בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי 8 שנים: בג"ץ דחה את העתירה לביטול אפלייה על בסיס אתני בבידוק בנתב"ג, ללא הכרעה עקרונית

השופטים גרוניס, נאור ורובינשטיין קבעו כי העתירה התייתרה בשלב זה בשל שינויים שהוכנסו בשיטת הבידוק מאז הוגשה, אך שמרו לאגודה לזכויות האזרח את הזכות להעלות את טיעוניה שוב בעתיד

24תגובות

בג"ץ דחה היום (רביעי) את עתירת האגודה לזכויות האזרח לביטול אפלייה על בסיס אתני בבידוק הביטחוני בשדות התעופה בישראל, בלי לקבל החלטה עקרונית בנושא. הרכב של שלושה שופטים קבע כי בשל השינויים שהוכנסו בבידוק הביטחוני לאחרונה העתירה מתייתרת בשלב זה, אך שמרו לאגודה לזכויות האזרח את הזכות לעתור שוב לבית המשפט אם השינויים לא יביאו בעתיד "לתוצאה הרצויה". 

>> להחלטת בג"ץ המלאה 

העתירה, שהוגשה בשנת 2007, ביקשה לבטל את קריטריון הלאום הערבי בתהליך קביעת חומרתה של הבדיקה הביטחונית שלה נדרשים נוסעים בשדות התעופה בישראל, ולהחיל קריטריונים אחידים ושוויוניים בבידוק הביטחוני.

דודו בכר

לפני כשנה החלה לפעול בנתב"ג מערכת חדשה לבדיקה אוטומטית של כל מזוודות הנוסעים. מאז הפעלתה, פסקו בדיקות סלקטיביות ופומביות של תכולת המזוודות באולם היוצאים. האגודה לזכויות האזרח דבקה בעמדתה כי הבחנה בין אזרחים המבוססת על לאום היא פסולה, גם אם היא נעשית מאחורי הקלעים, אך השופטים קבעו כי החלופה של בדיקה מחמירה של כל הנוסעים מעלה קשיים רבים. 

הרכב השופטים כלל את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, נשיאת העליון המכהנת מרים נאור, והמשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין. השלושה קבעו כי בעקבות השינויים שהכניסה רשות שדות התעופה לשיטת הבידוק, "בעת הזו, העתירה מיצתה עצמה". הם הוסיפו כי "במבט צופה פני עתיד, עוד מוקדם להעריך את השפעתם של השינויים הללו על מידת הפגיעה בפרט הכרוכה בתהליכי הבידוק. יש להמתין ולראות האם השינויים המשמעותיים שבוצעו אכן יסייעו להפחית ביטויים להבחנה בין אזרחים ישראלים מקבוצות שונות לצורך הבידוק הביטחוני בנמלי התעופה בישראל...

"מהטעמים שפורטו לעיל, איננו מכריעים בסוגיה עקרונית זו עתה. אם בעתיד תתרשם העותרת כי השינויים שכבר בוצעו אינם מביאים לתוצאה הרצויה, וכי נמשכת ההבחנה, במיוחד הגלויה, בין אזרחים ישראלים בשדה התעופה, שערי בית המשפט פתוחים בפניה. כך גם אם יתברר שביצוע השינויים המתוכננים בנמלי התעופה שפורטו לעיל אינו מתקדם בקצב סביר על פי לוחות הזמנים שהציגו המשיבים".

בג"ץ קבע עוד כי נוכח "תרומתה של העתירה לקידום השינויים בתחום הבידוק הביטחוני בנמלי התעופה בישראל", המדינה תישא בהוצאות המשפט של האגודה לזכויות האזרח בסכום של 30,000 שקלים. הסכום ישולם עבור שמונה שנים של דיונים. זאת לאחר שב-2012 הטיל השופט גרוניס על האגודה הוצאות בגובה של 45 אלף שקלים בגין עתירה שהגישה יחד עם ארגונים נוספים נגד הפרטת בית החולים החדש באשדוד, שפסק הדין בה ניתן חמישה חודשים לאחר שהוגשה. 

השופטים ציינו כי "ערים אנו לעמדתה של העותרת, שלפיה הבחנה כלשהי בין אזרחים ישראלים המבוססת על קריטריון של לאום – אף אם זו מתבצעת 'מאחורי הקלעים' ואינה גלויה לעין – פוגעת בכבוד האדם, בשוויון, בחופש התנועה ובפרטיות. מנגד, החלופה של בחינה מחמירה ואחידה של כל הנוסעים כולם מעוררת אף היא קשיים ניכרים, ולפי עמדת המשיבים, אי אפשר ליישמה מבלי לפגוע פגיעה קשה בתפקודם התקין של נמלי התעופה וביעילות הבידוק הביטחוני. מציאת האיזון הראוי בין הצורך בביטחון בתעופה ובתפקוד סביר של נמלי התעופה, לבין שמירה על זכויות הפרט, היא משימה קשה מאין כמותה. יש לזכור, כי פעולת טרור לגבי מטוס עלולה להיות כרוכה בפגיעה ישירה בחייהם של רבים. ישראל איננה המדינה היחידה הנדרשת להתמודד עם אתגר זה, אף שאין לכחד כי היא ניצבת בפני בעיות הייחודיות רק לה, נוכח טיבם של האיומים הביטחוניים שעימם היא מתמודדת".

באגודה לזכויות האזרח הביעו אכזבה מהחלטת בג"ץ. עורך הדין עאוני בנא, אשר ייצג את האגודה בעתירה, אמר כי "בג"ץ החמיץ את ההזדמנות לעצור את האפליה האתנית הפורמלית בשדות התעופה בישראל. אזרחים ערבים מתויגים כחשודים ועוברים תהליך נפרד ומשפיל רק בגלל הזהות האתנית שלהם. אכן, העתירה שלנו הביאה לשיפור בתהליך הבידוק ולהקלה לנוסעים ערבים, אבל אזרחים ערבים ממשיכים לחוות השפלות שכרוכות בבידוק הביטחוני השונה והמפלה".

לדברי בנא, "כל זמן שבג"ץ לא מבהיר נחרצות כי אפליה על בסיס אתני היא פסולה, אזרחים ערבים ימשיכו לחשוש מהשפלה בכל פעם שיגיעו לשדה תעופה כלשהו".

בשנים שחלפו מאז הגשת העתירה התפרסמו בתקשורת סיפורים רבים על השפלת נוסעים ערבים בשדות תעופה בארץ ובחו"ל. בין היתר, דווח על החרמת ציוד ופגיעה בו, כמו גם על עיכובים שמנעו מנוסעים לעלות על טיסותיהם. רשות שדות התעופה נימקה את פעולותיה בטענה כי הבידוק הביטחוני נעשה על פי הוראות גורמי הביטחון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו