בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יעקב וינרוט: אמן משפט, איש אשכולות, סנגור למופת ואוהב אדם

מותו של וינרוט מרושש את עולם המשפט ואת החברה הישראלית כולה. התייצבותו למען מיעוטים וחלשים, רוחב אופקיו, כישרונו המשפטי הגדול והניגודים שבאישיותו הפכו אותו לאדם מרתק ומעורר השתאות

153תגובות
וינרוט, ב-2010
דודו בכר

מותו של יעקב וינרוט, אחרי מאבק במחלה קשה, הוא אירוע מרושש. הוא מרושש את מקצוע עריכת הדין, את עולם המשפט ואת החברה הישראלית כולה. התיאור "גאון" דבק בלא מעט אנשים על לא עוול בכפם, אך נראה כי מבין האנשים שהכירו אותו, אין אדם שיחלוק על כך שוינרוט היה עילוי של ממש. לא יפקפק בכך אף אדם שעבד במחיצתו וראה את יכולתו לבחון סוגיה עובדתית או משפטית שנדמית חבוטה וממוצה, ולהעלות נקודת מבט חבויה, מפתיעה, בלתי צפויה, שוברת שוויון. כך גם מי שקרא טיעון משפטי שלו או שמע את הרצאותיו, בפקולטה למשפטים ובחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

וינרוט התחנך בטובות שבישיבות ולאחר מכן פנה ללימודי המשפטים, אותם סיים בהצטיינות יתרה. הוא היה מושקע בעולמה של תורה, איש אשכולות אמיתי בתחומי הדעת וההשכלה הכלליים, וידע להפיק את המיטב, את שכיות החמדה, מן התרבות היהודית והכללית. וינרוט היה איש של ניגודים שהפכו אותו לאישיות יוצאת דופן, מרתקת ומעוררת השתאות.

קובי מידן בשיחה עם יעקב וינרוט - דלג

הוא היה חרדי בכל רמ"ח איבריו, נציגה של אוכלוסייה זו בוועדות ממלכתיות חשובות - כמו ועדת טל שעסקה בגיוס תלמידי ישיבות לצה"ל וועדת עברי שעסקה בשירות האזרחי - ובה בעת לגמרי ישראלי ומעוגן לעומק בהוויה ובשיחה הישראלית. חרדי וליברל. רציונליסט ואיש רגיש ומרגש. פרקטיקן ותיאורטיקן.

וינרוט היה חסיד גדול של זכויות החשוד והנאשם, משום שחוש הצדק שלו ביקש לתת להם סיכוי מול כוחה הגדול, העדיף, של המדינה. למאבק זה הוא הקדיש את חייו המקצועיים. הוא היה מאמין גדול בזכות לייצוג של כל חשוד ונאשם, כזו שאינה מותנית בהשקפתו הפוליטית, בסימפתיה כלפיו או באמונה בחפותו.

וינרוט עם השר אביגדור ליברמן, ב-2017. האמין שגם בעלי השררה חלשים כשהם נהפכים לנאשמים
ליאור מזרחי

לתפיסתו, גם מי שנחזים להיות רבי עוצמה, בכירי הפוליטיקאים, מאבדים את כוחם כאשר הם הופכים לחשודים ולנאשמים, ולכן מגיע גם להם ייצוג מעולה. הוא לחם למען לקוחותיו כארי, הן בזירה המשפטית והן בציבורית, מתוך מחויבות טוטאלית לתפקידו כנציגם המשפטי. הוא ניחן באמפתיה ובדמיון פורה שאפשרו לו לשים עצמו במקומו של המיוצג ולחוש את קשייו ותחושותיו. זאת, הרבה לפני שהואשם בעצמו בפלילים בפרשייה שבה זוכה מכל אשמה.

בה בעת, וינרוט היה בעל יכולת רפלקטיבית-ביקורתית נדירה ביחס ללקוחותיו, לעצמו, למקצוע עריכת הדין ולמערכת המשפט בכלל. כמי שחי ונשם משפט, הוא הכיר היטב את מגבלותיהם של מערכת המשפט ושל המשפט כדיסציפלינה. מכאן, ומתוך העדפה של האוטונומיה על פני הכפייה, נטה לנסות לסיים קונפליקטים משפטיים בהסכמה בין הצדדים. העימות, המאבק הנחרץ, היה מבחינתו ברירת מחדל. היה לו חוש צדק מפותח, שהביא אותו לעיסוק מחקרי (בעבודת הדוקטורט שכתב) בעגונות, בדרכים לגיטימיות מבחינת ההלכה לכפות גט (שאומצו על ידי פוסקי ההלכה ועל ידי המחוקק) ודאגה מיוחדת לזכויותיהם של מיעוטים - המיעוט החרדי אליו השתייך, אך גם המיעוט הערבי. בוויכוח המתקיים אם המשפט הוא מדע או אמנות, אישיותו ודרכו המקצועית של וינרוט מושכים לכיוון האמנות. אמן המשפט, ספרא וסיפא, סנגור למופת, מבין אדם, אוהב אדם. יהי זכרו ברוך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו