בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד המשפטים הורה להפסיק לתקצב את החטיבה להתיישבות

משמעות קביעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה היא שכבר בהצעת חוק התקציב ל–2015 לא ייכלל סעיף לתקצוב החטיבה

5תגובות

חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, שניתנה הערב (חמישי) קובעת כי על הממשלה להפסיק את תקצובה של החטיבה להתיישבות - בין אם באמצעות ביטול תקציבה הכללי או באמצעות הקפאת העברות אחרות, כמו עודפים ממשרדי הממשלה השונים המוזרמים אליה. משמעות הדבר היא שכבר בהצעת חוק התקציב לשנת 2015 לא ייכלל סעיף לתקצובה של החטיבה. זילבר קובעת עוד כי ההתקשרות עם החטיבה להתיישבות לצורך ביצוע פרויקטים קונקרטיים צריכה להיעשות בהתאם לחובת המכרזים, החלה בשירות הציבורי.

בהתאם לחוזה שנחתם בין הממשלה לבין ההסתדרות הציונית בשנת 2000, פועלת החטיבה באזורי רמת הגולן, השומרון, הרי בנימין ויהודה, בקעת הירדן, הר חברון וגוש קטיף (עד לפינויו בספטמבר 2005). כמו כן, מאז 2004 הורחב תחום פעילותה לנגב ולגליל. החטיבה ממומנת באופן מלא על ידי המדינה, ובשנים האחרונות עמד תקציבה השנתי על 
500–600 מיליון שקלים בשנה. זאת, על אף שבחוק התקציב נקבע כי יוקצה לה סכום של 58 מיליון שקלים. בפועל, מרבית התקציב מועבר לחטיבה ממשרדי הממשלה השונים, באמצעות משרד האוצר ובכפוף לאישורה של ועדת הכספים. חלק משמעותי מהכספים שהועבר לחטיבה היה עודפים משנת כספים קודמת. לדברי זילבר, "היקף תקציבי זה מעיד על הכוח והעוצמה, היקף הסמכות והמרחב העצום לקידום וקביעת מדיניות שהופקדו בידי החטיבה".

אמיל סלמן

עמדת זילבר היא כי על המדינה להשיב לידיה את התחומים שהפריטה לכאורה לחטיבה, שפועלת באופן עצמאי. בהקשר זה קובעת זילבר כי "נוכח צבר הבעיות, עיקרה של חוות הדעת הוא בקביעה כי עיצוב המדיניות, הפעלת שיקול הדעת המהותי ויצירת סדרי העדיפויות בנושא ההתיישבות, שהוא תחום ליבה שלטוני מובהק, אמורים להתבצע על ידי הממשלה בהיותה גורם שלטוני, ואין הם אינם יכולים להתבצע על ידי החטיבה". לדבריה, "ביצוע תפקידים אלו על ידי החטיבה חורג הרבה מעבר להסתייעות המותרת על ידי אחר ומהווה דה־פקטו אצילה אסורה לגורם שאינו שלטוני. מצב דברים זה אף יוצר כשל משמעותי ביכולת המשילות של הממשלה, שכן נפגעת יכולתה האפקטיבית לקבוע בעצמה את מדיניותה".

זילבר קובעת עוד כי "קיומו של ערוץ ביצוע חוץ ממשלתי, שבו מבוצעות סמכויות שלטוניות מובהקות ושכל תכליתו הוא יישום החלטות ממשלה, ועל אף זאת הוא אינו כפוף במלואו לחובות הדין המנהלי, אינו תקין. מצב זה עשוי ליצור מעין 'חצר אחורית' לממשלה לביצוע פעולותיה שלא במסגרת הדין ולהוות מצע נוח להתפתחותן של פתולוגיות מובנות".

מיכל פתאל


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו