בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וינשטיין: מינוי ליברמן לשר החוץ ייבחן בהתאם לתוצאות משפטו

היועמ"ש השיב לפניות שקראו לפסול מינוי אפשרי של ליברמן בשל חשש שעובדי המשרד יפחדו להעיד נגדו. לעת עתה אין בכוונתו להתערב

15תגובות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (רביעי) כי דבר מינויו האפשרי של אביגדור ליברמן לתפקיד שר החוץ ייבחן רק לאחר תום משפטו של ליברמן, וכי לעת עתה אין בכוונתו להתערב בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמור לו את תיק החוץ. וינשטיין השיב באמצעות עוזרו לפניות שקיבל מחברת הכנסת מרב מיכאלי ומתנועת אומ"ץ בנושא. 

בתגובה שנשלחה למיכאלי, כתב עוזרו, עו"ד אורן פונו, כי "ככל שמדובר בשאלת צירופו של חבר הכנסת ליברמן לממשלה לאחר כינונה בכלל ולתפקיד שר החוץ בפרט, הרי שבהתחשב בהלכה הפסוקה, שעתה של זו תגיע רק לאחר שההליך המשפטי המתנהל נגדו יסתיים, והיא תתברר בהתאם לתוצאות ההליך".

בפנייתה, ח"כ מיכאלי (עבודה) הביעה חשש כי הידיעה שליברמן עתיד לשוב למשרד החוץ תרתיע את עובדיו מלהעיד נגדו במשפט. היועץ השיב באמצעות עוזרו, כי "חשש כזה מתקיים במישור העקרוני גם בכל מקרה אחר שבו נדרשים עובדי מדינה להעיד נגד מי שהיה ממונה עליהם בקשר למילוי תפקידם. למרות זאת, ככלל, החוק מאפשר לכל היותר להשעות ממונה שכזה מתפקידו, עד לתום המשפט, ואין חוק המאפשר לקבוע מראש כי הממונה לא ישוב לתפקידו ללא קשר לתוצאות המשפט".

עופר וקנין

ככל הנראה, בשל העובדה שהעדות המפלילה בתיק ניתנה דווקא על ידי דני אילון, שאינו עובד במשרד החוץ, הבהיר פונו כי "בנסיבות המסוימות של ההליך הפלילי הנדון כאן ובהתחשב בגרסאות שמסרו עובדי משרד החוץ במשטרה, נראה כי החשש האמור הוא נמוך ולא מתעורר לדעתנו חשש לתקינות ההליך הפלילי בשל עדותם הצפויה במשפטו של מר ליברמן".

פונו הוסיף כי "חוק היסוד מאפשר לצרף שר לממשלה לאחר כינונה ולהחליף את התפקידים בין השרים באישור הכנסת, ומן הבחינה המשפטית אין זה משנה אם במועד שיתבקש השינוי יכהן בתפקיד שר החוץ ראש הממשלה החדש עצמו או אדם אחר. יתר על כן, אין מניעה עקרונית כי ראש הממשלה יהיה ממונה על משרד ממשלתי נוסף, וכבר היו דברים מעולם". עם זאת, הבהיר כי "אין בתשובתנו משום התייחסות לגופה של ההבנה שלהבנתך הושגה בין האישים הנזכרים מעלה או לעצם קיומה".

בתגובה להודעת היועץ אמרה ח"כ מיכאלי כי "החלטתו של היועץ מצערת מאוד. היא פוגעת ביכולתם של אנשי משרד החוץ להעיד בחופשיות, עלולה לסכן את עתידם, משתקת את משרד החוץ בתקופה קריטית ומורידה עוד יותר את רף ההתנהלות הציבורית בישראל. לציבור הישראלי מגיע יותר מזה".

בתשובה לתנועת אומ"ץ, שטענה כי נתניהו וליברמן לא הציגו את ההסכמה ביניהם לכנסת כנדרש בחוק, השיב היועץ באמצעות עוזרו כי "במסגרת התהליך של הרכבת הממשלה נערך, מטבע הדברים, משא ומתן בין סיעות הכנסת באשר לתמיכה בממשלה החדשה. כן מתקיימת הידברות בין מי שעליו הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכב הממשלה לבין חברי כנסת, מסיעתו  ומסיעות אחרות, באשר לאיוש המשרות בממשלה החדשה גם במישור האישי.  משא ומתן זה וההסכמים שהם תולדתו נעשים במישור הפוליטי הלא-ממשלתי בין מפלגות ובין ראשי מפלגות בכשירותם ככאלה. כך גם במקרה זה".

פונו הפנה את תנועת אומ"ץ לנוסח סעיף 1 לחוק הממשלה, הקובע כי אם נעשה הסכם בכתב בקשר לצירוף שרים ונספים לממשלה לאחר כינונה, על הצדדים להסכם למסור את נוסחו המלא למזכיר הכנסת בתוך שלושה ימים מיום החתימה ולא יאוחר מ-24 שעות לפני כינון הממשלה.

"על רקע זה", כתב, "היועץ המשפטי לממשלה לא מצא מקום להתערב במקרה דנן. למותר לציין כי אין בתשובתנו משום התייחסות לגופה של ההסכמה שלטענתך הושגה, לעצם קיומה, לתוקפה או לתחולת סעיף 1 בחוק הממשלה עליה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו