טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בהמלצת בג"ץ, נמחקה העתירה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

שופטי בג"ץ קבעו כי המדינה אינה מחויבת לפעול אקטיבית כדי לבדוק את הצרכים התחבורתיים. לצד זאת, הם ציינו כי אם חברה שמנסה להפעיל קווים בשבת תגיש עתירה, הם ידונו בה

תגובות
נוסעים מחכים בתחנת הרכבת הקלה בירושלים, בתחילת השנה
אמיל סלמן

ח"כ תמר זנדברג, התנועה הרפורמית, עמותת חדו"ש ותנועת ישראל חופשית מחקו היום (שני) את עתירתם לבג"ץ לחייב את המדינה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. זאת, לאחר שהשופטים חנן מלצר, ניל הנדל ודוד מינץ, המליצו על מחיקת העתירה והציעו כי חברת תחבורה שמעוניינת להפעיל קווים בשבת, במידה ויש כזו, תגיש אותה מחדש. השופטים ציינו כי המדינה אינה מחויבת לפעול אקטיבית לבדיקת הצרכים התחבורתיים, והדגישו כי אין בכוונתם להביע עמדה בנושא.

בעתירה דרשו העותרים מהמדינה לערוך בדיקה מקיפה בדבר הצרכים התחבורתיים של תושבי ישראל, וליצור מתווה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת "במתכונת מותאמת ליום המנוחה". "הצענו לעותרים למחוק את העתירה, ככל שיימצא מפעיל מתאים ויהיה צד לעתירה עתידית, וזאת מבלי להביע עמדה כלשהי לגבי עתירה שכזו", כתבו השופטים בפסק הדין. "העותרים הודיעו כי הם מקבלים את ההצעה. נוכח האמור העתירה נמחקת וזכויות הצדדים שמורות לעתיד".

על פי החוק חל איסור על הפעלת אוטובוסים ציבוריים בימי מנוחה. בפקודת התעבורה נכתב כי "לעניין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל". עם זאת, החוק מגדיר כמה חריגים ומאפשר לשר התחבורה להעניק רישיון להפעלת תחבורה בשבת בקווים הנוסעים לבית חולים, ליישובי ספר, בקווים המשרתים יישובים שתושביהם אינם יהודים או במקומות שהם "חיוניים, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית".

במהלך הדיון רמזו השופטים כי הבסיס עליו עומדת העתירה אינו מספיק והשופט הנדל ציין כי הקביעה בדבר התחשבות במסורת ישראל בחוק לא מותירה לבית המשפט מרחב תמרון. השופט מלצר הוסיף כי "התקנות שהתקין השר הן מתירות במידה מסוימת. לכאורה התקנות יותר ליברליות מהחוק".

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, שמייצגת את העותרים, התעקשה כי על המדינה חלה חובה לבדוק את הצרכים התחבורתיים של האזרחים, אך השופט מלצר אמר שאין חובה כזו. לדברי מלצר, "רפורמת 'השמים הפתוחים' לא נפתחה בלי שחברות ביקשו לטוס. השר לא אמור ליזום את זה - לא לפי החוק, לא לפי התקנות ולא בנושא התחבורה. מישהו צריך לבקש רישיון. במידה שתהיה פנייה קונקרטית אז נצטרך לבדוק".

מלצר הוסיף כי "צריך להבחין בין זכות הפרט לבין הצורך בנתינת רישיון. אם יש מישהו שמבקש, שיעתור לבית המשפט. קראתי בעיתון שיש גוף שמנסה להפעיל תחבורה בשבת - שיבואו הם ויעתרו. אם רשות מקומית או גוף פרטי רוצה הוא יכול לבוא לעתור. אתם לא יכולים לעמוד במקומם".

עו"ד ארז לחובסקי אמרה בדיון כי "העותרים בדקו את הקווים שמשרד התחבורה טען כי הם פועלים בשבת וגילה כי חלקם כלל לא פועלים בשבת. אנחנו לא יודעים לפי איזה קריטריונים המשרד קבע להתיר קו כזה ולאסור קו אחר. אנחנו רק מבקשים לבדוק מה צריך בשטח".

עו"ד נחי בן אור, שייצג את משרד התחבורה, אמר בדיון כי "במידה שנתיר כמעט לכל צורך, זה מייתר את החוק. השיקולים שלנו הם שיקולים מקצועיים". כשנשאל כיצד המשרד מחליט איזו פנייה לאשר ואיזו לאסור השיב: "בעיקר על בסיס בקשות של הרשויות המקומיות. לגבי שבת אנו מתירים ליישובי ספר, יישובים של מי שאינם יהודים. לגבי הסעיף של צורך חיוני, הפרשנות שלנו היא שהצורך התחבורתי יכול לבוא לידי ביטוי בקווים הזולגים לתוך השבת, מבחינת תפיסת התחבורה הכוללת במדינה. קווים אזוריים מול קווים פרטניים יותר וזה צריך להשתלב במערך התחבורה הכולל".

עם סיום הדיון אמרה עו"ד לחובסקי: "בית המשפט הותיר דלת פתוחה להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בכוונתנו לפעול להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובמידת הצורך נחזור לבית המשפט. יש לקוות שמשרד התחבורה ישקול את צרכיהם של החולים, הקשישים, בעלי מוגבלויות ומשפחות חד הוריות בהחלטה האם להיענות לבקשה. אנו נמשיך לפעול על מנת להבטיח את זכויותיהם לחופש תנועה, שוויון וכבוד של כל תושבי ישראל".

ח"כ תמר זנדברג מסרה: "בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח האדמה הלוהט שנקרא תחבורה ציבורית בשבת, אך בהחלט פתח לנו דלת לקחת את הצהרות המדינה ברצינות ולהגיש בקשות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכך לבחון אם הם מתכוונים לבחון בקשות כאלה בתום לב. טענת השר כץ שאין 'צורך חיוני' לא עמדה במבחן המציאות, ואם יבחן זאת ברצינות יגלה שיש צורך אמיתי וחיוני. זה שלב אחד נוסף במאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, שנמשיך לנהל בכל הזירות ובכל האמצעים, פשוט כי אין צודק ממנו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות