בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בג"ץ ידון היום בעתירה נגד מינוי דרעי לשר הפנים

בעתירה נטען כי יש לפסול את חזרתו של יו"ר ש"ס "לזירת הפשע בה גנב כספי ציבור". בפרקליטות התבססו על כך שבג"ץ הכשיר את מינויו לשר כלכלה, אך אישרו שפרקליט המדינה מתנגד

6תגובות

בג"ץ ידון היום (שלישי) בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר הפנים. שלושה שופטים - ניל הנדל, סלים ג'ובראן, ויורם דנציגר - ידונו בעתירה, בה נטען כי יש להתערב במינוי המחזיר את דרעי "לאותה זירת פשע בה גנב את כספו של הציבור ושיחת את המערכת השלטונית כולה".

בפרקליטות מצביעים מנגד על העובדה שבג"ץ הכשיר בשנה שעברה את מינויו של דרעי לתפקיד שר הכלכלה ופיתוח הנגב, הגליל והפריפריה. לטענת המדינה, לצורך בחינת כשירות המינוי אין להבחין בין משרדים שונים ועל כן ההחלטה למנות את דרעי לשר פנים היא סבירה. 

דרעי עומד בדוכן הנואמים במליאת הכנסת בזמן הדיון וההצבעה במינויו לשר הפנים, בחודש שעבר
אוליבייה פיטוסי

בעמדת המדינה שהוגשה לבית המשפט מצוטטת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה היוצא יהודה וינשטיין, שקבע כי "מינויו של דרעי אינו חף מקשיים" אך סייג וציין כי "אין מניעה משפטית לביצוע מינוי זה".

לצד זאת, נציגי הפרקליטות אישרו בתשובתם לעתירה את הדיווח "בהארץ" לפיו פרקליט המדינה שי ניצן מתנגד למינוי. "למען שלמות התמונה נציין כי פרקליט המדינה סבור שקיימת מניעה משפטית למינוי שכן קיימת זיקה ישירה בין העבירות שביצע דרעי לבין תפקידו", נכתב בעמדת המדינה.

גם וינשטיין ציין בחוות דעתו כי מינוי דרעי לשר פנים הוא "בעל משמעות סמלית מיוחדת" והוסיף כי הוא עלול להעצים במידה מסוימת את הפגיעה באמון הציבור בשל המסר הבעייתי שעולה ממנו. אך, כאמור, היועמ"ש לשעבר הבהיר כי עקב פסיקת בג"ץ משנה שעברה "אין מדובר בשיקול מכריע". 

נציגת הפרקליטות עו"ד דנה בריקסמן הוסיפה בעניין זה כי "אבחנה בין משרדים שונים אינה נקייה מקשיים וספקות". בריקסמן התייחסה ליצירה אפשרית של מדרג בין משרדי הממשלה השונים. "האם סביר לקבוע שניתן למנות אדם לתפקיד שר במשרד החולש על תקציבים מועטים, אך בלתי סביר למנותו לתפקיד שר במשרד החולש על תקציבים רבים?", כתבה בריקסמן.

בחודש שעבר אישרה הממשלה פה אחד את מינוי דרעי לשר הפנים. דרעי הושעה בתחילת שנות ה-90 מכהונתו כשר במשרד, בעקבות אישומים שנטל שוחד בעת שכיהן בתפקיד. בהמשך הורשע, נשלח לשלוש שנות מאסר בפועל והשתחרר ביולי 2002 לאחר ריצוי שני שלישים מעונשו. לפי חוק יסוד הממשלה, הקלון שבהרשעתו הוסר שבע שנים מאז סיים לרצות את העונש.

בחודש אוגוסט 2015 דחו השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן וחנן מלצר עתירה נגד מינויו של דרעי לשר. השופטת חיות כתבה בפסק הדין כי "מינויו של דרעי לתפקיד שר מצוי על גבול מתחם הסבירות, אך בהינתן מכלול השיקולים... ובהינתן שיקול הדעת הרחב המסור לראש הממשלה בעניינים אלה - לא מצאנו עילה להתערב בו".

השופט פוגלמן הוסיף וכתב כי "כאשר בית המשפט נמנע מלהתערב בהחלטה של ראש הממשלה, אם להעביר או לא להעביר שר מכהונתו, אין בית המשפט מתכוון לומר כי ההחלטה של ראש הממשלה טובה וראויה. בית המשפט אומר רק שהחלטת של ראש הממשלה והתנהגות השר אינן נוגדות את הדין".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו