בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשות מסים - גוף מסורבל ומושחת במקום רשות חזקה ויעילה

איחוד אגפי המס נכשל

תגובות

רשות המסים היא גוף שבראשו עומדים מקצועני מס, רואי חשבון וכלכלנים, לצד עורכי דין. חלק גדול מהם נחשבים למומחים, לידענים ולאנשי מקצוע מוכשרים מאוד, שאפתנים ומסורים לתפקידם. עם זאת, בהיסטוריה הרחוקה והקרובה של מערכת המס בישראל זכורים מקרים רבים של אנשיה שנחשדו בפלילים, וחלקם אף הורשעו.

הסיבה לכך ברורה למדי - לעתים הכסף ותחושת הכוח מעוורים את העובדים. למרבה הצער, הניסיון האנושי מוכיח כי לא פעם אנשים היושבים על כסף גדול, גם אנשים שנחשבו לאיכותיים, לא עמדו בפיתוי, בעיקר אם הפרצה קראה לגנב, כלומר הפיקוח לא היה מספיק קפדני, הדוק, חכם ומתוחכם.

הקמת רשות המסים היתה שגיאה. רוב מומחי המס, כמו גם רוב ראשי הרשות בעבר ובהווה, מכירים בכך. הוקמה מפלצת ענק, שמועסקים בה 5,300 איש, שקשה מאוד לשלוט בה. למעט מספר מצומצם של פונקציות בצמרת של הרשות, מס הכנסה מעולם לא אוחד באמת עם המע"מ בשטח. שתי הפונקציות הללו ממשיכות לפעול בנפרד.

רשות המסים היא במידה רבה בן חורג באוצר, על אף שהיא האגף החשוב במשרד, כיוון שהיא האחראית על הרוב המכריע של הכנסות המדינה. שר האוצר, יובל שטייניץ, הוא השר של אגף התקציבים, של החשב הכללי, של הממונה על השכר, אבל סגן שר האוצר, יצחק כהן, הוא הממונה על רשות המסים. מנהל רשות המסים הוא מנהל האגף היחיד באוצר שאינו יושב בבניין האוצר.

במשך השנים מנסים ראשי ממשלה ושרי אוצר למנות לרשות מקורבים - בעבר לאגף מס הכנסה ולאגף המכס ומע"מ, והיום לרשות. ראשי המערכת ניסו בדרך כלל לסכל את הניסיונות, אבל לא תמיד הם הצליחו. יוני קפלן, בעבר מנהל מס הכנסה, מסתובב עד היום בתחושה כי כהונתו לא הוארכה כיוון שסירב לדרישות שר האוצר לקידום אנשים מסיבות פוליטיות. היו ויש מינויים פוליטיים ברשות המסים בכל הדרגים, והמינויים הללו הם סרטן למערכת. פרשת משפט ג'קי מצא-שולה זקן, שהביאה להרשעתו של מנהל רשות המסים לשעבר בהפרת אמונים בחמישה מינויים פוליטיים, היא רק דוגמה אחת. אחרי המינויים באו המאכערים, המקורבים לשלטון, והעלו את השחיתות במדרגה נוספת.

מאחורי ההחלטה לאחד את אגפי המסים עמדו שני אישים: שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, ומי שהיה אז מנהל אגף המכס ומע"מ, איתן רוב. רוב חתר לעמוד בראש הגוף המאוחד. בהחלטת הממשלה נאמר בזמנו כי מטרת הקמת הגוף החדש היא "לאחד את ניהול נושא גביית המסים תחת מנהל ראשי אחד".

מטרת האיחוד היתה להקים גוף חזק, מודרני ויעיל יותר, לגביית מסי אמת בישראל. האיחוד נכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2004, אולם בפועל הוא מעולם לא הוכיח את עצמו, ויש שיאמרו שהרשות החדשה אף הפכה את ניהול גביית המסים בישראל למסורבל עוד יותר - בגוף שבין כה וכה לא ניחן ביעילות ובהסברת פנים לאזרח. כל ההמלצות שהוגשו בנושא המשך האיחוד לא הביאו להקמת רשות אחת, כפי שרצה המחוקק בהחלטתו מ-2003. מצד שני, המצב לא הושב לקדמותו, כפי שמבקשים ועדי העובדים ברשות.

ואולם, אתמול אמר יושב ראש הרשות, יהודה נסרדישי: "מזה להסיק שכל המערכת מושחתת זה עוול. מערכת רשות המסים אינה רקובה, אחרת איך יכול להיות שהגיעה לכאלה הישגים? אם איש אחד מעד כל המערכת מושחתת?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו