טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרמת משקולות מקלה על הסובלים מדיכאון

אימוני משקולות יכולים לעזור בהקלת תסמינים של דיכאון ובמניעת התפתחותו, לא משנה אם הולכים לחדר הכושר פעמיים בשבוע או משקיעים ומגיעים חמש פעמים בשבוע

8תגובות
הרמת משקולות בחדר כושר
àéöé÷ áï îìëé

הרמת משקולות יכולה לשפר את מצב הרוח, כך עולה מסקירה (מטה-אנליזה) של עשרות מחקרים שבדקו את הקשר בין אימון גופני לבין דיכאון. בסקירה התגלה שתרגילי התנגדות תורמים להפחתת הדיכאון אצל המתאמנים, לא משנה עד כמה הם היו מדוכדכים לפני תחילת האימון או באיזו תכיפות הם מגיעים למכון הכושר כדי להתאמן.

קיימות ראיות רבות לכך שפעילות גופנית יכולה לסייע במניעת דיכאון ובטיפול בו. לדוגמה, בשנת 2016 נערכה סקירה נרחבת של מחקרים שבהם השתתפו יותר ממיליון בני אדם, ובה נמצא שכושר גופני טוב מקטין את הסיכויים ללקות בדיכאון קליני. במחקרים נוספים נמצא שפעילות גופנית יכולה גם להקל את התסמינים אצל אנשים שאובחנו עם דיכאון.

רוב המחקרים והסקירות התמקדו בפעילות אירובית כמו הליכה וריצה, והרבה פחות היה ידוע על תרומתם של אימוני כוח לבריאות הנפש. מניתוח של מחקרים קודמים שנעשה ב-2017 עולה שאימוני כוח יכולים לסייע לאנשים לחוש פחות חרדה ועצבנות. אבל חרדה אינה דיכאון.

במחקר חדש, שהתפרסם במאי השנה בכתב העת JAMA Psychiatry, החוקרים שבדקו את השפעת אימוני הכוח על חרדה פנו לחקור את השפעתם על דיכאון. הם רצו לבדוק במחקרים הקיימים אם הרמת משקולות משפיעה משמעותית על התפתחות דיכאון ועל חומרתו. החוקרים גם ביקשו לקבוע אם יש השפעה למספר האימונים, לגיל המתאמנים, לבריאותם הכללית ולמגדר שלהם.

החוקרים החלו באיסוף המחקרים הטובים ביותר שנעשו על אימוני התנגדות ודיכאון. הם בחרו רק ניסויים עם קבוצת ביקורת, כלומר כאלה שבהם חלק מהמשתתפים התבקשו להתחיל להתאמן וחלקם המשיכו כרגיל. הניסויים כללו גם בדיקות לאבחון דיכאון לפני ואחרי האימונים.

מרימת משקולות בתחרות
Mark Schiefelbein/אי־פי

בסופו של דבר, החוקרים מצאו 33 ניסויים שהתאימו לדרישותיהם. במחקרים שנבחרו השתתפו כמעט 2,000 נשים וגברים בגילאים שונים, חלקם אובחנו עם דיכאון ואחרים לא אובחנו ככאלה. החוקרים גילו שאימוני התנגדות הקטינו באופן עקבי תסמינים של דיכאון, בין אם הנבדק אובחן רשמית עם דיכאון בתחילת הניסוי, ובין אם לא. במלים אחרות, כשנבדקים החלו את המחקר עם דיכאון, לרוב הם הרגישו טוב יותר אחרי שהחלו אימוני משקולות. אם נבדקים החלו את המחקר כשבריאותם הנפשית תקינה, הם סיימו את ההשתתפות בניסוי כשסיכוייהם להרגיש דכדוך נמוך יותר מסיכוייהם של כאלה שלא התאמנו כלל.

ייתכן שהממצא המעניין ביותר הוא שלכמות אימוני המשקולות לא היתה כל השפעה. יתרונותיו של האימון היו זהים בכל מקרה: גם אם הנבדקים התאמנו פעמיים בשבוע או הגיעו למכון הכושר חמש פעמים בשבוע, וגם אם חזרו על התרגילים פעמים רבות או הסתפקו בחזרות מעטות. ההשפעה על בריאות הנפש היתה דומה אצל גברים ואצל נשים, לא משנה אם היו צעירים, קשישים או בגיל העמידה.

לא היה צורך במשקולות כבדות במיוחד כדי להקטין את תחושת הדיכאון, ולא התגלה קשר בין הכוח שנצבר במהלך האימונים לבין רמות הדיכאון שנצפו אצל הנבדקים. כל מה שהיה צריך לעשות הוא להגיע לחדר הכושר ולהתאמן.

בחלק קטן מהמחקרים היתה קבוצה נפרדת שעשתה אימונים אירוביים כמו ריצה והליכה, והחוקרים לא היו יכולים להשוות את השפעת האימונים מסוג זה לאימוני משקולות.

אמנם מספר המשתתפים במחקרים היה קטן, אך מהתוצאות המשולבות אפשר להסיק שלאימוני משקולות ולאימונים אירוביים יש השפעה דומה על דיכאון. שני סוגי האימון מקלים את התסמינים, ובערך באותו שיעור.

עם זאת, סקירת מחקרים מסוג זה אינה יכולה ללמד אותנו כיצד אימוני כוח יכולים להשפיע על בריאות הנפש. יש להניח שלפעילות גופנית יש השלכות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות, אומר ברט גורדון, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת לימריק שבאירלנד שעמד בראש הצוות שעשה את הסקירה החדשה. ייתכן שאימוני המשקולות גורמים שינוי במוח, כולל עלייה ברמת הנוירו-כימיקלים שמשפיעים על מצבי רוח, הוא אומר.

"ייתכן שגם לציפיות יש השפעה", הוא אומר. "אנשים מצפים שהאימונים ישפרו את מצב הרוח שלהם, וזה אכן קורה". הרי אי אפשר לעשות ניסוי שבו המשתתפים אינם יודעים שהם מרימים משקולות, מציין גורדון. לכן אפשר לשייך חלק מההשפעות הפסיכולוגיות להשפעתו של אפקט פלצבו.

תוצאות הסקירה אינן מעידות על כך שאימוני התנגדות טובים יותר להתמודדות עם דיכאון מאשר סוגים אחרים של פעילות גופנית, אומר גורדון, וגם אי אפשר להסיק מהן שפעילות גופנית יכולה או צריכה להחליף טיפולים מסורתיים דוגמת טיפול תרופתי. אולם, בראייה כוללת אפשר בהחלט להסיק מהנתונים שביקור בחדר הכושר והרמת משקולות כמה פעמים בשבוע יכולים לשפר את הבריאות הנפשית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#