היעד של ליברמן: הליך מהיר, בלי קלון
שר החוץ המתפטר יהיה מוכן להודות באשמה ולספוג הרשעה, העיקר שפרשת השגריר לא תמנע ממנו לכהן כשר גם בממשלה הבאה
התפטרותו של שר החוץ אביגדור ליברמן נועדה להסיר כל מכשול שימנע ממנו להתמודד בבחירות הקרובות כשתיק השגריר מאחוריו. כך הסביר בסוף השבוע סנגורו, עו"ד נתי שמחוני. לדבריו, מאחר שבינו לבין הפרקליטות אין מחלוקת מהותית על עובדות כתב האישום - שר החוץ המתפטר לא שולל אפשרות של חתימה על הסדר טיעון. "דלתנו פתוחה להסדר", הבהיר.
במסגרת חתימה על הסדר טיעון, אם כזה אכן יוצע, יידרש ליברמן להודות בביצוע העבירה ולהשלים עם הרשעה פלילית. ובכל זאת - יש לו את כל הסיבות לחתום על הסדר כזה, אם סעיפיו יכללו הסכמות עם הפרקליטות בסוגיית הקלון. חוק יסוד: הממשלה קובע כי לא ניתן למנות לתפקיד שר אדם שנדון למאסר בגין עבירה שיש עמה קלון במשך שבע שנים מרגע שסיים לרצות את עונשו. הסכמה מראש על היעדר קלון בעבירה המיוחסת לליברמן תסלול עבורו את הדרך חזרה אל שולחן הממשלה.
- חבטה קלה בקריירה של אביגדור ליברמן
- חגורת ההגנה של אנשי השררה
- ליברמן הגיש התפטרותו: "פרידה זמנית בלבד"
- בליכוד מתלבטים אם להשאיר את ליברמן בקדמת הבמה
- עסקת טיעון תיבחן: סנגורו של ליברמן ייפגש עם היועמ"ש
- משרד המשפטים דחה את הגשת כתב האישום נגד ליברמן
לגבי כהונתו כח"כ, אם יורשע ליברמן בעבירה שיש עמה קלון עוד לפני הבחירות יהיה עליו להתפטר מהכנסת הנוכחית באופן מידי, אך הוא יוכל לשוב ולכהן כח"כ בכנסת הבאה. אם יורשע בעבירה שיש עמה קלון רק לאחר הבחירות, לא יורשה לכהן כח"כ בכנסת הבאה. בתרחיש שבו יורשע בעבירה שיש עמה קלון וגם יוטל עליו מאסר בפועל של שלושה חודשים ומעלה, הוא יהיה מנוע מלהתמודד לכנסת במשך שבע שנים אחרי תום ריצוי עונשו.
המחלוקת בין ליברמן לפרקליטות אינה על עובדות האישום, אלא בעיקר על פרשנותן המשפטית - כלומר, בשאלה האם הן מגבשות עבירה, והאם בעבירה כזו יש קלון. אם יצליחו הצדדים להגיע להסכמות בשאלות אלו, יש סיכוי שההליך המשפטי יגיע לסיומו עוד לפני הבחירות. לטענת סנגורו, גם אם לא יגיעו הצדדים להסדר מהיר, לנוכח ההסכמה העקרונית לגבי העובדות מספיקים דיון אחד או שניים בבית המשפט כדי לברר את הסוגיות של הפרק ולהביא לסיום התיק במהירות - גם כאן, לפני הבחירות.
התפטרותו של ליברמן חסכה ממנו את הצורך בהתדיינות משפטית ארוכה בבג"ץ בשאלת חובתו להתפטר, ומהיועץ המשפטי לממשלה את הצורך להכריע פומבית בסוגיה. מאותה סיבה החליט לוותר מראש על חסינותו – כך יוכל להימנע מהשקעת זמן בהליכים הביורוקרטיים ולהתמקד בתיקו הפלילי, שהוא המכשול העיקרי בדרכו אל הכנסת והממשלה הבאות.