שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מחקר: חבר מעלה את יכולתו של ילד עם אוטיזם לתקשר

חוקרים ישראלים מצאו כי ילדי גן עם אוטיזם יצרו עם חבר קרוב אינטראקציה חברתית הדומה לזו הנורמטיבית, בניגוד לתפיסה שהם מוגבלים ביכולת זו

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נירית באומינגר צביאלי

בילדות המוקדמת נרכשות יכולות חברתיות־תקשורתיות כגון שיתוף, משחק הדדי ושימוש בשפה ובמחוות לצרכים חברתיים וליצירת קשר. מיומנויות אלו ואינטראקציות בין־אישיות — אשר ניזונות בעיקר מפעילויות משותפות עם מבוגרים וילדים בסביבה הקרובה — לרוב לא נרכשות בקלות כאשר מדובר בילדים בספקטרום האוטיסטי (ASD — Autism Spectrum Disorders). אוטיזם מוגדר כהפרעה על בסיס נוירולוגי־התפתחותי המאופיינת בעיקר בחוסרים מתמשכים בתקשורת ובאינטראקציה החברתית (כגון קושי לשוחח וליצור קשר חברתי עם בני הגיל, הפרעות בקשר עין ובשפת גוף, ואי שימוש במחוות והבנתן); אולם, למעלה ממחצית מהילדים עם ASD הם בעלי תפקוד גבוה (איי־קיו מעל לטווח הפיגור השכלי — למעלה מ־75), והרצון לקשר חברתי קיים אצל רבים מהם ואף אפשרי למימוש.
בסדרת מחקרים אשר נערכה במעבדתנו, בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר־אילן, בשיתוף ד"ר יעל קמחי, ד"ר גלית אגם בן ארצי וד"ר דנה שוהם קוגלמאס ובהובלתי — אשר התפרסמה ב-2014 בכתבי העת Journal of autism and developmental disorders ו-Journal of Child Psychology and Psychiatry — נבדקו מאפייני חברות מגיל 3 עד 6 של ילדים עם ASD בתפקוד גבוה בהשוואה לילדים עם התפתחות תקינה. כמו כן נבחן ההבדל באיכות האינטראקציה שלהם עם חבר לעומת עם שותף שאיננו חבר. חברות הוגדרה לפי דיווחי גננות והורים ועל פי ההגדרות המקובלות בספרות המדעית הכוללות קרבה פיזית ממושכת, הפגנת גילויי חיבה ושיתוף בעת משחק.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ