נטע סופר צור
נטע סופר צור
קלחי גזר עם העלים
בגזר יש כמות גדולה של בטא קרוטן, שקיים ברמות גבוהות במזונות נוספים מן הצומח שצבעם כתום וירוק כמו מנגו, בטטה, משמש, כרוב וברוקוליצילום: Vitalina / Getty Images/iStockph
נטע סופר צור
נטע סופר צור

בבתים רבים זוהי עובדה ידועה שהגזר טוב לעיניים: "הרי מעולם לא ראיתם ארנב עם משקפיים", צוחקים ההורים עם הילדים. בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים שבהם הוכח שתזונה מתאימה מורידה את הסיכון לחלות במחלות עיניים שונות, אבל אין צורך להעמיס בשום מאכל, לרבות גזר, כדי להימנע מהן.

המקור לאמונה שגזר מועיל לעיניים הוא קמפיין של הממשלה הבריטית בזמן מלחמת העולם השנייה. באותה התקופה הופצו בבריטניה כרזות שבהן נכתב: "ראייה טובה יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות" ו"אכלו הרבה גזר בשביל ראיית לילה טובה" על רקע איורי חיילים המסתערים באפלה.

השמועה מספרת שהסיבה לקמפיין הגזרים היא שבאותם הימים פותח בצבא הבריטי מכ"ם משוכלל שיכול היה לזהות את מטוסי האויב הגרמני גם בלילה. הכרזות נועדו למנוע מהגרמנים לגלות על קיומו של המכ"ם על ידי הפצת ידיעה מטעה שלפיה ראיית הלילה של צלפי הצבא הבריטי טובה יותר בזכות אכילת גזרים. עברו מאז עשרות שנים, אך המיתוס עדיין חי ובועט. עם זאת, כמו רוב השמועות גם במקרה הזה ישנו רסיס אמת שמדשן את האמונה השגויה.

בקולטני האור (פוטורצפטורים) שבעיניים יש חומר בשם רטינול, שתפקידו לקלוט אותות של אור ולהמיר אותם לאותות החשמליים שמגיעים למוח. לכן הוא הכרחי לפעילותה התקינה של רשתית העין. בגזר יש כמות גדולה של בטא קרוטן שעובר במערכת העיכול ונספג בה בקלות, וחלק ממנו הופך למולקולת רטינול, שהיא אחת הצורות הפעילות של ויטמין A. בטא קרוטן קיים ברמות גבוהות במזונות נוספים מן הצומח שצבעם כתום וירוק כמו מנגו, בטטה, משמש, כרוב וברוקולי. הרטינול נמצא גם במזונות מהחי כמו חמאה, ביצים וכבד.

כרזה של צבא בריטניה שקוראת לצריכה גזר בזמן מלחמת העולם השנייה
ממשלת בריטניה יצרה קמפיין פרסומי בעת מלחמת העולם השנייה ובו האזרחים נקראו לצרוך כמות גדולה של גזר לטובת שיפור ראיית הלילה שלהםצילום: U.S. National Archives and Recor

תזונה לקויה שמובילה למחסור חמור בוויטמין A יכולה לגרום מחלות קשות. אצל אנשים שלא צורכים מספיק ויטמין אפשר למצוא מחלות עיניים בקרנית ובלחמית שיכולות להידרדר ולגרום עיוורון, עור יבש וקשיח, בעיות בדרכי הנשימה ובדרכי השתן, ופגיעה כוללת במערכת החיסון שבגללה הם חשופים עוד יותר לסיבוכים ממחלות זיהומיות כמו חצבת ודלקת קרום המוח.

בארגון הבריאות העולמי (WHO) מעריכים שבערך 250 מיליון ילדים עד גיל חמש אינם צורכים מספיק ויטמין A. בכל שנה מדווחים 500-250 אלף מקרים של ילדים עם מחסור בוויטמין זה שמתעוורים, מחציתם מתים בתוך 12 חודשים לאחר מכן. אבל זה קורה בעיקר במדינות מתפתחות באפריקה ובדרום מזרח אסיה, ונדיר ביותר במחוזותינו. במדינות מפותחות הצריכה הממוצעת של הבטא קרוטן ושל הוויטמין בתזונה רגילה גבוהה בהרבה מהכמות הדרושה לפעילות התקינה של העיניים, ולכן מחסור בוויטמין A הוא עניין נדיר מאוד.

למרות כל יתרונותיהם, צריכה מוגברת של מזונות עשירים בבטא קרוטן או בוויטמין A לא מובילה לראיית-על. הגוף זקוק לכמות מדודה של החומרים האלה, והשאר נאגרים ברקמות, או מסולקים מהגוף. יתרה מכך, כשהכמות של הוויטמין מגיעה לסף מסוים נעצרת פעילותו של האנזים שמייצר אותו מהבטא קרוטן. העודפים מופרשים בזיעה, בחֵלֶב שמופרש מהבלוטות, בשתן ובצואה, ולכן אי אפשר להגיע לרעילות מצריכה עודפת של מאכלים המכילים בטא קרוטן.

עם זאת, צריכת כמות גבוהה של ויטמין A בצורתו הפעילה מהחי, או באופן מלאכותי דרך תוספים, יכולה לפגוע בגוף. עודפי הרטינול נאגרים בעיקר בכבד ויכולים לפצות על מחסור זמני, אבל כמות גדולה מדי עלולה להיות רעילה לגוף ולגרום פגיעה בכבד, בעצמות ובפעילות האנרגטית של תאי הגוף.

אנשים שאוכלים הרבה גזר אולי לא רואים טוב יותר, אבל הם בהחלט יכולים להיות כתומים. הצטברות רמות גבוהות של בטא קרוטן בשומן התת עורי עלולה לגרום לשינוי צבע העור באופן זמני, עד לסילוק העודפים מהגוף. לאחר מכן העור חוזר לצבעו המקורי.

נטע סופר צור היא ד"ר במדעי החיים ומרצה בתחום

רוצים לשאול משהו? שלחו לנו דוא"ל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ