טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך מגיירים מוצר כדי שיתאים לדרישות הישראליות?

יש דוגמאות רבות למוצרים שחשבתם שהם לגמרי בינלאומיים, אבל למעשה הם ציוניים לא פחות משוקולד פרה; רבים ממוצרי החשמל למטבח הנמכרים בישראל שונים מאלה הנמכרים לשווקים בארה"ב ובאירופה - בשל דרישות כשרות, מים קשים ושאר הבדלים בינינו לבין שאר העולם; מטוסטר אובן עם שעון שבת עד סלולרי כשר - ברוכים הבאים לישראל

תגובות

בסדרות האמריקאיות, תמיד באמצע האקשן, מפסיקים השוטרים או הבלשים את עיסוקיהם לטובת אתנחתה של דונאט וקפה. עד שנות ה-90 אפשר היה לראות צופים ישראלים מזילים ריר מול המרקע עמוס הדונאט המגרים, אלא שבשנות ה-90, יצאה הפנטסיה להפסקת פרסומות כשרשת הדונאטס המיתולוגית דאנקן דונאטס פתחה סניפים בישראל. אז התברר שהשוטרים הישראלים בכלל עושים הפסקת סביח ומיץ ענבים, ועבור הישראלים, דונאטס הוא מאכל מגרה - בעיקר בטלוויזיה. כדי שמקרה דאנקן דונאטס, סטארבקס ועוד רבים לא יחזור על עצמו, עושות חברות בינלאומיות רבות גיור ציוני כהלכה למוצריהם. הנה כמה דוגמאות למוצרים שחשבתם שהם לגמרי בינלאומיים, אבל למעשה הם ציוניים לא פחות משוקולד פרה.

כך למשל מסתבר כי רבים ממוצרי החשמל למטבח הנמכרים בישראל שונים מאלה הנמכרים לשווקים בארה"ב ובאירופה. "תנורי האפיה המשווקים בישראל", מספר ניר הנדלר, מנהל מותג דלונגי, "מיוצרים בפורמט דו-תאי כדי לאפשר הפרדה בין בשר וחלב לשומרי כשרות ובמכשירי הטוסטר-אובן ובתנורים הקטנים מתוקנת אופציה של שעון שבת שאינו עובד על תרמוסטט".

עוד הוא מספר כי במכונות האספרסו ומגהצי הקיטור מותקן גוף חימום חזק יותר מזה של המכשירים המשווקים בחו"ל, בשל העובדה שהמים בישראל הנם קשים יותר וגורמים לנזקים בגופי החימום של המוצרים.

אולם זה לא נעצר רק במכשירי חשמל למטבח. באי.די.דיזיין מספרים כי שולחנות האוכל בישראל מגיעים עם תוספת של הארכה, מכיוון שבישראל מארחים הרבה, ומכיוון שהמשפחות גדולות יותר. שולחן האוכל הישראלי גם רחב יותר - 110-100 ס"מ לעומת 90 ס"מ בחו"ל - כי הישראלים מגישים אוכל בכלים מרכזיים במרכז השולחן, להבדיל ממדינות אחרות בהן מגישים לכל סועד את הצלחת שלו. עוד אומרים באיי.די.דיזיין כי ארונות הבגדים בישראל מכילים יותר מדפים משטחי תלייה. הסיבה היא שישראלים לובשים הרבה טריקו וכותנה שלא צריך לתלות, והם מעדיפים לקפל. בחו"ל לובשים בעיקר בגדים שצריך לגהץ ו/או לתלות.

בסימנס מספרים כי מיטות נוער הן בכלל המצאה ישראלית. בחו"ל הנוער ישן על מיטות ומזרנים רגילים. ובאיקאה, רק הצרכן הישראלי יכול להחזיר מוצרים אחרי 60 יום, בסניפי איקאה בשאר העולם אפשר להחזיר מוצרים אחרי 30 יום.

חופפים ללא הפסקה

גם בתחום מוצרי השיער, ההגיינה והטואלטיקה מפגינים הישראלים צרכים ייחודיים: "ישראל היא מספר אחד בעולם בצריכת שמפו לנפש בשנה", אומרים בפרוקטר אנד גמבל, "בעוד שבאירופה גודל השמפו הנמכר ביותר הוא 200 מ"ל בישראל הגודל הנמכר ביותר לשמפו הוא 700 מ"ל, דבר זה נובע מהעובדה כי הצרכן הישראלי חופף בממוצע את הראש 5 פעמים בשבוע וכ-40% מהאוכלוסייה אף חופפים מדי יום לעומת אירופה, שם הממוצע הוא שתי חפיפות בשבוע".

לדבריהם, ישראל מתאפיינת בצרכים מיוחדים בכל הנוגע לשיער: הישראליות הן בעלות שיער יבש ופגום, הסובל מפגעי מזג האוויר, הים, הבריכה וזיהום האוויר, תנאים אלה גורמים לשערן "להתנפח". לכן, שמפו פנטן שמיובא לישראל עשיר יותר בלחות, בניגוד למגוון מוצרי פנטן באירופה, המעניק לשיער נפח ופתרונות לחורף אירופאי קשה.

גם הסבון הנוזלי של פלמוליב נמכר ברוב מדינות אירופה באריזת 250 מ"ל, בעוד בישראל בבקבוק בגודל של 750-500 מ"ל.

מכיוון שבישראל, כמדינה חמה, תדירות המקלחת גבוהה יותר לכן צריכת הסבון גבוהה יותר. שוק הסבונים הנוזליים בישראל הוא בעיקר שוק של מכלים בגודל 500 מ"ל ומעלה, לכם גם פלמוליב סבון נוזלי נמכר בישראל בגודל זה.

שוני נוסף הוא בגודל פתח הבקבוק של הסבון המותאם במיוחד לישראל: הפתח של בקבוקי הסבון הנוזלי בישראל קטן יותר. ההסבר לזה הוא שבחו"ל, לרוב מתרחצים באמבטיה ולא במקלחת ושופכים סבון לאמבט מבקבוק בעל פתח גדול, בעוד בישראל לצורך המקלחת הבקבוקים מגיעים עם פתח קטן וחסכוני יותר. פתח זה יוצר במיוחד עבור ישראל.

בתחום סבוני שטיפת הכלים פיתחה פלמוליב נוסחה מיוחדת עבור ישראל, בה רמת ריכוז החומר הפעיל גבוהה יחסית לאירופה 36% לעומת 28%-18% באירופה. זאת מכיוון שאפילו כלים אנחנו רוחצים אחרת מאשר באירופה. בעוד שישראל לא חסים על הכלים ובטח שלא על הידיים ומשפשפים היטב בסקוץ', בחו"ל משרים את הכלים בכיור עם סבון כלים.

גם צבעי הנוזל עשו התאמה. נוזלי הסבון לכלים מקבלים בארץ צבע כהה יותר מאשר הנוזל בחו"ל שיכול להיות גם שקוף. נחשו למה. כנראה שהצרכן הישראלי החשדן לא מאמין בשקוף. הוא צריך הוכחה לאפקטיוויות ואת זה הוא מקבל בצבע.

אריזות חיסכון של מגיני תחתון ותחבושות אפשר למצוא רק בישראל, מכיוון שישראל היא בין המדינות עם הצריכה הגבוהה ביותר של מגיני תחתון ותחבושות. גם הנוסחה של אבקות הכביסה טייד ואריאל, שונה מהנוסחות בנכר על מנת להתאימם למציאות המים הקשים בישראל.

אופנה ייחודית

בכל מה שקשור לאופנה, אנחנו מאוד אוהבים לנפנף בעדכנות שלנו. אולם מסתבר שאנחנו לא כה קוסמופוליטיים כמו שנדמה לנו. "בזארה מנהיגים בימים אלה ממש סטנדרט חדש", מספר אלי קידר, מנכ"ל רשתות האופנה זארה ופול אנד בר, "אנחנו מכניסים לחנויות שלנו כניסה נפרדת למחלקת הגברים". לדבריו, מסתבר שהגברים הישראלים מרגישים קצת נשיים כשהם נכנסים לחנות שהכניסה שלה היא לבגדי נשים. הבדל נוסף בין גברי ישראל לאחיהם הגויים הוא היקף הכתפיים. "חולצות הגברים שאנחנו מזמינים רחבות יותר בכתפיים", מספר קידר, "הגבר הישראלי רחב בממוצע בכסנטימטר וחצי מאחיו האירופי".

התאמות נוספות לשוק הישראלי הן בצבע השחור החביב על ישראלים, והרבה פחות על אירופאים, וחצאיות ארוכות שפונות למגזר הדתי.

גם ברשת חנויות אופנת הילדים האמריקאית, קדס קידס, מספרים כי הבדים מהם תופרים את הקולקציה דקים יותר בגלל מזג האוויר הישראלי.

כשזה מגיע למזון, זה כמעט בנאלי לספר כמה הישראלי שונה מאחיו בגולה. ידוע כבר שענייני כשרות וחומוס עושים הבדל גסטרונומי גדול. ובכל זאת, ישנם כמה מעדני טרפה שזוכים כאן לוריאציה כשרה לחלוטין. עבור שומרי כשרות שלא מוכנים לוותר על גורמה רק בגלל העובדה שהוא עשוי מבשר חזיר, המציא המוח היהודי הקודח את השינקן הכשר, השרימפס הכשר והסושי הכשר. תמיר דגן, מנהל השיווק של יחיעם, אשר השיקה לאחרונה מוצר חדש בשם "פרשוטו כשר" (כידוע, הפרשוטו המקורי הוא נקניק העשוי מירך חזיר), מסביר כי הפיכת מוצר משוקץ לכשר הוא אתגר לא קטן: "תהליך ההכנה של הפרשוטו נע בין חודש וחצי לחודשיים, וכדי להגיע לטעם דומה משתמשים בתהליכים של התססה, יישון, תיבול ועוד. המשחק עם התבלינים מאפשר לנו להתקרב ככל הניתן לטעם של המוצר המקורי".

קולה ישראלית

גם טעמי הדיאט קולה, והדיאט קולה לימון מקבלים בישראל טוויסט שונה מבשאר העולם. בקוקה קולה לא יודעים להסביר את השוני במדויק, הם רק יכולים לספר שמדובר בפורמולה מעט שונה. וברשת בתי הקפה האמריקאית Coffee Bean, מספרים כי מקפידים לשים דגש על אספרסו המותאם לחיך הישראלי שבניגוד לחך האמריקאי המעדיף את משקאות הקפה בצורת הכנה מעט שונה - פילטר.

למרות שהצרכן הישראלי נחשב וגם תופס את עצמו כאשף טכנולוגיה ואינטרנט, נראה שבכל הקשור לביצוע פעולות מורכבות הכרוכות גם בהוצאה כספית ניכרת - הוא עדיין מעדיף לקבל מענה אנושי. דני גוסיס, מנכ"ל חברת LMT המשווקת חבילות תיירות באינטרנט, מספר כי החברה, שמפעילה אתרים דומים ברחבי העולם, גילתה בשלב די מוקדם לאחר הכניסה לישראל שהצרכן הישראלי זקוק לליווי צמוד: "בעוד שבאתר האמריקני 99 אחוז מכלל הפעילות נעשית באינטרנט, והצרכן מחפש ומזמין לבדו את החבילות, הישראלים רגילים לדבר עם מוקדן או סוכן נסיעות, ואם כבר אינטרנט - אז ש"יאכילו אותם בכפית". מהר מאוד הבנו שצריך לתרגם את כל האתר לעברית. בנוסף, בניגוד לאתר העולמי בו יש מקום לכתיבת טקסט חופשי, באתר הישראלי הכנסנו הכל לתיבות גלילה שנותנות לבחור תאריכים ויעדים. אפילו את לוח השנה התאמנו, כך שהימים ילכו מימין לשמאל, ולא להפך". עם זאת ולמרות כל ההתאמות, גוסיס מספר כי הישראלים עדיין נוהגים לקנח את ההזמנה בשיחת טלפון "כדי לוודא שהכל בסדר".

רשתות בינלאומיות של בתי מלון עם סניפים בישראל, נאלצות אף הן לעשות התאמה לתייר הפנים הישראלי. החדרים במלונות בישראל יחסית גדולים יותר", מספרת ענת סטריק דהאן סמנכ"ל שיווק ומכירות של רשת פתאל המפעילה את מלונות מרידיאן וגולדן טוליפ, "וזאת בשל העובדה שישראלים נוהגים לצאת לנופש במשפחות ומעדיפים להוסיף מיטה נוספת לחדר, במקום לשכור חדר נוסף".

ואיך אפשר בלי ארוחות הבוקר החביבות על הישראלים. "ארוחות הבוקר של המלונות בישראל עשירות לפחות ב-30% יותר מארוחות המוגשות במלונות באירופה", מספרת סטריק דהאן.

"בשל העובדה שהישראלים הם קהל תובעני יותר", היא ממשיכה לספר, "הקימו רוב המלונות בישראל מוקד של שירות לקוחות אשר מאפשר לאורחים לפנות ישירות ליחידה אשר אחראית על סיפוק צרכיהם, במקום לקבלה, כפי שנהוג במלונות בחו"ל". ואילו ורדה קסל, מנהלת השיווק של מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, מספרת כי בעוד שבחו"ל מקובל להניח בחדרים של אנשי עסקים סלסלת פירות, אנשי העסקים הישראלים מעדיפים דברי מאפה.

סלולרי כשר

גם בסלולר נדרשו החברות לבצע מספר התאמות לקפריזות הייחודיות של הצרכן הישראלי. אחת הידועות בהן היא כמובן "הסלולרי הכשר הראשון" של מירס. מוטי קושניר, מנהל שירותי ערך מוסף בחברה, מספר כי היוזמה נולדה בעקבות חששם של ראשי העדה החרדית מהסכנות הטמונות במכשיר כמו למשל נגישות חופשית לאתרי מין, תמונות, ומשלוח SMS שמאפשר תקשורת סודית ואסורה בין גבר לאישה.

"ההנהגה הרוחנית של הציבור החרדי הבינה שאי אפשר לוותר לגמרי על הסלולרים, כי זו גזירה שגם הציבור שלהם לא יכול לעמוד בה, אז הרבנים הגדולים פשוט התאגדו, פנו לחברות הסלולאר והגדירו להן מאפיינים שחשובים להם". הסלולרי הכשר של מירס אינו פתוח לאינטרנט, חסום לשירותי השיחות האירוטיות ואין אפשרות לשלוח ממנו SMS. לדברי קושניר, הוא גם בלתי ניתן לפריצה על ידי האקרים, "למרות שהיו לא מעט שניסו - אחד מהם הוא הרב אמנון יצחק שניסה להביא האקר שיפרוץ את החסימה ויוכיח שהמכשיר לא כשר, אבל לא הצליח". ההשקעה של מירס בהפיכת הסלולרי לכשר השתלמה: לאחר שקיבלה את ההכשר המיוחל יצר קול קורא של ועדת גדולי התורה לפיו חובה לעבור למכשיר החדש.

ההתאמה באה לידי ביטוי גם במישור הטכנולוגי: טכנולוגיית ה-I-mode החדשה שהשיקה השבוע סלקום הותאמה לתרבות, להתנהגות ולהרגלים של צרכן הסלולר המקומי, על ידי החברה הבת של סלקום "לוגיה". ניתן למצוא בשירות החדש כ-80 אתרים מקומיים בעברית, בהם ynet ,tapuz,nrg ,TheMarker,p1000, דפי זהב, מפה ועוד.

ואחרון חביב, הכושר. תגידו שריפת קלוריות זה עניין פיסיולוגי, מה כבר יכול להיות ההבדל? ובכן, ברשת מועדוני הכושר הבינלאומית הולמס פלייס, מדגימים לנו שגם בתחום הזה יש לנו צרכים מיוחדים. לדברי ניב הראל, מנהל השיווק של הרשת כמות החוגים בישראל כמעט כפולה מהחוגים בחו"ל, המתעמל האירופי או האמריקאי מעדיף עבודה אישית עם עצמו על הליכון.

המתעמל הישראלי עושה חצי עבודה אישית וחצי חוגים, ואילו בחו"ל 75% מהזמן מוקדש לעבודה אישית ו-25% מוקדשים לחוגים השונים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
tm_tools.isArticleType(article) : true