בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ראשי רשויות בצפון: ניאבק נגד הקפאת רכבת העמק

ברשויות חוששים שהקיצוץ בקו המתוכנן באוצר, יוריד לטמיון מיליארדים. שר התחבורה כץ תקף את לפיד: "הוא כמו רמטכ"ל שמקצץ ביחידות הנחוצות ביותר"

17תגובות

ראשי רשויות בצפון אומרים כי ייאבקו בכוונה לקצץ בתקציב משרד התחבורה לקראת אישור תקציב המדינה, שיביא להקפאת הפרויקטים לבניית מסילות הרכבת בקו חיפה – בית שאן (רכבת העמק) וכן בקו עכו-כרמיאל. לטענתם, המיזמים שכבר שיצאו לדרך הניעו תהליכים כלכליים ולכן עצירתם כעת תגרום לנזקים כבדים.

אתמול (רביעי) נפגשו 20 ראשי רשויות, שסמוך להן אמורות לעבור המסילות, עם שר התחבורה ישראל כץ, שסייר בתוואי רכבת העמק. ראש העיר כרמיאל, עדי אלדר, אמר כי "הרכבת היא כלי כלכלי" והוסיף כי בשבוע הבא תיערך הפגנה בעירו בעקבות הקפאת העבודות. שלמה בוחבוט, ראש העיר מעלות-תרשיחא ויו"ר המרכז לשלטון מקומי אמר כי "יש מפעלים שכבר הגיעו לצפון על סמך התחייבות הממשלה לסלול מסילות ברזל". לדברי ג'קי לוי, ראש העיר בית שאן, "לא ייתכן שיהיו כאן שני עמים. לא ניתן שיחזירו אותנו לתקופת המעברות, יהיה פה מאבק ללא פשרות". 

הנחת מסילת רכבת העמק מוגדרת פרויקט לאומי להקמת קו רכבת, נוסעים ומשא, מחיפה לבית שאן באורך של כ-59 קילומטרים, שלאורכו שבע תחנות נוסעים חדשות. הפרויקט כולל הקמת מסילה בודדת לחיבור אזור בית שאן ועפולה לנמל חיפה וכולל הקמת תחנות גם בנשר, צומת העמקים, כפר יהושע, כפר ברוך, תל יוסף. בעתיד אמורה להגיע הרכבת עד למעבר גבול נהר הירדן, המחבר בין ישראל וירדן. הקו אמור היה להתחיל לפעול ב-2016, אולם לנוכח הקיצוץ הצפוי פתיחתו תידחה ל-2019 לכל הפחות. 

אנצ'ו גוש / ג'יני

בביקורו אתמול בצפון אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי מתוך קיצוץ של 18 מיליארד שקלים בתקציב המדינה לשנים 2014-2013, חמישה מיליארד שקלים וחצי יילקחו ממשרדו. "תוכנית האוצר להקפאת פרויקט רכבת העמק, תגרום לאובדן מיליארדי שקלים שכבר הושקעו וכעת יירדו לטמיון, וכן לפגיעה קשה באמון הציבור, בייחוד באלה המתגוררים ביישובי הפריפריה של מדינת ישראל". במשרד התחבורה אמרו כי שלושה מיליארד שקלים כבר מושקעים במיזם רכבת העמק, שעלותו הכוללת היא מעט יותר מארבעה מיליארד שקלים. לדברי השר, "פרויקט רכבת העמק נמצא בנקודת האל-חזור שלו. רוב המכרזים של המיזם כבר פורסמו ובשטח עובדים 13 קבלנים לאורך כל 60 הקילומטרים של הפרויקט". בהתייחס להקפאה הצפויה גם בעבודות בקו עכו-כרמיאל, הנמצאות אף הן בשלב מתקדם, אמר כץ כי היא "מופקרת וחמורה באותה המידה". 

בנוגע לרכבת מחיפה לבית שאן, כץ הזהיר כי "הקפאת הפרויקט במספר שנים תגרום להרס התשתיות שכבר הוקמו ולהוצאה שנתית של 10 מיליון שקל עבור 'פיל לבן' בצורת גשרים תלויים באוויר ותשתית מסילה שאינה מובילה לשום מקום". בדבריו הוא מתח ביקורת גם על עמיתו, שר האוצר יאיר לפיד, ואמר: "שר אוצר שמקצץ בתשתיות בהיקפים בהם מדובר, הוא כמו רמטכ"ל שמקצץ ביחידות הלוחמות ובאמצעי ההגנה הנחוצים ביותר". 

השר הדגיש כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה, ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן הנסיעה למרכז הארץ וייצור אפשרויות תעסוקה ומגורים לאורך תוואי הרכבת. אכן, אחרי תחילת העבודות נרשמה עלייה בביקוש למגורים באזור. כך למשל, עשרות תושבים חדשים נקלטו בחודשים האחרונים בקיבוץ שדה-נחום, הסמוך לתחנת הרכבת בבית-שאן . אברהם איזון, מתווך דירות מעפולה אישר ל"הארץ" כי אכן "נוצרה אווירה חיובית בעיר ויש עלייה בביקושים". הוא הביע חשש מפני "פגיעה עתידית בשוק הדירות". 

עם זאת, יש לציין כי עם הנחת אבן הפינה לתחנת הרכבת בבית שאן, בטקס שנערך לפני הבחירות לכנסת, טען מומחה תחבורה בשיחה עם "הארץ" כי "רכבת העמק לא תשפר בהרבה את מצבם של יישובי עמק הירדן, גליל תחתון ואזורי עפולה ונצרת. המסילה שבאמת היתה מקרבת אזורים אלה למרכז הארץ היתה נסללת בתוואי עפולה-חדרה. זה החיבור האמיתי למרכז. קו לחיפה לא משנה בהרבה את המצב הנוכחי". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "בשל הנסיבות, התקציב לשנים 2014-2013 יהיה קשה ומורכב. המגזרים השונים במשק יצטרכו לתרום את חלקם כדי להתמודד עם האתגרים הקיימים, ובהם גם משרד התחבורה שנהנה בשנים האחרונות מגידול חד בתקציב. לגופו של עניין: הקיצוץ המוצע בתקציב משרד התחבורה אינו כולל פגיעה בתקציב בטיחות ואחזקת הכבישים ובפרויקטים שהוחל בביצועם.הצעת התקציב בנושא מתייחסת לפרויקטים שלא החלו בביצועם ושהיו מתוכננים לשנה זו, ולדחייה של שלוש שנים בפרויקט רכבת העמק".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו