בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המיצים הממותקים שיהרגו אתכם

למשקאות הממותקים בסוכר מסוג פרוקטוז תעשייתי עלולות להיות השלכות בריאותיות חמורות ביותר

69תגובות

שתייה מתוקה - מיצים המבוססים על תרכיזים, משקאות תוססים ומיצים ממותקים המכונים "טבעיים" - היא נושא מהותי בבריאותנו - מבוגרים כילדים. בסקר שערך ארגון הבריאות העולמי ב-2006 (HBSC Survey), שכלל 103,000 בני נוער מ-24 מדינות, בני ה-11 הישראלים תפסו את המקום הראשון בעולם בצריכת משקאות ממותקים. בנוסף, חמישית מהפעוטות בגילי שנה עד שנתיים בישראל צורכים משקאות מוגזים או ממותקים.

ראשית, שתיית משקאות ממותקים מאיצה צבירת קלוריות מיותרות, שכן צריכה קלורית בצורת נוזל הוכחה כפחות משביעה בהשוואה לצריכת מזון מוצק המכיל את אותה כמות קלוריות. במחקר שנערך בארה"ב בקרב מתבגרים, והתפרסם בכתב העת Journal of Clinical Nutrition, הודגם כי שתייה מתוקה תורמת 16% מסך הקלוריות היומיות, כלומר עשויה להגיע ל-400קלוריות לא משביעות ליום, שעלולות למצוא דרכן אל רקמת השומן.

שנית, המשקה ממותק עקב נוכחות הסוכר שבו, כך ששטיפת הפה והשיניים במשקה שכזה מעלה את הסיכון להיווצרות עששת. בישראל שיעורי עששת גבוהים יחסית לממוצע קיימים באוכלוסיות סוציו-אקונומיות נמוכות ובאוכלוסיות הגירה דוגמת האתיופים.

שלישית, הסוכר נוכח במשקה בצורה מרוכזת המגיעה לדרגת מתיקות של כארבע כפיות סוכר לכוס (או שבע כפיות סוכר לפחית). בילדים, ההשלכה העיקרית היא בהרגל לצריכת מזונות בדרגת מתיקות גבוהה, שאותם ימצאו בהמשך חייהם בממתקים או דגני הבוקרוגם במשקאות ממותקים, ויירתעו ממים. כלומר, המשך צבירת קלוריות מיותרות ועלייה בסיכון להשמנה.

לימור אדרי

ניתוח נתונים של 11 מאמרים שכלל 310,000 נחקרים, והתפרסם בנובמבר 2010 בכתב העת Diabetes Care, זיהה עלייה בסוכרת מסוג 2 בצרכני שתייה ממותקת הכוללת משקאות קלים, אייס תה, תרכיזים, משקאות אנרגיה או משקאות ויטמינים. שתיית משקאות ממותקים לאורך זמן מתבטאת בהפרשת אינסולין מוגברת והפחתה ביעילות תפקודו, תופעה הקרויה עמידות לאינסולין שמעלה סיכון לסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) ולמחלות לב וכלי דם.

ואכן, בשלושת העשורים האחרונים במקביל לעלייה התלולה בצריכת משקאות ממותקים הוכפלו שיעורי ההשמנה בקרב ילדים בישראל, ואיתם גדל שיעור המחלות התלויות-תזונה ועלה פי ארבעה ויותר שיעור הילדים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

הסיכון לצבירת שומנים ולמחלות קשור גם בסוג הסוכר המשמש להמתקת המשקאות. אם עד אמצע שנות ה-70 סוג הסוכר הנפוץ להמתקת משקאות היה סוכרוז, אותו סוכר לבן שאנו מכירים מהמטבח הביתי, הרי שבשנים האחרונות חל מעבר לשימוש בפרוקטוז המיוצר מתירס ונקרא סירופ תירס עתיר פרוקטוז High Fructose Corn Syrup HFCS)). המעבר להמתקה בפרוקטוז תעשייתי מוזיל את תהליך ייצור המשקה משתי סיבות: מחיר התירס מסובסד בארה"ב ופרוקטוז מתוק יותר בהשוואה לסוכרוז, כך שדרושה כמות נמוכה יותר של פרוקטוז כדי להגיע לרמת המתיקות המתוכננת.

סירופ תירס עתיר פרוקטוז מלווה לעתים בפרסומות או בסימון על אריזת המזון בתמונת קלח תירס הנסחט למיץ ועלול להצטייר כבעל ערך בריאותי לעילא, אך יש להדגיש שמדובר בייצור תעשייתי שבו הערך התזונתי של התוצר המתקבל רחוק מזה של קלח תירס רענן.

יתרה מזאת, ככל שצריכה ממושכת שלהסוכרוז המסורתי, הנמצא בממתקים וכל מה שעשיר בסוכר לבן, פוגעת בבריאות, הרי שצריכת התחליף - הפרוקטוז התעשייתי - אינה טובה יותר וכנראה אף להפך.

למשל, הפרוקטוז הנצרך אינו תורם כמו הסוכרוז למאגר הסוכרים בגוף - הגליקוגן - אלא מנותב בחלקו למסלול ייצור השומנים, ולכן מלווה בעלייה ברמות הטריגליצרידים (שומנים) בדם והצטברות שומנים בגוף אף יותר מהשפעת הסוכרוז.

בנוסף, פרוקטוז תעשייתי הוא סוכר פעיל, ולכן בנוכחותו מואצים בגוף תהליכי גליקציה, שבהם סוכר נקשר לחלבון בגוף. תהליכים אלו מתרחשים בגופנו באופן טבעי כחלק מתהליכי ההזדקנות, כשחלבון הקולגן נקשר לסוכר ומאבד מגמישותו ומתפקודו התקין. עם העלייה בגיל, חלבוני הקולגן הנמצאים בדופן כלי הדם, בכליות, בעיניים ובעור מאבדים מגמישותם. כבר ב-1998 הראה ד"ר בועז לב במחקר שנעשה בחולדות בטכניון, שצריכה ממושכת של פרוקטוז בהשוואה לסוגי סוכר אחרים פוגעת בקולגן הגוף באופן הדומה לתהליך הזדקנות. אם כך, הייתכן שצריכת מתמשכת של פרוקטוז תעשייתי מקדמת תהליכי הזדקנות? יש לחכות לטכנולוגיה המתאימה כדי לבדוק זאת באדם.

מחקרים נוספים מצאו קשר בין צריכת פרוקטוז לעלייה בגורמים דלקתיים ברקמות בגוף או לאבנים בכליות. באחד המחקרים שהתפרסם בינואר 2008 בכתב העתKidney International, נערך מעקב אחר שלוש קבוצות מחקר שמנו יחד 240,000 נבדקים באשר להרגלי צריכת המזון, ועלה סיכון גבוה עד 28% בקרב גברים ו-29% בקרב נשים לאבנים בכליות בקרב אלו שצריכת הפרוקטוז שלהם היתה הגבוהה ביותר, סיכון שלא אובחן בקרב צרכני פחמימות מסוגים אחרים.

יש לציין כי הפרוקטוז המתקבל בגוף מאכילת פירות שונה באופן כימי מהפרוקטוז התעשייתי, ולכן ההשפעות שצוינו אינן רלוונטיות לצריכתו בצורתו הטבעית. השפעות אלו אינן מתקבלות גם בשל שתיית משקאות דיאטטיים המכילים ממתיק אחר.

מגמת הנזקים ממשקאות ממותקים ממשיכה להטריד גם באחרונה. במחקר שהתפרסם בחודש מארס בכתב העת Circulation, נמצא כי גם משקה ממותק אחד ליום קשור בסיכון מוגבר למחלת לב ולחלק מהתופעות שהוזכרו. בסיכומו של המחקר, פונים החוקרים מאוניברסיטת הארוורד לרופאים בבקשה להסביר למטופליהם על ההשפעות המזיקות של משקאות ממותקים, ובייחוד למטופלים שנמצאים ממילא בסיכון מוגבר, ולהנחותם להפחית ואף להפסיק לחלוטין צריכת משקאות אלה. בניויורק דווח כי ראש העיר מייקל בלומברג מתכנן להוציא מחוץ לחוק מכירת משקאות ממותקים בכוסות גדולות ברחבי העיר, כחלק מהחלטתו להילחם בהשמנת יתר.

לקינוח, מתכון משופר להכנת שתייה ממותקת נטולת פרוקטוז תעשייתי: שימו בספל גדול שקיק תה ירוק, מיץ סחוט מחצי תפוז ופרוסות תפוז מחציו השני, דבש לפי הטעם ומים רותחים. כשהמשקה מתקרר הוציאו את התיון והתפוז והוסיפו מים או סודה והרבה קוביות קרח.לגיוון, ניתן להחליף את סוג התה (תה צמחים), את סוג הפרי (נסו קלמנטינה) ואת סוג הממתיק (מולסה, סוכר ביתי או ממתיק מלאכותי).

הכותבת היא דיאטנית קלינית, מחברת "ערכת המזונות הקסומים", המעודדת תזונה בריאה תוך שימוש במשחקים והפעלות במשפחה או במסגרת הטיפולית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו