האם באמת אסור לשחות אחרי שאוכלים?

האיסור להיכנס למים אחרי ארוחה נובע מהחשש שהגוף משקיע אנרגיה בפעולת העיכול ולא יכול להפנות משאבים לשחייה. אבל גם אם פעילות גופנית אחרי אכילה גורמת תחושה של עומס, במחקרים לא נמצא קשר בין קיבה עמוסה לבין טביעה

נטע סופר צור
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ילדה אוכלת על שפת המים
נטע סופר צור

אם בתור ילדים נאלצתם לשבת על שפת הברכה לאחר הארטיק או הפיתה שאכלתם, כשמבטכם נודד מהשעון אל הילדים המשחקים במים בציפייה דרוכה לריצוי חצי השעה או השעה שהוריכם הורו לכם להמתין לאחר הארוחה, אתם לא לבד. במשך שנים טענו הורים בפני ילדיהם שמסוכן להיכנס למים לאחר האוכל, אולם מתברר שעמדה זו, שהתקבעה כעובדה בקרב משפחות רבות בעולם, אינה מבוססת כלל. 

לאחר שמזון עובר דרך הוושט אל הקיבה הוא יכול לשהות שם זמן רב. הקיבה מערבלת את המזון ומערבבת אותו עם מיצים חומציים שתפקידם לפרק אותו למרכיביו הבסיסיים. משך השהייה של המזון בקיבה תלוי ברכיביו: פירוק של מזון שומני ארוך יותר מאשר פירוק של מזון המבוסס על פחמימות. אחרי ארוחה לא כבדה מדי המזון יכול לשהות בקיבה בין חצי שעה לשעתיים.

טבילה במקור מים זמן קצר אחרי הארוחה יכולה להיות לא נעימה. משקל המים לוחץ על הגוף, והלחץ יכול להיות מורגש גם בקיבה העמוסה ולגרום תחושה של בחילה. עם זאת, אין בכך סכנה. בעבר חשבו שתהליך העיכול גורם לניתוב אספקת הדם מהשרירים אל מערכת העיכול כדי לסייע בתהליך.

החשש היה שבעת מחסור בזרימת דם לשרירים הם יהיו חלשים יותר, מה שיגרום להתכווצויות או לכך שהם לא יצליחו לשאת את משקל הגוף מעל המים והאדם יטבע.

ילדים בבריכה. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: אוהד צויגנברג

כיום ברור שהחששות האלה אינם מבוססים - גם כשזרימת הדם למערכת העיכול מוגברת לאחר הארוחה מגיע מספיק דם לשרירים. ייתכן גם שההפך הוא הנכון: כמה דקות לאחר הארוחה יש עלייה של רמת הסוכר בדם כך שהשרירים מקבלים תוספת אנרגיה זמינה.

בכמה מחקרים אפילו נבדקה יכולת השחייה של משתתפי ניסוי שבו נערכו מדידות במרווחים שונים של זמן מסיום ארוחה קלה (חצי שעה, שעה, שעה וחצי וכן הלאה). במחקרים לא נמצא הבדל בין מהירות השחייה של המשתתפים לבין פרק הזמן שחלף מאז הארוחה.

עם זאת, בעת שחייה מאומצת גורמת מערכת העצבים לעיכוב של פעילות העיכול, מה שעלול להגביר תחושה של בחילה. גם במצב זה לא מדובר בתופעה מסוכנת. היא גם מתרחשת בכל סוג של פעילות גופנית ולא רק שחייה. בכל מקרה, כל עוד מדובר בטבילה לשם משחק או הירגעות ולא בשחייה מאומצת תהליך העיכול יכול להמשיך באין מפריע.

במחקרים שנעשו על הסיבות לטביעות לא נמצא אזכור לכך שאכילה זמן קצר לפני שחייה היא גורם שמגדיל את הסיכוי לטביעה. לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) הגורם העיקרי לטביעה בילדים הוא חוסר השגחה, ובמבוגרים צריכה של אלכוהול לפני הכניסה למים או מחלת פרכוסים כמו אפילפסיה. לכן אפשר להפסיק להתעמר בילדיכם שמשוועים לחזור לשחק בבריכה אחרי הפסקת הנשנושים. כל מה שנדרש הוא להשגיח עליהם היטב כשהם עושים זאת.

נטע סופר צור היא ד"ר במדעי החיים ומרצה למקצועות הבריאות

רוצים לשאול משהו? שלחו לנו דוא"ל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ