בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המדינה לבג"ץ: תחבורה ציבורית בשבת אינה צורך חיוני

לטענת המדינה, העתירה שהוגשה "אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית", וכי צורך חיוני הוא "לאפשר קיום הולם של תחבורה ציבורית בקווים 'הגולשים' לשבת"

141תגובות
קמפיין האוטובוסים של ישראל חופשית
סטודיו רן לוצקי

בתגובה לעתירה לבג"ץ לחייב את המדינה בהפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת, השיבה הפרקליטות היום (שלישי) כי הפעלת תחבורה בשבת אינה צורך חיוני של תושבי ישראל. תשובת המדינה הוגשה בתגובה לעתירת ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ישראל חופשית ועמותת חדו"ש.

על פי החוק כיום, חל איסור על הפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה. "לעניין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל", נכתב בתקנות. עם זאת, החוק מגדיר כמה חריגים ומאפשר לשר התחבורה להעניק רישיון להפעלת תחבורה בשבת בין היתר בקווים הנוסעים לבית חולים, ליישובי ספר או במקומות שהם "חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית".

באשר להפעלת קווי תחבורה בשבת על בסיס, "צורך חיוני בקיום שירותי תחבורה ציבורית", כפי שמתירה ההחרגה בחוק, קובעת המדינה כי פרשנותה לצורך חיוני זה הוא תחבורה לפני ואחרי שעות השבת. "התקנה נועדה לאפשר קיום הולם של תחבורה ציבורית בקווים 'הגולשים' לשבת, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה", נכתב בתגובת המדינה.

העותרים דרשו מהמדינה לערוך בדיקה בדבר הצורך החיוני של תושבי המדינה בתחבורה ציבורית בשבת, ולאחר מכן ליצור מתווה להפעלתה. לטענה זאת הגיבה המדינה כי התרה גורפת של הפעלת קווי תחבורה בשבת מנוגדת ללשון החוק המורה לשר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל. "החלטת הרשות שלא לבצע בחינה כללית יזומה לגבי העילות שבגינן היא רשאית לאשר רישיון לנסיעה בשבת, ולהסתפק בעניין זה בבחינה נקודתית על פי צרכים שיובאו בפניה, מצויה במתחם הסבירות", נכתב בתגובה. "לפיכך", לדברי הפרקליטות, "מתן רישיון לנסיעה בשבת, במקרים הספורים המפורטים בתקנות, הוא אפוא חריג ומשכך הוא מפורש בצמצום".

בנוגע לקווי תחבורה המופעלים סביב בתי חולים ויישובי ספר טענה המדינה כי יש לאפשר שיקול דעת בהענקת רישיון עבורם, ולא להפעילם ללא בדיקה בדבר הצורך בהם. המדינה ציינה בתגובתה כי נרשם גידול במתן רישיונות לנסיעה בשבת בשנים האחרונות. כך למשל בשנת 2012 ניתנו 164 רישיונות, ב-2016 ניתנו 373 - וכיום ישנם 383 רישיונות.

המדינה טענה כי לרבים מבתי החולים בארץ מופעלים קווי תחבורה ציבורית בשבת. כך למשל בתל אביב, חולון, פתח תקווה, באר שבע, נהריה, עפולה וחיפה. בנוסף, ציינה המדינה כי ישנם קווי תחבורה ציבורית בשבת גם ביישובי ספר כמו ערד, מצפה רמון, דימונה, שדרות, שלומי, נהריה, חניתה ויישובים נוספים בחבל אשכול.

מנגד, העותרים טענו כי יש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, "בהתאם לעקרונות השוויון, הכבוד, חופש התנועה והחופש מדת - תוך התחשבות בשיקולים סוציאליים, סביבתיים ובטיחותיים". לדבריהם, יש לערוך בדיקה מקיפה בדבר, "הצרכים התחבורתיים של תושבי ישראל, שמיד לאחריה יקבע מערך תחבורה ציבורית".

העותרים טענו כי יש להפעיל תחבורה ציבורית בהיקף ראוי בקווים המשרתים נוסעים לבתי חולים, יישובי ספר ויישובים לא יהודים. לדבריהם, השמירה על מסורת ישראל, "לא יכולה ליכולה להיות השיקול היחיד של משרד התחבורה".

עו"ד מירי נחמיאס-יסף ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי, המייצגות את העותרים מסרו כי "משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה – בעלי מוגבלויות, חולים, קשישים, חיילים, עולים חדשים, אמהות יחידניות שאין באפשרותם להחזיק רכב – כל אלה ימשיכו להיות כלואים בביתם ביום השבת. משרד התחבורה מסרב אפילו להיענות לדרישה הבסיסית שלנו - לערוך בדיקה של צרכי הציבור".

תנועת ישראל חופשית מסרה כי "תגובת המדינה ממשיכה את מסורת הלוליינות הלשונית והמשפטית המתמשכת של משרד התחבורה בנושא כל כך מהותי, הרלוונטי לכל אזרח במדינת ישראל".

ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה כי המדינה "מעדיפה להיאחז בהסכמים ארכאיים ולא רלוונטיים במקום להקשיב לצרכיי הציבור ולשרת אותו. הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק לא פחות מהזויה, ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו