בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח: כחמישית מהתלונות שמוגשות נגד שופטים מוצדקות ורובן קשורות לעינוי דין

בין המקרים שמופיעים בדו"ח השנתי של נציבות התלונות: שופט שהמליץ לעורך דין "לא להיכנס למיטה חולה" ושופטת שאמרה לתובעת בגין הטרדה מינית כי "צריך שניים לטנגו"

24תגובות
השופט (בדימ') ריבלין, נשיאת העליון נאור ושרת המשפטים שקד בטקס הגשת הדו"ח, היום
דודי ועקנין

18% מהתלונות שהוגשו בשנת 2015 נגד שופטים נמצאו מוצדקות - כך עולה מהדו"ח השנתי של נציב תלונות הציבור על שופטים שהתפרסם בצהריים (רביעי). עוד מגלה הדו"ח כי כשליש (35%) מהתלונות המוצדקות קשורות בהתמשכות מופרזת של הליכים משפטיים. מתוך 517 התלונות שהוגשו בשנה החולפת ובוררו לגופן נמצאו 18% מוצדקות, לעומת 11% בשנת 2014. נציב התלונות על שופטים הוא שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר ריבלין. הדו"ח מתפרסם ללא פרטיהם המזהים של השופטים שמוזכרים בו.

מהדו"ח עולה כאמור כי חלק נכבד מהתלונות המוצדקות קשורות להתמשכות מופרזת של הליכים משפטיים. בין הדוגמאות המובאות בדו"ח: אדם שממתין לפסק דין בעניינו יותר משש שנים. הסיבה לדחיית פסק הדין היתה כי השופט חיכה לפסק דין בתיק דומה שנידון בבית המשפט העליון. הנציב ריבלין קבע כי "אין לאלץ את בעלי הדין להמתין במשך זמן לא קצוב עד למתן פסק דין".

תלונה נוספת שנמצאה מוצדקת היתה של עורך דין שהמתין לפסק דין בבית משפט מחוזי במשך יותר משלוש שנים, למרות שהסיכומים בתיק הוגשו עוד ב-2013. בהחלטתו קבע הנציב כי הנתונים שמסרה השופטת בנוגע לעומס העבודה המוטל עליה "מציגים תמונה אומללה" וכי לא ניתן להשלות בעל דין, פעם אחר פעם, ביצירת ציפייה כי פסק הדין עומד להינתן בקרוב.

22% מהתלונות שנמצאו מוצדקות נגעו להתנהלות שאינה ראויה מצד שופטים. כך לדוגמה, נאשם התלונן כי שופט שלום אמר בנוגע אליו לעורך דין: "יש לי הצעה אליך, אל תיכנס למיטה החולה הזו". המתלונן טען כי ביקש מיד מהשופט שירשום את אמירתו בפרוטוקול ושיפסול את עצמו וכי בתגובה הזמין השופט את המאבטחים שהוציאו אותו מהאולם. בהחלטה נקבע כי אין זה מעניינו של בית המשפט מי ייצג את הנאשם ואל לו לנסות להתערב בשיקול דעתו של עורך דין.

נאשם נוסף סיפר כי לאחר שהסביר את בקשתו לייצג את עצמו במשפטו הפלילי, פנה אליו אחד משלושת שופטי המחוזי שישבו בהרכב ואמר בזלזול ובבוטות: "אני בטוח שהסנגוריה הציבורית שמחה מאוד להיפטר מאחד כמוך". גם תלונה זו נמצאה כמוצדקת. תלונה נוספת שנמצאה מוצדקת הוגשה נגד שופטת בית הדין לעבודה אופירה דגן טוכמכר בגין אמירותיה במהלך ניסיון פשרה שערכה בתביעה על הטרדה מינית והתנכלות. השופטת אמרה לתובעת בתיק: "הרושם שאת עושה עליי הוא לא של עובדת שהוטרדה, אלא של עובדת שעושה שימוש מסוים במיניות שלה כדי להשיג כל מיני דברים". היא אף אמרה במהלך דיון בתיק כי "צריך שניים לטנגו". 

תלונה נוספת שנמצאה מוצדקת קשורה לבקשת בירור שהגישה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. התלונה נגעה לשופטת בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב שפרה גליק, שאמרה למתדיינים שהופיעו בפניה כי היא חולה והוסיפה: "אני מקווה שאתם תידבקו, שיהיה לכם קצת מהנחת שיש לי". לאחר הדיון הפרוטוקול תוקן ונכתב בו "אני מקווה שאתם לא תידבקו", תיקון שהיה מנוגד לדברי השופטת כפי שהובאו בהקלטת הדיון בבית המשפט. בעקבות בירור המקרה נרשמה לשופטת אזהרה חמורה.

גם ההתהנהלות בבתי הדין הרבניים זכתה לביקורת בדו"ח: "ריבוי התלונות המוצדקות מלמד כי הדיינים אינם מפנימים די את כללי הצדק הטבעי ואת כללי האתיקה החלים עליהם", כתבו בנציבות והוסיפו: "גם בשנת 2015 נתקלנו בתלונות מוצדקות על החלטות שניתנו בלי לקבל תגובה מהצד השני, על התבטאויות חריפות ובוטות כנגד בעלי דין או מייצג ועל התמשכות הליכים, המגיעה לפעמים עד כדי 10 שנים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו