טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נתניהו ניסה לסייע למילצ'ן לרכוש חלק מערוץ 2 - בזמן שקיבל ממנו טובות הנאה

רה"מ ושר התקשורת נכח בפגישות שנועדו לקדם את תוכניתו של בעל ההון, להיכנס כשותף לזכיינית רשת ולקדם איחוד עם קשת - מהלך שהצריך התערבות רגולטורית ■ מנדלבליט התנגד לחקירתו של מילצ'ן בחשד למתן שוחד לנתניהו ■ נתניהו: פעלתי להבראת שוק התקשורת ולא לטובת איש

תגובות

עיקר המאמץ בחקירת תיק 1000, שבו חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת טובות הנאה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, מתמקד כעת במקרים שבהם פעל נתניהו לכאורה, בשבתו כראש הממשלה ושר התקשורת, לקידום ענייניו של איל ההון. ל"הארץ" נודע שבשלהי 2015, לאחר שמכר את רוב מניותיו בערוץ 10 לאיל ההון לן בלווטניק, ביקש מילצ'ן להשתלב בתפקיד מפתח בשוק התקשורת הישראלי. לפי החשד, המהלך נרקם בעידודו של ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו, שפעל לסייע למפיק מהוליווד.

הרעיון שעמד בבסיס הכניסה המחודשת של מילצ'ן לשוק הטלוויזיה היה שותפות עתידית בינו לבין איש העסקים אודי אנג'ל בזכיינית ערוץ 2 רשת. השלב הבא אמור היה להיות מיזוג עם הזכיינית המתחרה, קשת. בהקשר זה נערכו כמה פגישות בהרכבים משתנים, שבהן השתתפו מילצ'ן, נתניהו, מנהל עסקיו של מילצ'ן בישראל זאב פלדמן ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת ואיש אמונו של נתניהו. אחת הפגישות שבהן השתתף נתניהו נערכה בביתו של מילצ'ן בארץ. פילבר חשוד כעת שפעל במרמה לקידום ענייניה של בזק, שבבעלות מקורב אחר לנתניהו, שאול אלוביץ'. 

לדברי אדם שהיה מצוי בסוד המגעים, מילצ'ן נזקק לשר התקשורת ולמנכ"ל המשרד מכיוון שמיזוג הזכייניות היה צפוי לחייב שינויים רגולטוריים. עצם העיסוק של נתניהו בענייניו העסקיים המובהקים של מקורב שהרעיף עליו תשורות יקרות ערך יוצר ניגוד עניינים כבד משקל, לכל הפחות. התוכנית נגנזה לבסוף, לדברי מקור אחר המכיר את הפרטים, בשל התנגדותו של איש העסקים המנוח מוזי ורטהיים, מבעלי קשת, למיזוג הזכייניות.

אם המהלך היה יוצא לפועל, הוא היה צפוי לשרת גם את מילצ'ן וגם את נתניהו. מבחינת איש העסקים זו היתה השקעה כלכלית מוצלחת, פיצוי על מפח הנפש שהיה מנת חלקו בערוץ 10. ראש הממשלה, מצדו, היה קונה השפעה פוטנציאלית על גוף תקשורתי חשוב, חדשות ערוץ 2.

נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר עם מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון, ב-2014
אבי אוחיון / לע"מ

לפי החשד בתיק 1000, לאורך תקופה ארוכה קיבלו נתניהו ובני ביתו ממילצ'ן אספקה שוטפת של מוצרים יקרי ערך בשווי מצטבר של מאות אלפי שקלים, ובהם סיגרים, משקאות חריפים ותכשיט. לפי עדויות מילצ'ן ועובדיו בישראל, המוצרים סופקו לראש הממשלה ולרעייתו לפי דרישתם ותוך שימוש בשמות קוד. הן נתניהו והן מילצ'ן טענו שהמוצרים ניתנו לראש הממשלה שלא על מנת לקבל תמורה. ואולם, בחקירותיהם אישרו מילצ'ן ונתניהו שבעל ההון פנה גם לראש הממשלה בעניין חידוש אשרת השהייה שלו בארה"ב. כן נבדק חשד שנתניהו התערב לטובת מילצ'ן כשזה מכר את מניותיו בערוץ 10, והמידע שהגיע לידי "הארץ" מצביע על ניסיון נוסף של ראש הממשלה לקדם את האינטרסים של מילצ'ן בשוק התקשורת.

לפני שלושה שבועות נחקר מילצ'ן באזהרה בלונדון, בחשד שנתן שוחד לנתניהו. ל"הארץ" נודע כי אנשי היחידה הארצית לחקירות הונאה חקרו את בעל ההון בחשד זה בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ובלי שקיבלו ממנו אור ירוק לכך. מנדלבליט סבר שהחוקרים היו צריכים לייחס למילצ'ן חשד רך יותר, כפי שפעלה המשטרה בחקירת תיק 2000, כשעימתה את נתניהו ואת ארנון מוזס עם חשדות למתן טובות הנאה ולקבלת טובות הנאה שלא כדין, וכפי שעשתה גם בחקירתו בפרשת טלנסקי של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

נראה שהחלטתם של חוקרי נתניהו להחשיד את מילצ'ן במתן שוחד, בניגוד לעמדת היועץ ואחרים במשרד המשפטים, משקפת מחלוקת באשר לחשדות שייוחסו בעתיד לנתניהו. בעוד שבכירים במשטרה סבורים שהתשתית הראייתית בתיק מצביעה על יחסי שוחד, לדעת היועץ היא מחשידה את נתניהו בעת הזו במרמה והפרת אמונים, העבירות שבהן הורשע אולמרט בפרשת מעטפות הכסף ובפרשת מרכז ההשקעות. לאור זאת, מעניין יהיה לראות איזה חשד יוטח בנתניהו בחקירותיו הבאות. מאז נחקר בפעם האחרונה, במארס השנה, הצטבר בידי המשטרה מידע רב שראש הממשלה טרם עומת אתו, והוא צפוי להיחקר עוד כמה פעמים בשתי הפרשות. בעוד שבמשטרה העריכו בזהירות שחקירות נתניהו יסתיימו בשלהי 2017, במשרד המשפטים סבורים שהחקירה עשויה לגלוש לחודשים הראשונים של השנה הבאה.

ככלל, בשתי הפרשות שבהן חשוד נתניהו עוברת כחוט השני החתירה שלו להשגת השפעה בשוק התקשורת - עסקת העיתון תמורת שלטון שרקם לפי החשד עם מוזס, העדויות להתערבותו בנעשה בחינמון "ישראל היום" וניסיונותיו להשפיע על גורלו של ערוץ 10, אותו ערוץ שנתניהו ביקש לסגור בשלהי 2014.

כפי שחשף "הארץ", אחד מערוצי הבדיקה בפרשת 1000 מתמקד בשאלת העיסוק של נתניהו בזהותו של רוכש הערוץ. שני הקונים הפוטנציאליים היו אנשי העסקים לן בלווטניק ואילן שילוח. בעוד ששילוח הסכים להזרים כסף לערוץ עצמו אך לא לבעלי המניות, ובהם מילצ'ן, בלווטניק הסכים לשלם לבעליו הקודמים, כך שמכירת הערוץ לו סיפקה למקורבו של נתניהו תמורה כספית שלא היה מקבל אם שילוח היה זוכה בהתמודדות. לפי מידע שהגיע ל"הארץ", נתניהו קידם את רכישת הערוץ בידי בלווטניק. סנגורו של ראש הממשלה, יעקב וינרוט, אישר באחרונה שהוא שוחח עם איש העסקים על רכישת הערוץ, "כמו שדיבר עם הרבה אחרים". סביר שראש הממשלה פעל כך גם מתוך תקווה לקבל גישה לראשי הערוץ, שנקט קו ביקורתי כלפיו ושידר עליו תחקירים נוקבים. ואולם, אם נתניהו ידע שמילצ'ן צפוי לקבל תמורה מעסקת בלווטניק, הדבר עלול לסבך את מצבו המשפטי. כך או כך, נראה שלנתניהו היה אסור להתערב בסוגיה הנוגעת לגוף שבו שותף מילצ'ן.

בשבוע שעבר נחשף ב"הארץ" ניסיון נוסף של נתניהו להתערב בנעשה בערוץ 10. לאחר שקבוצת RGE של בלווטניק השתלטה על הערוץ, ביקש ראש הממשלה ממנכ"ל הקבוצה, מודי פרידמן, למנות ליו"ר חדשות 10 את ארי הרו, לשעבר ראש הסגל שלו וכעת עד מדינה בתיק 1000 ובתיק 2000. זאת, לדברי נתניהו, כצעד בונה אמון מצד ההנהלה החדשה. מינויו של הרו לא יצא לפועל בשל קשיים רגולטוריים, ובמקומו מונה לתפקיד רמי סדן, שנחשב אף הוא מקורב לנתניהו ונאלץ לעזוב אותו בהמשך.

מטעם ראש הממשלה נמסר בתגובה לפניית "הארץ": "מיחזור טענות מופרכות על ידכם שוב ושוב, והפעם דווקא בעיתוי סמוך לנאום ראש הממשלה באו"ם ולפגישותיו המדיניות עם נשיא ארה"ב ונשיא מצרים, אינו הופך ידיעה שקרית לאמת. בניגוד לנטען על ידכם, ראש הממשלה פעל במשך שנים בכל כוחו כדי לסגור את ערוץ 10, מה שהיה הופך את מניותיו של מילצ'ן לשוות לאפס. הסיבה היחידה שערוץ 10 לא נסגר היתה התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הקודם יהודה ויינשטיין וגורמי הרגולציה.

"ראש הממשלה נתניהו לא פעל בשום שלב מתוך עניין כלשהו להיטיב עם מר מילצ'ן, ולא כדי להיטיב עם אף אדם אחר, וממילא גם לא פנה לאיש כדי להיטיב עם מאן דהוא. כל פעולותיו של ראש הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, נעשו אך ורק משיקולים ממלכתיים. כך, למשל, ראש הממשלה סבר כי יש לגוון ולרבד את התקשורת בישראל ולשם כך פנה למשקיעים פוטנציאליים רבים להשקיע בתקשורת בישראל, וביניהם מר בלווטניק. כל הפעולות נועדו להבראת שוק התקשורת בישראל ולהגדלת האיזון וגיוון הדעות בתקשורת, ולא למען טובתו של איש".

מסביבת מילצ'ן נמסר בתגובה: "לכל הפרסומים בעניין תמורות כביכול שקיבל מר מילצ׳ן אין כל יסוד. מר מילצ׳ן קיבל מעת לעת הצעות למעורבות במיזמים עסקיים בתחומים שונים, לרבות בתחום התקשורת, ולא נזקק לסיוע של נבחר ציבור כלשהו. התוצאה הסופית, בדמות הפסדי עתק בערוץ 10 ויציאה מפעילות עסקית בישראל, מוכיחים כי לתזה בעניין 'תמורה' אין ולא היה שום שחר. מר מילצ׳ן שפעל עבור בטחון המדינה שנים ארוכות בעניינים רגישים, לא קיבל דבר. מפאת החקירה המתנהלת ייחשפו הנתונים הרלבנטיים בהמשך ההליך, אך יש להקפיד להיזהר בייחוס כוונות ותמורות למר מילצ׳ן, שלא היו ולא נבראו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות