בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, חושף עיכוב הפרקליטות בתיקים פליליים

בדו"ח של המבקר, העוסק בתפקוד הפרקליטות, עולה כי הטיפול במרבית התיקים מתעכב מבלי שמתקבלות החלטות בעניינם

תגובות

דו"ח חמור של מבקר המדינה, שפורסם היום (שני), חושף עיכוב בטיפול הפרקליטות בתיקים פליליים המועברים לטיפולה על ידי המשטרה. בין היתר מדובר בעיכוב בתיקים בעבירות חמורות כמו רצח, עבירות מין ואלימות במשפחה.

בדו"ח כותב המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, כי הוא רואה בחומרה את השיהוי בטיפול בתיקים בפרקליטות, שכתוצאה מכך נגרמו עיכוב דין ועינוי דין - הן כלפי החשוד בביצוע עברה והן כלפי הקרבן הממתין לעשיית צדק.

בבדיקת המבקר נמצאו תיקים שהמתינו שנתיים ושלוש שנים לקבלת החלטה, למרות שהומלץ להעמיד לדין את מבצעי העבירות שבם עסק התיק או לסגור את התיקים. בדיקה מדגמית שערך משרד המבקר ביחס לתיקים שנפתחו בשנת 2006 גילתה כי 79% מהם לא טופלו תקופה ממושכת ולא התקבלו בענייניהם החלטות, שלא הופנו לטיפול פרקליטים ולא נעשתה לגביהם שום פעולה או שהם המתינו להתערבות גורם נוסף, כשתיקים אחרים הועברו בין פרקליטים. רק 21% מהתיקים טופלו באופן כלשהו באותה השנה.

בשל העיכוב, חלק מהתיקים נסגרים

כמו כן, מצא המבקר תיקים שההחלטה לסגור אותם הושפעה, בין היתר, מהעובדה שחלף זמן רב ממועד פתיחת התיק בפרקליטות ועד מועד קבלת ההחלטה. תיקי חקירה שהושלמו מועברים מהמשטרה לפרקליטות, כשלפרקליט המחוז סמכות להחליט אם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק. חלק מהתיקים נסגרים בעילות שונות מבלי שהוגשו כתבי אישום, באחרים מוגשים כתבי אישום נגד המעורבים ושאר התיקים נותרים פתוחים עד שתתקבל הכרעה לגביהם.

תיקים פתוחים אלה כוללים, בין היתר, תיקים הממתינים לבירור דין (מב"ד), שטרם הוחלט אם יוגש כתב אישום נגד המעורבים בהם ושמא התיקים ייסגרו.

במהלך השנים 2007 ו-2008 בדק משרד המבקר את טיפול הפרקליטות בתיקי מב"ד בתחום הפלילי אשר טרם התקבלו החלטות בענייניהם במועד הביקורת. הבדיקה התמקדה בפרקליטות הפלילית במחוזות דרום, ירושלים וחיפה. השלמות נעשו עד אפריל 2010.

על פי ממצאי הביקורת, בפרק הזמן שבין ינואר 2004 לספטמבר 2008 שלחה המשטרה לפרקליטויות המחוזות כ-192,000 תיקי חקירה, ונפתחו בעניינם כ-142,000 תיקי פרקליטות פליליים. לפי הנתונים המעודכנים לספטמבר 2008, כ-113,000 מתיקי הפרקליטות שנפתחו נסגרו בלא שהוגשו כתבי אישום; בכ-17,000 מהם הוגש כתב אישום נגד המעורבים, וכ-12,000 תיקים נותרו פתוחים בלי שהתקבלו החלטות בענייניהם; מהם כ-8,000 תיקי מב"ד.

הפרקליטות הכינה "תוכנית לחיסול תיקי מב"ד", אך מספרם רק עלה

בסוף שנת 2004 הכינה הפרקליטות 'תוכנית לחיסול מב"דים', שהצטברו בפרקליטויות המחוז. התוכנית הוגדרה כתוכנית חירום, שמטרתה לסיים את הטיפול בתיקים בתוך שנתיים ולמנוע הצטברות דומה בעתיד. במסגרת תקני הפרקליטות הוקצו משרות נוספות של פרקליטים כדי לקדם את ביצוע התוכנית.

אלא שהמבקר מצא שלמרות המשאבים שהוקצו, גדול מספר התיקים הממתינים להכרעה בפרקליטויות הפליליות מכ-7,300 בדצמבר 2004 לכ-8,000 בספטמבר 2008, מהם יותר מ-500 תיקים שהמתינו למעלה משלוש שנים ויותר מ-700 תיקים אחרים שהמתינו כשנתיים. בכך, קבע המבקר, הפרקליטות לא השיגה את המטרות שהוגדרו בתוכנית לחיסול תיקים פתוחים.

כאמור, בדיקת 207 תיקי מב"ד שנפתחו לפני שנת 2006 גילתה כי 79% מהם לא טופלו תקופה ממושכת ולא התקבלו בענייניהם החלטות. תיקים שעסקו בעברות כמו רצח רצח, הריגה, אלימות במשפחה, עברות מין, הונאה, מרמה והפרת אמונים לא הופנו לפרקליטים ולא נעשתה לגביהם שום פעולה או שהם המתינו להתערבות גורם נוסף. תיקים אחרים הועברו בין פרקליטים.

היועמ"שים ופרקליטי המדינה בעשור האחרון לא אכפו את ההנחיות

עוד מצא המבקר כי היועצים המשפטיים לממשלה שכיהנו משנת 2002 לא אכפו את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ולא דרשו, למרות האמור בהנחיות, דיווח פרטני מפרקליט המדינה על תיקים שלא הוגשו נגד המעורבים בעניינם כתבי אישום. פרקליטי המדינה לא אכפו את ההנחיה ולפיה בדיווחם של פרקליטי המחוז עליהם לציין את המועד שבו קיבלה הפרקליטות את התיק, את הטעם לעיכוב ואת המועד המשוער להגשת כתב האישום. כמו כן קבע המבקר כי הפרקליטות לא עמדה על כך שתיושם ההנחיה בדבר רישום אחיד של התיקים במערכת הממוחשבת. לפיכך מאגר הנתונים הממוחשב לא שיקף את מספר התיקים הנכון ואת מעמדם בכל רגע נתון ולכן נפגמה יכולתם של הדרגים הניהוליים לקבל החלטות.

הפרקליטות לא קיימה מעקב ובקרה שוטפים בנושא ביצוע תל"ם, לא בדקה בכמה מתיקי מב"ד הסתיים הטיפול בכל אחת מאבני הדרך שנקבעו ולא עמדה בלוחות הזמנים שנקבעו.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "הדו"ח, שעל הכנתו יש לברך, עוסק בתהליכי עבודה מלפני שנים (2004 עד קיץ 2008). במהלך השנים שמאז המועד אליו מתייחס הדו"ח, חל שיפור דרמטי במצב הטיפול בתיקים הפליליים, וזאת בעקבות מבצעים מרוכזים שבוצעו בפרקליטות. לפיכך, הביקורת עוסקת במצב שהיה קיים בתאריך שאינו עוד רלוונטי כיום. השיפור המשמעותי בתחום זה מתבטא הן בהקטנה משמעותית של מספר התיקים שבהכנה, ומה שחשוב לאין ערוך הוא כי הפרקליטות קיצרה לכדי מחצית ופחות מכך את משכי הזמן מאז הגעת התיקים לטיפול ועד קבלת ההחלטות בהם. להישגים מרשימים אלה הגיעה הפרקליטות לאחרונה למרות שעומסי עבודה במונחים מספריים, עלו ללא הכר בשנים האחרונות, כשם שהדבר מתבטא גם במורכבות התיקים והמשפטים שמנהלת הפרקליטות", נמסר בהודעת המשרד.

עוד בדו"ח מבקר המדינה:

עובד אחד במחלקה לאיתור יורשי נספי השואה

כל המשרות בבית הנשיא, מלבד אחת, אוישו שלא באמצעות מכרז

הקרן לטיפול בחסויים: רכז אחד לכ-160 מטופלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו