בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בג"ץ קבע: ליצמן לא יוכל להמשיך לכהן כסגן שר הבריאות במעמד שר

השופטים הורו לליצמן להפסיק לכהן בתפקידו בתוך 60 יום, אך קבעו כי אין מניעה שימונה לשר. מועצת חכמי התורה תדון כיצד לנהוג. בסביבת נתניהו בוחנים חלופות לתפקידים בממשלה

40תגובות

הרכב של חמישה שופטי בג"ץ בראשות הנשיאה מרים נאור קיבל היום (ראשון) את עתירת יש עתיד נגד כהונתו של יו"ר יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, כסגן שר הבריאות במעמד שר. השופטים קבעו שלא חוקי למנות סגן שר במעמד שר והורו כי ליצמן יפסיק לכהן בתפקיד זה בתוך 60 יום. עם זאת, הם הדגישו כי אין מניעה שימשיך לכהן כשר.

מלשכת ליצמן נמסר כי הם קיבלו את פסיקת בג"ץ ולומדים את משמעותה. "הנושא יובא לדיון בפני חברי מועצת גדולי התורה שיתנו הכרעתם", הוסיפו. חברי יהדות התורה מקפידים שלא לכהן כשרים כדי שלא לייצר מראית עין של שיתוף פעולה מוחלט עם הממשלה. עם זאת, בעבר העריכו במפלגה כי אם לא תהיה ברירה, האדמו"ר מגור יורה לליצמן באופן חריג לכהן כשר

פסק הדין שניתן היום הוא חלקי ואינו קובע אם ראש ממשלה יכול לכהן במקביל גם כשר. בסביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החלו לבחון חלופות להוספת תפקידים סביב שולחן הממשלה.

מרק ישראל סלם

לפי השופט אליקים רובינשטיין, שכתב את פסק הדין אליו הצטרפו שאר השופטים, "ניתן היה לומר, לכאורה, כי אם יכהן הרב ליצמן כסגן שר 'רגיל', אין בכך דופי. אך באנו לכלל מסקנה ברורה כי יהא בכך משום 'ולפני עיוור לא תיתן מכשול', והגחכה מובהקת של הנושא". רובינשטיין הסביר שבמצב הנוכחי - שבו ליצמן הוא "הכתובת האמיתית" במשרד והשר הוא ראש הממשלה "שידיו מלאות עבודה" - אין קשר בין כוונת המחוקק במינוי סגני שרים למציאות במשרד הבריאות.

הרכב השופטים, שכלל מלבד נאור ורובינשטיין גם את סלים ג'ובראן, חנן מלצר וניל הנדל, תמך פה אחד בעמדת רובינשטיין. הנשיאה נאור הבהירה בחוות דעתה כי "לא היתה מחלוקת, למעשה, על כך שאין קיום משפטי למוסד של סגן שר במעמד שר, לא ככלל ולא במשרד הבריאות". עם זאת, בניגוד לרובינשטיין, היא סברה שיש לאפשר לליצמן להודיע בתוך 60 יום אם הוא בוחר להתמנות לשר, או להמשיך לכהן כסגן שר שלא במעמד שר. 

העתירה בעניין ליצמן הוגשה כאמור על ידי מפלגת יש עתיד, באמצעות עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי. לטענת העותרים, בג"ץ הבהיר כבר ב–2009, גם אז בעניינו של ליצמן, כי לא יתאפשר יותר למנות סגן שר "בכאילו", כפי שמתרחש במשרד הבריאות.

השופט ג'ובראן התייחס היום לפסק הדין מלפני שש שנים. לדבריו, ההתראה שנתן אז בג"ץ "לא נלקחה ברצינות הראויה, ומעמדו של סגן שר הבריאות לא הוחזר באופן אפקטיבי לממדיו הטבעיים". ג'ובראן אמר כי המתווה לפיו סגן השר הוא "בעל הבית" במשרד בעייתי ביותר, והדגיש כי "הבעייתיות מתעצמת נוכח חשיבותו של המשרד בו עסקינן". הוא הוסיף כי "יש כשל בסיסי בכך שהגורם המנהל ביומיום משרד כה מרכזי אינו חלק מהממשלה ואינו משתתף באופן שוטף בישיבותיה".

השופטים דורשים להפסיק למנות סגני שרים במעמד שר, אך בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה הדבר לא נכתב במפורש. "ראש הממשלה יחזיק בתיק הבריאות במהלך כל הקדנציה. ח"כ מטעם יהדות התורה יכהן כסגן השר היחיד במשרד זה", הובהר בהסכמים.

בשלב זה עוד לא ברור אם בג"ץ ידרוש מראש הממשלה להיפרד משני המשרדים הנוספים בראשם הוא עומד, החוץ והתקשורת. אם בית המשפט יחמיר עם נתניהו, ראש הממשלה עשוי למצוא עצמו בעימות בכמה חזיתות. הוא לא יוכל להחזיק במשרדי החוץ והתקשורת וייאלץ למנות שרים לתפקיד, אך בשל המפתח הקואליציוני לא יוכל לשדרג את הסגנים במשרדים אלה למעמד שר. ככל הנראה, הוא יאלץ להעניק את התיקים לשרים שכבר מכהנים במשרדים אחרים.

נפגעים נוספים עשויים להיות חברי כנסת שרואים עצמם מועמדים לקידום סביב שולחן הממשלה. בראשם עומד ח"כ בני בגין, שנאלץ לעזוב את תפקידו כשר חרף רצון נתניהו לראותו כשותף בממשלתו. אחריו עומד ברשימת הנפגעים יו"ר הקואליציה, ח"כ צחי הנגבי, שייאלץ ככל הנראה להמתין לרוטציה במאי שנקבעה בינו לבין השר אופיר אקוניס. אפשרות נוספת היא שנתניהו ינסה למצוא תפקיד מחוץ לממשלה לאחד השרים המכהנים, כפי שעשה לדני דנון, ולפנות תפקיד שר נוסף בממשלה.

בסביבת נתניהו כבר העלו שורה של רעיונות לשינוי חקיקה, שעשויים להקל עליו בחלוקה מחדש של תפקידים סביב שולחן הממשלה. ראש הממשלה עשוי לפעול כעת כדי להרחיב את מספר השרים ללא תיק; למנות יותר מסגן שר אחד למשרדים ממשלתיים בראשם מכהנים שרים מן המניין; ולמנות שר נוסף למשרד בו כבר מכהן שר אחד, בדומה למינוי שר במשרד האוצר שכיהן בעבר במקביל לשר האוצר. כל היוזמות האלה מופיעות בהסכמים הקואליציוניים עליהם חתמו המפלגות השונות והן מחויבות לקדם את המהלכים האלה, אם נתניהו יחליט כך. מלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמסר: "נכבד את החלטת בג"ץ".

העובדה שיהדות התורה לא מינתה שר מטעמה פגעה באופן משמעותי בייצוג שלה בקואליציה. למפלגה לא היה נציג בוועדת השרים לחקיקה או בוועדות השרים האחרות, וחבריה לא היו רשאים להצביע בהן או לערער על החלטות שהתקבלו בהן. בהסכמים הקואליציוניים הוחלט שהשר המקשר בין הממשלה לכנסת, יריב לוין (הליכוד), ישמש גם נציג יהדות התורה בדיונים אלה ויביא את עמדת המפלגה לידי ביטוי.

בקואליציה העריכו הערב שאחת ההשלכות המידיות של החלטת בג"ץ היא שנתניהו לא יוכל למנות חבר כנסת לשר חדש במשרד המדע והחלל במקום דנון, שימונה בשבועות הקרובים לשגריר ישראל באו"ם. סיעת הליכוד זכתה בשר אחד נוסף לעומת השותפות הקואליציוניות האחרות בזכות הבנות עם יהדות התורה, ולפיהן כסא השר שיועד לה יימסר לליכוד תמורת שורה של תפקידים אחרים שנמסרו למפלגה החרדית. השותפות הקואליציוניות שלא איפשרו לנתניהו למנות את בני בגין לשר לאחר שגלעד ארדן החליט להצטרף לקואליציה, לא יאפשרו גם כעת למנות שר נוסף מהליכוד במקביל למינוי ליצמן לשר.

השתתף בהכנת הכתבה: חיים לוינסון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו