בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרחב ירקון: לוחמה בשטח סלול

ברונו שטיין משנה את הכללים במשטרת התנועה: השוטרים המנומסים לומדים שיטות מלבנון ומהשטחים. כי מה שטוב למחבלים טוב גם לעבריינים

103תגובות

"שוטרי תנועה שמתחבאים מאחורי עצים עם פנקס דו"חות ביד - תשכחו מזה, אין חיה כזאת יותר. מעכשיו, מי שיראה אתכם על הכביש ילמד מהר מאוד: אתכם לא כדאי לו להסתבך". את המלים האלו שמעו, לפני שבועות מספר, שוטרי יחידת האופנועים של המשטרה ממפקד משטרת אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין. למרות ששטיין טרי בתפקידו, לא היה למאזינים ספק: האיש מתכוון לכל מלה. לא רק משום שבחודשים הספורים מאז נכנס לתפקידו, במאי, הוכפל מספר האופנוענים ביחידה מ-40 ל-80. לא רק משום שהציוד שוכלל, ומעתה מצויד כל אחד מהם באופנוע אימתני ובתלבושת מזרה אימה. אלא משום ששטיין הוא שטיין: "היס"מניק של מרחב ירקון".

לחצו לייק לקבלת כל העדכונים והפרשנויות ישירות לעמוד הפייסבוק שלכם

שורה ארוכה של תפקידים מילא ניצב ברונו שטיין במשטרה בטרם קיבל את הפיקוד על אגף התנועה, בהם מפקד מרחב ציון במחוז ירושלים ומפקד מרחב אילת. ועדיין, התגית שמזוהה אתו יותר מכל היא היס"מניקית. לשטיין, מי שצלח במסגרת תפקידיו הקודמים את פינוי תושבי גוש קטיף, הפגנות ענק מימין ומשמאל, ואת מלחמות החרדים בירושלים בפתיחת חניונים בשבת, יש הרבה מניות בעיצובן של יחידות היס"מ, לטוב ולרע. התמודדותן עם מצבים סבוכים, כמו גם טענות על הפעלת כוח מוגזמת (למשל - ירי מי צבע במכת"זיות אל בתי חרדים בירושלים), הן חלק מהפרופיל שלו. הוא הגן בעבר על השיטה של אגרסיביות משטרתית - מוצדקת לטענתו, וגם קודם הלאה. ועכשיו, מתרגם שטיין את תורת הלחימה שלו מתקופת היס"מ, לזירה החדשה של תאונות הדרכים.

הרתעה הרתעה הרתעה

"אנחנו נשיב מלחמה", הבטיח שטיין בטקס שבו נכנס לתפקיד, בהתייחסו לקטל בכבישים. "לא יד המקרה או כוח עליון גובים חיים בדרכים, אלא אנשים בשר ודם". אחד היעדים הראשונים שלו במלחמה החדשה שהכריז, היה הפיכתה של יחידת האופנועים לסיירת ארצית שיושבת צמוד ללשכתו. מבחינתו, אמר, זו הסיירת שתהווה את חוד החנית של הלחימה בתאונות הדרכים, יחד עם היחידה המרכזית של האגף.

יתרונם של האופנועים במעקב אחרי עבריינות על הכביש הוא ברור, אך במקרה הזה שטיין ואנשיו נדרשים לזהירות - מעשית או לפחות מילולית, כיוון שמרדפים משטרתיים על הכביש נאסרו בעקבות תוצאותיהן הקטלניות של מרדפים כאלה בעבר. לפיכך, אנשי היחידה החדשה מדברים על יתרונות הניידות שלהם, על היכולת להגיע במהירות לכל מקום, ועל רוח הקרב החדשה ביחידה. את המרדפים, כשישנם, רובם מכנים בשמות אחרים.

כדי לגבש את הפרויקט החדש שלו, זימן שטיין את כל אנשי היחידה וערך להם מסע אלונקות מפרך. בסיומו, הציג לרוכבים סיכת סיירת חדשה. מבחינתם, זה עבד. "היו ימים שהיינו רק כוח עזר לניידות התנועה", אומר רס"ב אריק בן זכר, שמשרת ביחידה מאז הקמתה ב-1998, עת מנתה 12 אופנוענים בלבד. "היום זה סיפור אחר לגמרי". בן זכר, המפקד כעת על יחידת האופנועים בדרום, מסתובב על הכביש כשהוא לובש מעיל עור אזרחי, ג'ינס ומגפיים - מראה שמזכיר יותר את "הארי המזוהם" מאשר שוטר במשטרת ישראל. "אם פעם היו חושבים להתחיל לברוח לנו או להתעמת איתנו, היום אנחנו לא נאפשר את זה. כמובן שיש מי שמנסה אותנו פה ושם, אבל אם פעם אפשר היה להעלות על הדעת שוטר שעומד וסופג קללות ודחיפות בזמן שהוא ממלא דו"ח, היום זה כבר לא יקרה".

טס שפלן

אחד המהלכים הבולטים של שטיין בסיירת האופנועים היה הקמת הצוות הסמוי, בפיקודו של נמרוד גרין. הרוכבים המקצועיים ביותר שנמצאו גויסו לצוות הסמוי, ואליהם צורפו שוטרים מיחידות מובחרות, לוחמים מיחידת המסתערבים של מג"ב, אנשי מודיעין ושוטרים מיחידות העיקוב של היחידות המרכזיות במחוזות השונים, שעבדו עם היעדים הפליליים הבכירים ביותר של המשטרה. מבחינת שטיין, אגף התנועה לא נועד לתפוס אזרחים שגלשו ל-128 קמ"ש, אלא לתת יד באופן משמעותי למלחמה הכוללת בפשיעה. ומי שמבוקש על ידי המשטרה בעוון רצח, סמים, או סחר באמצעי לחימה, מניח שטיין, אפשר יהיה לתפוס אותו גם על אי עצירה בתמרור עצור.

"אנחנו כבר לא חושבים על הדו"ח, אלא לראות את הדברים בצורה הרבה יותר רחבה", אומר מפקד הצוות הסמוי פקד גרין. "אם אני עוצר מישהו אני כבר עושה חיפוש ברכב ובודק מי האיש", אומר גרין. "ככה בדיוק תפסנו לאחרונה פדופיל שלקח ילדה בת 12 מנתניה ברכב - בגלל שעקף בקו לבן".

מהשטח בלבנון למחלף קיסריה

למרות השאיפות, עיקר משימתה של היחידה הוא עדיין הלחימה בתאונות הדרכים. שטיין החליט שסיירת האופנועים לא תפטרל עוד לאורך הכבישים באופן אקראי, אלא תעבוד על פי הערכות מצב ובעבודות יזומות.

לפני שבועיים התקיים מבצע ראשון מסוגו בישראל נגד רכיבה פרועה של אופנוענים, בעיה ששטיין עצמו הגדיר כקריטית משום ש"אופנוע שנוסע במהירות 180 קמ"ש בכביש החוף, הוא כמו פגז שנורה מתוך טנק ומחפש את המטרה שלו על הכביש". מפקד הסיירת, רב פקד ששי שלמה, יצר קשר עם יחידות מובחרות בצה"ל, המתמחות בהסתוות מעבר לקווי האויב ועם הימ"מ. כך נכנסו עמדות הסתוות שהיו מקובלות בלבנון ונמצאות בשימוש בעזה ויהודה ושומרון, לעבודה מול אופנועים בכבישי ישראל.

רוכבי האופנועים שרכבו סמוך למחלף קיסריה, אכן לא הבחינו בעמדות הסתוות שמוקמו בצדי הדרך. הסיירת הקימה שלוש עמדות עם רשתות הסוואה במרחקים גדולים יחסית זו מזו, שצילמו ותיעדו אופנועים שעברו במקום במהירות מופרזת. מעל העמדות חג מסוק משטרתי שהתריע על כל רוכב אופנוע שמגיע למארב המתוכנן. אופנוע שתועד בשלוש העמדות נוסע במהירות 189 קמ"ש, נעצר מאוחר יותר בצומת מרכזי סמוך, לאחר ששלמה הורה בקשר לשנות את הרמזור לאור אדום וליצור פקק תנועה זמני.

השיטה הזו מצטרפת גם לניסוי שנעשה לאחרונה במזל"ט ובבלון תצפית. "אנחנו חייבים להמציא את עצמנו מחדש כל פעם. רוכבי האופנועים לומדים אותנו, ואנחנו חייבים להביא את גורם ההפתעה לטובתנו". אומר רפ"ק שלמה. "גם בירידות לסדום, ששם נהגו רוכבי האופנועים להשתולל כל סוף שבוע, הבינו שאנחנו לא משחקים איתם ושאנחנו בשטח. הצלחנו ליצור שיטות משלנו להגיע לרוכבים האלה גם בלי מרדפים. אחת השיטות היא שבסופו של דבר, כל רוכב אופנוע צריך לתדלק את הכלי שלו. מי שתועד אצלנו - ברגע שייכנס לתחנת דלק ויכניס את הצינור למכל, יגלה את השוטרים שלנו יוצאים אליו ממקום שהוא לא ציפה לו".

לתמיכה לא צפויה זוכה הסיירת מרוכבי האופנועים עצמם. יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, אליקו אלג'ם, חושב שלא רק שהמשטרה לא "מחפשת את האופנוענים", אלא הגיע הזמן לעשות משהו בקשר לרוכבים המשתוללים. "יש רוכבים שצריך להביא לדין", הוא אומר. "הם עושים דברים מטורפים ואנחנו משלמים עליהם ביטוח יותר גבוה. אם מישהו רוכב במהירות 180 קמ"ש, מגיע לו להיתפס. יש היום דו שיח בין המועדון לסיירת האופנועים, אנחנו משתדלים לשתף פעולה, אנחנו לא שלוחה ולא מלשינון של משטרת התנועה אבל לכולנו יש אינטרס להפסיק את תאונות הדרכים".

לאחרונה החלו בצוות הסמוי לפעול גם בבתי המשפט לתעבורה. שוטרי הצוות הסמוי ממתינים באולם בית המשפט וממתינים לראות מתי יוצאים ממנו נהגים שרישיונם נשלל. השוטרים יוצאים אחר האיש וברגע שהוא עולה על הרכב הוא נעצר על ידם, כך נתפס במהלך השבוע אדם שרישיונו נשלל ורכבו חולט.

לאפסן את האפודים הזוהרים

לשטיין חשוב הרושם החיצוני המרתיע של שוטריו. מבחינתו, כל האפודים הזוהרים של שוטרי התנועה יכולים לצאת משימוש.

רוכבי הסיירת רוכבים על אופנועי ב.מ.וו 1200, ולאחרונה החלו להצטייד בחליפות רכיבה מיוחדות עם מגינים שמעניקים להם מראה של רובוקופ. כיוון שגם זה לא הספיק לדעתו של שטיין, הוא הורה לרכוש עבור היחידה בחו"ל מתאמים לאקדחים, שגורמים להם להיראות כמו נשק גדול יותר ומאיים יותר.

בחודשים האחרונים עוסקים אנשי הסיירת בפעילות מרוכזת, גלויה וסמויה, בכמה כבישים הנחשבים ל"כבישי דמים". הצטרפנו לפעילות בשלושה מהכבישים האלו - כבישים 70 ו-65 בצפון (אחר מספר ההרוגים החריג בכביש 65 עוקב "הארץ" כבר תקופה ארוכה), וכביש 31 בדרום. בכל אחד מהכבישים האלה, חלה בשנה האחרונה עלייה של מאות אחוזים במספר ההרוגים מתאונות.

בשעת בוקר של יום רביעי, מזכיר פקד גרין לאנשי הצוות הסמוי מה הוא מגדיר כ"בריונות כביש": עבירות קו לבן, שוליים, סטייה מנתיב, חציית אי תנועה מצויר וחניית נכים. הצוות יוצא אל הכביש בלבוש של אופנועני שטח, ללא סימני זיהוי משטרתיים על האופנועים. לא עוברת דקה, ומולם עובר רכב ובו נהג שמדבר בטלפון הסלולרי. האופנוע של הצוות הסמוי נוסע לצד הנהג במשך כדקה מבלי שהנהג מבחין בו כאופנוע משטרתי. כשמגיעים למקום שבו יש שוליים רחבים מספיק מסמן רוכב האופנוע לנהג הרכב לעצור בצד. "מי אתה, מאיפה נפלת לי?" שואל הנהג, ומיד ממהר להצהיר: "לא דיברתי בטלפון, נשבע לך. קיבלתי אס.אם.אס ולא עניתי". אבל כשהוא מבחין בכך שעל קסדת השוטר הסמוי מותקנת מצלמה שתיעדה את האירוע כולו, הוא משנה גישה ועובר ל"שהיה לך לתרופות הכסף של הדו"ח הזה". מה שלא משחרר אותו מקנס של אלף שקלים ורישום של שש נקודות. הפעילות כולה, מגובה בתצפיתנים שמעבירים מידע לרוכבים בשטח.

מספר עבירות התנועה הנעשות כאן, מעורר דאגה. במהלך 2011, נתפסו בשני הכבישים 70 ו-65 כ-650 נהגים שדיברו בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, ועוד 466 בעבירות בריונות על ידי שוטרי סיירת האופנועים בלבד. בכביש 31 נתפסו באותה תקופה 84 נהגים שדיברו בסלולרי ו-290 נהגים שביצעו עבירות בריונות בכביש.

יום למחרת, יוצא רס"ב אריק בן זכר לפעילות בצומת שוקת. הוא מזהה מזדה לבנה שעוקפת על פס לבן, ויוצא למרדף אחריה, אולם היא מתחמקת תוך עקיפת שתי משאיות מימין, ונכנסת לתוך היישוב הסמוך, לקיה. "אם אני אכנס אחריו לעיר, הוא עוד יהרוג איזה ילד, או את עצמו", אומר בן זכר. "זה לא שווה את הסיכון".

במשטרה, כאמור, מודעים לרגישות סביב המרדפים. אולם רפ"ק שלמה לוקח את הסיכון ואומר בפה מלא: "אין דבר כזה שאין מרדפים. אנחנו רודפים. אבל הדרך שלנו היא ליצור פקק ולסגור על הנמלט במעגלים. אם הנהג ימשיך לברוח - נזעיק כוחות נוספים. אנחנו אף פעם לא יכולים לדעת אם הוא סתם מפחד מדו"ח, או שהוא מפגע בפוטנציה שמפחד שעלו עליו. בכל אופן, הכל נעשה בשיקול דעת של הרוכב, ובבחינה של האיום מול סיכון האנשים בזירה".

המרדפים והמעקבים, אגב, אינם מוגבלים לכבישי הדמים. אחד מיעדי היחידה הבולטים הם דווקא נתיבי איילון. "מי שנכנס לאיילון מרגיש שהוא כבר במשרד", מסביר שלמה. "באיילון אנשים מדברים ברכב, אוכלים ברכב, מתגלחים - עושים הכל. זה גורם לתאונות שסותמות את כל הכניסות לתל אביב, לעתים קטלניות. המבצעים שלנו מוכיחים שבגבעתיים אין הרבה פחות בריונות על הכביש מאשר בכבישי הדמים. וגם בגבעתיים זה עלול להיגמר בהרוגים".

-------------------------------------------------------------------------------------

בעקבות ההיסטוריה הטראגית: רודפים מבלי להגיד "מרדף"

לפני שבועיים, הבחינו אנשי הצוות הסמוי של סיירת האופנועים, בעת פעילות בצפון, בשני רוכבי אופנוע משתוללים על הכביש סמוך לכפר תבור. הם הורו לשניים לעצור, ואילו רוכבי האופנוע בחרו להימלט. הצוות הסמוי החליט לצאת למרדף, שהסתיים בהתנגשותו של אחד הנמלטים בניידת ופציעתו של שוטר. הרוכב שנתפס היה בן 24, ומעולם לא הוציא רישיון.

מרדפים של המשטרה היו מאז ומעולם שנויים במחלוקת, ובעיקר לאחר הישנותם של מקרים שהסתיימו בנזק גדול בהרבה מהמשוער. בכמה מקרים, הסתיימו מרדפים במותם של הרודפים או הנרדפים, וברוב המקרים לא היה מדובר במרדפים שבהם היתה התוצאה האופטימלית שווה את הסיכון האפשרי. אחד המקרים הזכורים ביותר, והטראומטי ביותר מבחינת המשטרה, התרחש בשנת 2002 בנס ציונה: רוכב אופנוע בשם תומר נעים נתפס נוסע במהירות מופרזת בראשון לציון, והתבקש על ידי המשטרה לעצור לביקורת. נעים החליט להימלט מהמקום, והמשטרה יצאה בעקבותיו. מחסומים הוקמו במהירות לאורך נתיב הנסיעה מראשון לציון לנס ציונה, וניידות דלקו אחר הרוכב הנמלט. פקד יזהר קיינר, שהיה אחראי על נקודת המשטרה בנס ציונה, החליט לזרוק לעברו של נעים קרש כדי לעצור אותו. הקרש שנזרק פגע בראשו של נעים, שאיבד שליטה על האופנוע, עף ממנו ונהרג. האופנוע עצמו פגע בשוטרת שרה שוורץ שעמדה בקרבת מקום, והרג גם אותה. המשטרה העלימה תחילה את העובדות מהאירוע, ולא דיווחה על הקרש שנזרק ולא דיווחה על קיומו של המרדף שהחל רק בשל עבירת תנועה. אבל כשנחשפה הפרשה, ותביעה הוגשה בעקבותיה - נאלצה המשטרה לשלם למשפחתו של הרוכב פיצויים של 800 אלף שקל.

ביולי 2009, נהרג בחור בן 20 בזמן מרדף משטרתי בתל אביב-יפו. שוטרי סיור ממחוז תל אביב הבחינו בו כשעבר באור אדום בשדרות רוטשילד, ומשלא נענה לקריאתם לעצור, פתחו במרדף אחריו. מרדף שנמשך עד לרחוב יהודה הימית ביפו, שם התנגש הרוכב בעץ ונהרג.

כיום, כשהנוהל המשטרתי אוסר עריכת מרדפים, נהוג להכחיש במשטרה כי כאלה נערכים, אך למעשה, הם פשוט זכו לשם קוד אחר: "עיכוב עד עצירה מלאה". בשטח, כפי שגם מראה הסיור המשותף עם היחידה, רוכבי יחידת האופנועים, כמו גם אנשי היס"מ, ממשיכים לרכוב בעקבות עבריינים, אם כי הם טוענים לזהירות. לפני שבועיים, למשל, נערך סמוך לתל שבע מרדף קצר אחרי עברייני תנועה, שהוסבר על ידי המפקד בשטח, פקד נמרוד גרין, כ"מרדף בשטח פתוח, במקום שלא מסכן אנשים. והנהגים הנמלטים הרי נתפסו. כרוכבי אופנועים - אנחנו חייבים לנצל את היתרון שלנו בשטח".

רוכב על טי-מקס? גם אתה יעד משטרתי | אנשי הסיירת עוצרים כל אזרח שרוכב על הקטנוע שמשמש עבריינים לחיסולים

אזרחים בעלי קטנוע טי-מקס, ודאי כבר הבחינו בתופעה: בכל מעבר במחסום משטרתי, הם נעצרים לביקורת, ואף לחיפוש מהיר על הקטנוע עצמו. הסיבה לכך היא שרוב ניסיונות החיסול בעולם התחתון נערכו בשנים האחרונות על ידי מתנקשים על קטנועים, שהיו מצוידים בדגם הזה ממש. מבחינת המשטרה הדגם הזה הוא כמעט סמל עברייני, וטי-מקס שחור ללא ארגז מאחור יכול להדאיג כל עבריין שחושש לחייו - אפשר לשאול את צ'רלי אבוטבול שחווה ניסיון חיסול על ידי שני רוכבי טי מקס, את אייל בליסה שמתחת לביתו נתפס העבריין אבנר הררי על גבי טי-מקס עם אקדח משתיק קול, ואת אנשיו של רמי אמירה, ששני רוצחיו הגיעו לזירה רכובים על טי-מקס.

הטי-מקס - קטנוע 500 סמ"ק מתוצרת ימאהה, חזק ומהיר ומשמש את העבריינים להגעה ומילוט מהשטח. במשטרה, אם כך, החליטו לעקוב מקרוב אחרי כל מי שרוכב על הטי-מקס. בכל מחסום משטרתי ישנו נוהל עצירה של הטי-מקס, לבדיקת פרטי הנהג והרכב, וגם לצורך חיפוש אחרי אולרים, סכינים, או כל דבר חשוד אחר. הפרטים על הנהגים ועל מיקום הרכב מועברים ליחידות המרכזיות והיחידות החוקרות, לשימושן. "הקטנועים האלה חזקים מאוד ואנשים בעייתיים אוהבים אותם מאוד", אומר מפקד סיירת האופנועים, רפ"ק ששי שלמה. "אנחנו מתעדים את המקום שבו נמצאו ואת הנהגים שלהם. הקטנועים האלה מעורבים בהרבה מאוד מקרים גם פליליים וגם תחבורתיים". למרות הפעילות, מתקשה המשטרה לשים יד על המתנקשים עם הטי-מקס, שדואגים לשכפל את מספרי הרישוי של הקטנועים המשמשים אותם ולגרום למשטרה להגיע אל אזרחים תמימים. למעשה, רק במקרים ספורים נתפסו רוצחים שביצעו את ההתנקשות שלהם על גבי הקטנוע.

אלון רון


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו