בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרסום בצלצול וניתוק - "הפרה בוטה של החוק"

תגובות

ד"ר מיכל אגמון-גונן, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, קבעה אתמול כי פרסום מוצרים באמצעות "צלתוק" מהווה הפרה בוטה וחמורה של חוק התקשורת. בשיטת הצלתוק פונה המפרסם לטלפון סלולרי של הלקוח הפוטנציאלי ומנתק מיד, באופן הגורם לבעליו להתקשר בחזרה למספר ולהיענות במסר פרסומי מוקלט.

בכך אישרה אגמון-גונן תובענה ייצוגית שהוגשה נגד שתי חברות שהשתמשו בשיטת השיווק השנויה במחלוקת. אגמון-גונן קבעה כי מחזיקי טלפון סלולרי שקיבלו מחברות אלה צלתוקים יהיו זכאים לפיצוי. מנויי סלולר נוספים שיהיו זכאים לפיצוי הם כאלה שקיבלו הזמנה לחידון נושא פרסים בין ינואר ליוני 2009. בסוף החידון התבקשו המנויים למסור את פרטיהם האישיים.

אגמון-גונן חילקה את הזכאים לשתי קבוצות - כאלה שקיבלו צלתוק או הזמנה להשתתף בחידון מחברות אלה - אך לא חזרו אל המספר שהופיע להם על הצג - וכאלה שחזרו אל המספר ועל כן נשאו גם בעלות השיחה. במקרים שתוארו בתביעה דובר בשיחות ממספרים שהחלו בספרות 072 ו-073.

חוק התקשורת אוסר על מפרסמים לשלוח דברי פרסומת באמצעות פקס, מערכת חיוג אוטומטית, הודעה אלקטרונית או מסר קצר, אלא אם כן ניתנה לכך הסכמה מפורשת של הנמען. בבית המשפט טענו החברות כי מאחר שדברי הפרסומת הושמעו רק לאחר שהנמענים חייגו אליהם בחזרה, לא הפרו את האיסור המפורש בחוק.

"בטענות אלו של המשיבים יש משום עזות מצח", כתבה אגמון-גונן, "כל מי שחוזר למשיבים עקב קבלת שיחה שנותקה, עושה כן על מנת לברר מי התקשר עמו, או כי עבודתו או מצבו האישי מחייבו לברר זאת, או בשל זכותו הטבעית והבסיסית לברר מי מתקשר למספרו האישי והפרטי. לאדם זה אין כל סקרנות, רצון או משאלה בקשר למוצרים או לשירותים אותם חפצים המשיבים למכור לו באמצעות דבר הפרסומת, והוא לא ביקש ובוודאי שלא נתן הסכמתו כי דבר הפרסומת יושמע לו. לא כל שכן, הוא לא נתן הסכמתו לשלם עבור השיחה באמצעותה מושמע לו דבר הפרסומת".

התובעים ביקשו לפסוק למי שקיבל שיחות כאלה את הפיצוי המקסימלי האפשרי בחוק, וכן לחייב את החברות בהשבת עלויות השיחה למי שצלצל אליהן בחזרה. חוק התקשורת מסמיך את בית המשפט לפסוק לנמעני שיחות כאלה פיצוי בסך של עד אלף שקלים, ללא צורך בהוכחת נזק, בגין כל דבר פרסומת. החוק גם מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצוי נזיקין ולחייב את התאגיד המפרסם בקנס כספי.

השופטת חייבה את החברות למסור לבית המשפט בתוך 30 ימים את הנתונים הנוגעים לשיחות שנעשו לשתי הקבוצות שהגדירה, בין התאריכים 1 בינואר 2009 ל-15 ביוני 2009. כמו כן אפשרה השופטת לצדדים להודיע אם לאור אישור התובענה כייצוגית הם מעוניינים להגיע לפשרה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו