טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

הארץ מחבר אותך לכל מה שחשוב: מינוי לאתר ב-33 ש"ח לחודש  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשה 4000

ראיות בתיק בזק מחזקות את החשד שנתניהו ניהל יחסי תן וקח עם הבעלים אלוביץ'

הראיות מערבות בפרשה מקורב לנתניהו, ששמו לא נקשר בה עד כה. אף שהמידע הגיע לידי הרשות לניירות ערך כבר לפני כמה חודשים, מנדלבליט וניצן עדיין לא הורו לפתוח בחקירה לגביו

תגובות
נתניהו בכנסת, השבוע
אוליבייה פיטוסי

ראיות שהגיעו בחודשים האחרונים לרשות לניירות ערך מגלות פרטים נוספים על היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ' — ומחזקות את החשד שבין השניים שררו קשרי תן וקח. הראיות האחרונות מסייעות לבסס את ההנחה שאתר וואלה הפך כלי למתן טובות הנאה לנתניהו, כפי שהעלה תחקיר "הארץ". המידע גם מערב בעלילה אחד מאנשי סודו של ראש הממשלה, ששמו לא נקשר בפרשה עד כה. אף שהמידע מונח על שולחנה של הרשות לניירות ערך זה חודשים, ראש הרשות שמואל האוזר וצוותו לא חקרו אותו, וגם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה, שי ניצן, לא הורו עדיין לפתוח בחקירה לגביו.

הראיות האחרונות הגיעו לרשות במסגרת חקירת פרשת השחיתות בבזק, ומקור המעורה בפרטים אמר ל"הארץ" לפני כמה שבועות שישנה כוונה לחקור אותן. ואולם, השבוע הודיעה הרשות על סיום החקירה בתיק. הרשות המליצה להעמיד לדין את אלוביץ', מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ובכירים נוספים בחברה — וכן את מנכ"ל משרד התקשורת המורחק שלמה פילבר, איש אמונו של נתניהו. ראש הממשלה, שהחזיק עד תחילת השנה גם בתיק התקשורת, פיטר את המנכ"ל הקודם אבי ברגר בשיחת טלפון ומינה את פילבר לתפקיד יומיים לאחר השבעת הממשלה במאי 2015. לפי הודעת הרשות, בחקירה עלו ראיות ל"פעילות מרמתית, מתמשכת ומכוונת" של פילבר לקידום האינטרסים של בזק, בין היתר באמצעות הדלפת מסמכים פנימיים חסויים לאנשי החברה. אלה, לפי החשד, נהגו להוסיף להם הערות ולעתים אף כתבו אותם מחדש.

עיקרי הפרשה: נתניהו מגיש למבקר שפירא תצהיר שקרי ומסתיר חברות עם שאול אלוביץ', בעלי וואלה ובזק
אלוביץ'מנחה את וואלה להטות את הסיקור לטובת נתניהו, שנדרש להכרעות ששוות לבזק מאות מיליונים
וואלה משתעבד לצורכי נתניהו. ההנהלה מצנזרת ומתאמת ידיעות עם ניר חפץ, דוברו של רה"מ
נתניהו מצניח את מקורבו שלמה פילבר לניהול משרד התקשורת. ביומו הראשון נפגש פילבר עם אלוביץ'
פילבר חשוד שהפך לסוכן של בזק והדליף לה מידע. הרשות לניירות ערך ממליצה להעמידו לדין

הודעת הרשות חתמה את החקירה, מבלי שנבדקו הראיות הנוגעות לנתניהו ומבלי שניתנה תשובה לשאלת המפתח: מה היה המניע של פילבר, כשהחליט לנצל את תפקידו לקידום שיטתי של ענייני בזק ואלוביץ'? מקורות במערכת אכיפת החוק אמרו שסיכום התיק אינו סותם את הגולל על הטיפול באותן ראיות, והוסיפו שהנושא מצוי בבדיקה.

תחקיר "הארץ" מאוקטובר 2015 גילה כיצד אתר החדשות הפופולארי וואלה, שבשליטת בזק, מגונן על נתניהו ובעיקר על רעייתו שרה. מאז, שוט הצנזור הוסר. אולם בימים שבהם הכרעות רגולטוריות כבדות משקל היו מונחות על הכף, לחצה הנהלת האתר על המערכת העיתונאית לקדם ידיעות יחסי ציבור חיוביות על רעיית ראש הממשלה, שהוכתבו בידי אנשי החוג הקרוב אליו ובהם דוברו אז ניר חפץ. ידיעות שליליות על בני הזוג צונזרו, וכותרות שהיו עלולות לפגוע בתדמיתם הוחלפו. מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, הבהיר לא פעם שבהטיית הסיקור מיישם האתר את מדיניותו של אלוביץ', וקשר בין היחס המקל לבני הזוג נתניהו לבין החלטות שלטוניות הנוגעות לבזק.

ואכן, ראש הממשלה ושר התקשורת פעל באותה תקופה לקידום עסקיו המסועפים של אלוביץ', שאת יחסיו עמו הגדיר בעבר "חברות ארוכת שנים". כך אישר נתניהו, זמן קצר אחרי כניסתו למשרד, את המיזוג בין בזק לחברת הלוויין yes, מהלך שהיטיב עם אלוביץ'. בתחקיר שפורסם אתמול ב־TheMarker תיאר אמיתי זיו כיצד אושרה העסקה במהירות יוצאת דופן ובהליך חריג, חרף התנגדות אנשי המקצוע במשרד התקשורת: פילבר, שכבר ביומו הראשון בתפקיד נפגש עם אלוביץ', התגייס לקידום המיזוג, וכשסמנכ"ל כלכלה במשרד לא הסכים לחתום על חוות דעת המאשרת את העסקה, פנה המנכ"ל לחברת ייעוץ חיצונית שתגבש חוות דעת כזו. חוות הדעת החיובית הוצגה למועצת הכבלים והלוויין כבר כעבור שלושה ימי עסקים, יומיים לאחר שאנשי חברת הייעוץ נפגשו עם נציגי yes. מועצת הכבלים אישרה את העסקה פה אחד, וכבר באותו יום נתן לה נתניהו אור ירוק.

אלוביץ' בתל אביב, 2010
מוטי מילרוד

למעשה, נתניהו היה מצוי באותה עת בניגוד עניינים: כשמינה עצמו לשר התקשורת מסר ראש הממשלה למבקר המדינה תצהיר כוזב, שבו נמנע מלהזכיר את קשריו על אלוביץ' — כמו גם עם חברו ארנון מילצ'ן, מבעלי ערוץ 10, שלפי החשד העניק לו טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים. בדו"ח שפרסם ביולי השנה, ציין המבקר יוסף שפירא שנתניהו עסק כשר התקשורת ב–12 סוגיות הקשורות לבזק, ואף הביע חשש שפילבר פעל למעשה כשבוי של מונופול התקשורת. בעקבות פרסום התחקיר ב"הארץ" נדרש לנושא היועץ מנדלבליט, שאסר על נתניהו לעסוק בכל עניין הקשור לאלוביץ'. בהמשך, גם על רקע פרשת מוזס, ויתר ראש הממשלה על תיק התקשורת.

מהרשות לניירות ערך נמסר בתגובה: "רשות ניירות ערך אינה מגיבה לשאלות בנושאי חקירות ומודיעין. תיק חברת בזק לווה מראשיתה על ידי היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות".

הן בזק והן נתניהו הכחישו בעבר שבין הצדדים התקיימו יחסי תן וקח. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות