, ממש אין לראות בו המלצה לתיסוף גבוה כל כך.

אולי הפתרון לנשירת השיער מגיע מכיוון אחר? במחקר על עכברים, שבחן השפעת אנזים הפועל בעזרת אבץ ונחושת על נשירת שיער, נמצא שהאשם הוא כנראה ברדיקלים חופשיים. אלה הם החומרים שגורמים בעיות גם במגוון אזורים אחרים בגוף – הם מקושרים לסרטן, לטרשת עורקים ולמיגרנות. כך שייתכן שבמסגרת המאבק בהם אפשר יהיה למנוע חלקית נשירת שיער. כיצד עושים את זה? אוכלים ירקות ופירות בשפע ומשתדלים לא לעשן ולהפחית סטרס. כלומר, הדברים המומלצים הרגילים.

למרבה הצער, מעבר להמלצה על תזונה מאוזנת בכלל רכיבי התזונה לרבות שמירה על איזון קלורי וצריכה של חלבון, ברזל, אבץ, ויטמין D, ויטמין B12 וויטמין B2, אי אפשר להגיד שמצאנו תקווה ברורה או תוסף תזונתי עם יכולת מוכחת למנוע נשירת שיער. עם זאת, מחסור ברכיבי התזונה המוזכרים בכתבה הם עניין נפוץ בדרגות משתנות באוכלוסייה. לכן, תמיד טוב לעבור אצל התזונאי/ת שלכם לבדיקה קצרה אם חסר לכם משהו מאלה בתזונתכם. אולי החזרתם לגוף תעזור דווקא לכם.

צרי בריקנר הוא תזונאי

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ