חולמניים או היפראקטיביים - אילו ילדים נפגעים יותר בלימודים?

מחקר מצא שהפרעת קשב קלה בילדות עלולה לפגוע בציונים בבגרות יותר מהפרעה קשה. כך, ילדים לא קשובים אך שקטים עשויים לעבור מתחת לרדאר של ביה"ס ולהידרדר בלימודים

שלומי ענתבי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
שלומי ענתבי

האם חוסר תשומת לב וחוסר קשב בילדות עלולים לפגוע בהשכלה האקדמית בבגרות? מחקר שפורסם במאי בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה לילד ולמתבגר (JAACAP) בדק אצל ילדים בני שבע כיצד משפיעים התסמינים העיקריים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) - חוסר תשומת לב וחוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות - על הישגים אקדמיים בגיל 16. המחקר עקב במשך תשע שנים אחר 11,640 תלמידים בבריטניה שנולדו ב-1991-1992 ואובחנו בהפרעת קשב וריכוז בדרגות חומרה שונות. הנתונים על ההפרעות והתסמינים נאספו במפגש של ההורים והמורים עם אנשי המחקר ובשאלונים שבהם נתבקשו לדרג את התסמינים על פי סולם דרגות חומרה, מ-1 עד 18 נקודות. לאחר מכן, בגיל 16, הותאמו הנתונים הללו למשתנים של הישגים אקדמיים בחינוך העל-היסודי שנלקחו מהמאגר הלאומי הבריטי של מערכת החינוך.

לאחר ניתוח מתוקנן (שעבר תהליך התאמה לתקן מוגדר) נמצא קשר ליניארי בין כל עלייה של נקודה אחת בתסמיני חוסר תשומת לב וחוסר קשב לירידה של שתיים-שלוש נקודות בציונים במבחנים בתיכון. בנוסף, כל עלייה בנקודה בתסמינים אלו העלתה את הסיכון ב-10%-12% שלא להשיג ציון "טוב" (שווה לציון C בסולם הציונים הבריטי - מ-A, הגבוה ביותר, עד G, הנמוך ביותר) בבחינות בגרות; והיא נקשרה גם לירידה של 27-32 נקודות בציוני בחינות הבגרות. כל עלייה בנקודה באימפולסיביות והיפראקטיביות לעומת זאת הורידה את הציון במבחנים בנקודה-שתיים ונקשרה לירידה של 18 נקודות בציוני בחינות הבגרות. בכל הפרמטרים, בנים תמיד היו בסיכון מוגבר לפגיעה בלימודים ולבנות היו הישגים טובים יותר.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ