בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח: נהגי הרכבת עוברים באופן שיטתי באור אדום

דו"חות חקירה שהגיעו לידי "הארץ", חושפים בעיות משמעת, חוסר ערנות ועבירות חוזרות ונשנות מצד נהגים ופקחים - שאינם עומדים על כך לדין

55תגובות

נהגים ברכבת ישראל עוברים באופן שיטתי ברמזור אדום וחלקם נוסעים במהירות העולה על המהירות המותרת - כך עולה מדו"חות חקירה פנימיים, שהגיעו לידי "הארץ". בעוד שאלת העסקת העובדים במיקור חוץ עומדת במוקד סדר היום הציבורי, מפנים הדו"חות זרקור לעבר התנהלות הנהגים והפקחים וחושפים בעיות משמעת, חוסר ערנות ועבירות חוזרות ונשנות - מבלי שיועמדו לדין.

בשנים 2008-2010 התפרסמו כמה דו"חות חקירה פנימיים, שנערכו ברכבת ישראל בעקבות תאונות שהתרחשו או כמעט-התרחשו כתוצאה מחוסר ערנותם של נהגים ופקחים. המעורבים אינם עומדים על כך לדין וענישה נגדם מסתכמת ברוב המקרים בהערת משמעת בתיק האישי של העובד. בחלק מהמקרים, מדובר בנהגים שכבר עומדות לחובתם עבירות קודמות.

דו"ח מבקר המדינה מ-2006 התייחס להתנהלות הבעייתית, אולם הישנות המקרים וריבוי האירועים מעלה שהלקחים אינם נלמדים ברכבת. כך, למשל, באפריל 2011 עבר נהג רכבת, שנסעה סמוך לנתניה, ברמזור אדום - וכתוצאה מכך התנגש ברכבת שבאה מולו. בתאונה נפצעו 10 בני אדם באורח קל, בהם נהג הרכבת הפוגעת.

אלון רון

מדו"ח החקירה עולה כי פקח הרכבת לא בדק את מצב רמזור היציאה, לאחר שהרכבת עצרה בתחנה. הוא היה משוכנע כי האור בו ירוק, אף שהוא היה למעשה אדום. לא רק הפקח כשל בתפקידו, אלא גם הנהג: חוקרי התאונה מצאו כי וילון הקטר הורד מטה, על אף שחל איסור להוריד את הווילון בתא הנהג בזמן הנסיעה. נהג הרכבת צבר לחובתו שבע עבירות משמעת חמורות, בהן גם מעבר ברמזור אדום.

יומיים לפני המקרה בנתניה, התרחש מקרה דומה בתחנת חיפה מרכז, כאשר רכבת נוסעים חלפה על פני רמזור אדום, לאחר שנמצא כי הפקח כלל לא בדק את מצב הרמזור - ובכל זאת סימן לנהג לצאת לדרך. מבדיקה שנערכה על ידי חוקר התאונות, עולה כי הפקח היה מעורב באירוע דומה שנתיים קודם לכן.

באוגוסט 2009 התרחש מקרה דומה בתחנת עכו, כאשר נהג רכבת עבר באור אדום בצאתו מהתחנה. באותו מקרה, לא היו נפגעים. בדו"ח החקירה נמצא כי הפקח לא בדק את מצב הרמזור בעצמו, אלא הסתמך על סימון ידני שקיבל ממנהל תחנת עכו. ועדת הבדיקה מצאה גם כי רמת ערנותו של הנהג לא היתה מספקת, בעקבות סידורי עבודה שכללו משמרות לילה מרובות.

על פי הדו"חות, שהגיעו לידי "הארץ", עולה כי מעבר באור אדום הוא נפוץ ביותר בקרב נהגי רכבת ישראל, והתופעה אף הלכה וגדלה בשנים 2008-2010. דו"ח סיכום חקירת התאונות לשנת 2010 מעלה כי באותה שנה נרשמו 12 מקרים של נסיעה ברמזור אדום, לעומת תשעה מקרים ב-2009 ושניים ב-2008.

שניים מהאירועים בהם עברו נהגים באור אדום בשנת 2010 הוגדרו על ידי רכבת ישראל כאירועים חמורים, שבעה הוגדרו אירועים בחומרה בינונית והיתר כאירועים קלים. בנוסף עולה מהדו"ח כי 48% מהאירועים (33 מתוך 69 אירועים) שנבדקו, אירעו כתוצאה מכשל של הגורם האנושי. 12% מהם נגרמו כתוצאה מבעיות תשתית ו-4% נגרמו בשל כשל טכני.

מדו"ח נוסף עולה כי ישנם מקרים שבהם נהגים נוסעים במהירות העולה על המהירות המותרת. כך, למשל, במקרה שהתרחש בספטמבר 2008 בצומת גנות-כפר חב"ד. בקרבת המסילה התבצעו אז עבודות, והנהגים התבקשו להפחית את המהירות במקטע זה ל-60 קמ"ש ולצפור, ואולם שלושה נהגים חלפו באותו היום במקטע במהירות 133, 115 ו-121 קמ"ש מבלי לצפור.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

יחידת חקירת התאונות הראשית מורכבת מארבעה תקנים: חוקר ראשי, שני חוקרים אזוריים ורכזת לצורך מעקב אחר המלצות. היחידה הוקמה לאחר אסון רבדים ב-2005, בו נהרגו שמונה בני אדם, אך הדו"חות שהגישה מאז אינם כוללים המלצות קונקרטיות למעט רענון נהלים. בדו"ח הסיכום לשנת 2010 אף נכתב כי "לא קל להציג פיחות במספר אירועי בטיחות שנה אחר שנה". בנוסף, על פי תיקון חדש, הדו"חות אמורים להתפרסם באתר האינטרנט של רכבת ישראל, אולם הדבר לא נעשה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "החברה מייחסת חשיבות עליונה לנושא הבטיחות, ובהתאם לכך נשלל לצמיתות רישיונו הרכבתי של הנהג שנמצא אחראי לתאונה ב-2011". גורמים ברכבת ישראל טענו כי בוועדת המשמעת, הדנה בממצאי הדו"חות, נוכחים חברי ועד העובדים, הפועלים להגן על חבריהם מפני סנקציות.

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה כי "ועד העובדים לא מגן על נהגים שעוברים על החוק. יש חוקים ונהלים מסודרים ברכבת. לצורך זה יש נוהלי משמעת וועדות משמעת, שבאחריות ההנהלה למצות איתם את הדין. להאשים את הוועד כאילו הוא מגן על נהגים עבריינים זה מגוחך - מדובר בקמפיין הכפשה של ההנהלה כדי לעשות דה-לגיטימציה לעובדי הרכבת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו