בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשות המסים והמשרד לביטחון פנים: חוסר מקצועיות וסחבת בטיפול המשטרה בחלפני הכספים

שירותי המרת המטבע נשלטים בידי ארגוני פשיעה ומגלגלים 150 מיליארד שקל בשנה, אך עד כה הוגשו על עבירות בתחום רק 21 אישומים. לצוות שמינה וינשטיין מסקנות מדאיגות לגבי האכיפה

10תגובות

מאז שנחשפה פרשת המעילה בבנק למסחר בשנת 2002, הבינו במשטרה כי השירותים להמרת מטבע (הצ'יינג'ים) משמשים צינור עבור ארגוני הפשיעה להלבנת הון ולהעברת כספים שמקורם בשוק האפור בארץ ובחו"ל. במשטרה אמנם גאים במעצרם של חברי ארגוני פשע רבים בעת האחרונה, בעיקר במסגרת פרשה 512, אך הם שבים ואומרים כי הדרך להעמיד לדין את העבריינים טמונה בעבירות הכלכלית שהם מבצעים. השוטרים מזכירים שוב ושוב כי אל קפונה, מראשי הפשע המאורגן בארצות הברית, הורשע לבסוף בעבירות מס. עם זאת, ממסמכים שהגישו גורמי מקצוע ברשות המסים ובמשרד לביטחון פנים ליועץ המשפטי לממשלה, עולה כי המשטרה עדיין לא מקצועית מספיק בנושא וחסרה מידע קריטי לטיפול בתופעה.

בחודש פברואר האחרון היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אימץ עקרונית את דו"ח המסקנות של הצוות לבחינת הרגולציה על הצ'יינג'ים. הצוות, שבראשו עמד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין אבי ליכט, הוקם על פי בקשתו של וינשטיין ונועד לבדוק אפשרויות לטיפול בתופעה, שחלק נכבד ממנה שייך לראשי ארגוני הפשיעה בישראל.

היקף הפעילות של הענף שכולל כ-2,200 נותני שירות מוערך בכ-150 מיליארד שקלים לשנה, עשירית מפעילות הבנקים של מדינת ישראל. הצ'יינגים אינם מפוקחים ברמה הנדרשת ולכן לעבריינים קל להשתלט על הענף המשגשג.

בסיום עבודת הצוות קיבל וינשטיין את ההמלצות לפיהן יש לפעול בשלושה מישורים - הקמת רגולטור ייעודי, הרחבת היקף הרגולציה ומתן סמכויות משמעותיות לרגולטור בעניין. כמו כן, הוחלט לקיים דיונים עם הגורמים הרלוונטיים, בהם הנהלת משרד האוצר, רשות המסים והמשטרה, כדי להתחיל ביישום מידי של המסקנות באמצעות הקמת צוות משימה ייעודי של כלל גורמי האכיפה לטיפול בעבריינות בענף.

עופר וקנין

במסגרת הדו"ח, הגורמים הרלוונטיים מסרו ניירות עמדה שכללו את אופן הטיפול הנוכחי בנושא ואת המלצותיהם. ממסמכים אלה עולה כאמור כי משטרת ישראל, הגוף המשמעותי בלחימה מול ארגוני הפשיעה ובפרט מול הצ'יינגי'ם, סובלת מחוסר מקצועיות בכל הקשור לאכיפה כלכלית. גופי אכיפה כלכליים אחרים כמו רשות המסים טענו כי המשטרה גורמת לסחבת מיותרת והמליצו להעביר את הטיפול לידי הרשות שבה פועלים אנשי מקצוע טובים יותר בתחום מאלה שבמשטרת ישראל.

במשרד לביטחון הפנים עקבו במשך זמן רב אחר פעילות המשטרה מול הצ'יינג'ים, שעל פי המודיעין מוחזקים בידי ארגוני פשיעה או פועלים בשירות עבריינים. בנייר העמדה של המשרד נכתב בין היתר כי "ככלל ניתן להבחין בשינוי תרבותי עמוק באכיפה באמצעות תקיפה כלכלית". עם זאת, ציינו כי עד כה הוגשו 21 כתבי אישום בלבד נגד נאשמים שהיו מעורבים בפעילות פלילית כלכלית.

במשרד טוענים כי שורש הבעיה טמון בחוסר המקצועיות של השוטרים שאמורים לטפל בפשיעה הכלכלית. "קיים קושי במיצוי מודיעיני פיננסי של מידע שנאסף במסגרת הפעילות המשטרתית בשל יכולת מוגבלת של שוטרים בתחומי התקיפה הכלכלית", כתבו והוסיפו כי למשטרה יש תמונת מודיעין מוגבלת בנוגע למעורבות עבריינים בצ'יינג'ים בארץ וכי חסם זה קיים גם בתחום הפיננסי הבינלאומי.

הרכזת הבכירה לתכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד, כנרת מגן אלמליח, ומחברי נייר העמדה של המשרד הציעו לשדרג את יכולות המשטרה בכל הקשור לחקירת עבריינות כלכלית והמודיעין בעניין, "תוך מתן דגש על איוש המערכים בבעלי תפקידים בעלי הכשרה אקדמאית ומקצועית רלוונטית". 

מוטי מילרוד

גם רשות המסים הגישה נייר עמדה משלה לצוות הבדיקה של וינשטיין, וכתבה כי "משטרת ישראל פועלת על פי יעדים פליליים ואינה מבצעת הסדרה בתחומים כלכליים". ברשות הוסיפו כי הבעיה המרכזית בטיפול בבעיה היא חוסר התיאום בין הגופים בעניין ולכן ביקשה להרחיב את סמכויותיה בתיקים הללו ולא להשאיר אותן רק בידי המשטרה.

ברשות טוענים כי הצוות המקצועי אצלם טוב יותר מזה שבמשטרה - "רשות המסים היא גוף מקצועי, המעסיק חוקרים בעלי מיומנות, אוריינטציה חשבונאית מתאימה ויכולת פענוח וזיקוק מסמכים חשבונאיים, לכן יש מקום והצדקה לתת לה בתיקים אשר בטיפולה סמכות אכיפה אפקטיבית וממשית בכל הנוגע לציינג'ים. במידה והמלצות הוועדה לא יעניקו סמכויות נוספות ומשמעותיות לרשות המסים בתיקים אשר בטיפולה, ייוותר המצב העגום בתחום האכיפה הפלילית כמו שהוא".

כיום ישנם צוותים משותפים למשטרה ולרשות הפועלים יחד מול הפשיעה הכלכלית אך הרשות מציינת כי ישנה סחבת בעבודת המשטרה. "כיום בכל הנוגע לחקירות בהן מעורבת רשות המסים בתחום זה, נזקקת היא לנוכחות המשטרה, דבר המאריך ומסרבל את זמן החקירה. הצורך בעירוב המשטרה בכל החקירות, להן תידרש בכל מקרה גם רשות המסים, על כל הידע והכלים המקצועיים הנתונים לה, הופכת למעשה כל תיק ותיק לצוות חקירה מיוחד של המשטרה ורשות המסים, וזאת ללא כל הצדקה", כתבו.

ברשות המסים טוענים עוד כי "הקמת צח"ם (צוות חקירה מיוחד) אינו נותן פתרון אכיפתי מידי, וללא אפשרות לטיפול מידי לא ניתן לאכוף מספר רב של תיקים. כמו כן, יש לציין כי הקמת צח"ם גוזלת כוח אדם ומשאבים רבים הן מהמשטרה והן מרשות המסים ויש לבחור בקפידה את התיקים המתאימים לחקירה מעין זו".

טרם התקבלה תגובת המשטרה לטענות העולות בכתבה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו