בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עתירה חריגה

12 מבקרי פנים לבג"ץ נגד הממשלה: מונעים מאתנו למלא את תפקידנו

קבוצת מבקרי פנים של משרדי ממשלה עתרו לבג"ץ נגד ראש הממשלה, שר המשפטים ונציב שירות המדינה בטענה כי הם נתונים מושאי הביקורת שלהם

44תגובות

באופן חריג, עתרה היום (שני) לבג"ץ קבוצה של 12 מבקרי הפנים של משרדי הממשלה, אשר טוענים כי הם אינם יכולים למלא אחת החובות שהוטלו עליהם על פי חוק. לטענתם, הם נתונים לחסדיהם של בכירי משרדי הממשלה, שאותם הם נדרשים לבקר במסגרת עבודת הביקורת, שבכוחם להשפיע על מספר התקנים שיוקצו ביחידות הביקורת בכל משרד ובתנאי העסקתם.

העתירה לבג"ץ התרחשה על רקע טיוטת דו"ח שהפיץ לאחרונה מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שמותח ביקורת נוקבת, בין השאר, על הדרך בה נמנעת יכולתם של המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה למלא את תפקידם ולשמש 'שומרי סף' אפקטיביים.

ברשימת העותרים נמנים איריס פרידמן, מבקרת הפנים של משרד המשפטים, יעקב לוזון, מבקר הפנים של נציבות שירות המדינה, עפרה תם רוזנר, מבקרת הפנים של הנהלת בתי המשפט, אריה פז, מבקר הפנים של משרד הבריאות ומירב שגיא-יהודיין, מבקרת הפנים של המשרד להגנת הסביבה. העתירה הוגשה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים, יעקב נאמן ונציב שירות המדינה, משה דיין, והיא הוגשה באמצעות עורכי הדין ארנה לין וברק כלב.

מבקרי הפנים טוענים כי למרות הדרישה שבחוק, לא נקבע הגודל המינימאלי וההרכב של יחידות הביקורת במשרדי הממשלה. כתוצאה מכך, נוצר מצב שיחידות הביקורת תלויות בגורמים המבוקרים על ידם במשרד הממשלתי לצורך קידומם או אישור תקנים.

ניר קידר

למרות דו"ח שהוגש בעניין על ידי השופט בדימוס ורדי זיילר לפני כשש שנים, לא אושרו תקנים ליחידות ביקורת שונות. לכן, טוענים המבקרים, יחידות הביקורת במשרדי הממשלה אינן מסוגלות לעמוד במשימותיהן.

בנוסף, מבקרי הפנים טוענים כי הם מועסקים לרוב בדרגות נמוכות מדרגות המבוקרים שלהם, ושכרם כולל מרכיבים משתנים רבים, בהם שעות עבודה נוספות וכוננויות המותנות באישור חודשי של מושא הביקורת. לטענת העותרים, היעדר התקינה והתלות המוחלטת בשיקול דעתם של הגורם המבוקר, מביאים למציאות הקיימת, שבה פועלות יחידות הביקורת בתת תקינה ולעיתים אף באמצעות מבקר פנים אחד או או עם עוזר זוטר ללא יכולת למלא את החובות המוטלות עליהן לפי החוק. בכמה משרדים אף פועלות יחידות הביקורת, בשעה שהמשרד הרלוונטי אינו פועל לאיוש תקנים שכבר אושרו.

המבקרים הפנימיים טוענים כי בגלל הימנעותה של המדינה מקביעת הגודל המינימאלי וההרכב של יחידות הביקורת, לגורמים מבוקרים יש השפעה רבה שאינה מידתית ואינה סבירה על כוח האדם העומד לרשות יחידת ביקורת הפנים. המשמעות היא שמבקרים פנימיים נאלצים לפעול, לטענתם, בעל כורחם במגבלות בלתי אפשריות של מחסור תמידי בצוות עובדים מיומן. לטענת מבקרי הפנים, משנת 2006 הם פנו והתריעו על הצורך בנקיטת פעולות לפיתרון המצב הקיים ויישום המלצות ועדת זיילר, אולם הבעיות לא תוקנו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו