ילדים על רצף האוטיזם: לא יודעים מהם פחד, כעס ועצב

מחקר מצא כי ילדים עם אוטיזם מתקשים להבין רגשות עצמיים, מה שעשוי להעיד על הפגיעה ביכולת להבין את רגשותיו של האחר, לתקשר עמו ולפתח כלפיו אמפתיה

דיצה ענתבי-צחור ואסתר בן יצחק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
דיצה ענתבי-צחור ואסתר בן יצחק

האם ילדים על רצף האוטיזם אינם מסוגלים להבין את רגשותיהם העצמיים ולכן גם מתקשים להבין את האחר ולפתח כלפיו אמפתיה? תיאוריית המיינד (Theory of Mind) היא היכולת הקוגניטיבית לזהות ולהעריך את מחשבותיו, אמונותיו, ידיעותיו ורגשותיו של האחר, ועומדת בבסיס היכולת האנושית להבין קודים חברתיים ולפתח אמפתיה. כיום ידוע כי אחד החסרים המשמעותיים ביותר בקרב ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי היא יכולת זו, לזהות רגשות ומצבים מנטליים אצל האחר, מה שיכול להביא לקושי באמפתיה (היכולת להבין ולהשתתף במצבים רגשיים של האחר). אך מה שאינו ידוע הוא אם היכולת לזהות רגשות אצל האחר תלויה ביכולת לזהות ולהבין רגשות אלו "על־עצמי" או שמדובר בשתי מערכות פסיכולוגיות נפרדות המתפתחות ללא קשר ביניהן. לפני שאדם מבין את האחר ומזדהה עמו, הוא מבין את הרגשות העצמיים שלו. הילד קשוב לסביבתו (הורים, מחנכים וחברים) ומבין את רגשותיו באמצעות חשיפה, הפנמה וחיקוי. נשאלת השאלה אם ילדים על רצף האוטיזם יכולים להבין את רגשותיהם־שלהם, או שמא מנגנון זה פגוע אצלם ולכן הם אינם יכולים להבין גם אחרים ולתקשר עמם. במחקר שערכנו במרכז לאוטיזם מטעם אלו"ט במרכז הרפואי אסף הרופא, אשר נמצא בתהליך פרסום בכתב העת Journal of Autism and Developmental Disorders, בדקנו את היכולת של ילדים בני 10 בממוצע, עם אוטיזם ועם התפתחות תקינה, להבין רגשות עצמיים — כגון שמחה, פחד, כעס ועצב — שנוצרו בעקבות אירועים שונים. קבוצת המחקר כללה 20 ילדים שאובחנו באוטיזם בתפקוד קוגניטיבי תקין, עם איי-קיו 99 בממוצע, וקבוצת הביקורת כללה 20 ילדים בעלי התפתחות תקינה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ