בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולטימטום של 30 יום

העליון למדינה: פתרו את בעיית הכביש בבית צפאפא או שהעבודות יופסקו

הפרויקט מתנהל במרץ זה חצי שנה וחלק גדול מהכביש כבר נחפר. התושבים מקווים שהעירייה תשקיע בקירוי הכביש כך שלא ייפגע באיכות חייהם

49תגובות

שופטי בית המשפט העליון הורו אחר הצהריים (רביעי) למדינה ולעיריית ירושלים למצוא בתוך חודש פתרונות לבעיות שהעלו תושבי בית צפאפא באשר לכביש המהיר שצפוי לחצות את השכונה לשניים. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, הוסיף בתום דבריו לנציגי המדינה, כי אם לא יעמדו בלוח הזמנים שהוקצב, בית המשפט עלול להורות על הפסקת העבודות על הכביש.

ההחלטה התקבלה בתום דיון ארוך, שבו העלו עורכי הדין של התושבים, המינהל הקהילתי וארגון "במקום" שביקש להצטרף לעתירה, שורת בעיות חוקיות ומעשיות באופן סלילת הכביש. "בנסיבות העניין, נראה לנו נכון להורות למשיבים להגיש מסמך עד ל-25 ביולי, שבו יפורטו הפתרונות שייתנו תשובה להשגותיהם המעשיות של המערערים. במסמך שיוגש יובא גם לוח זמנים לגבי כל פתרון", קבעו השופטים בהחלטתם. לפי לוח הזמנים שהוקצב, חודש לאחר מכן יתנו המערערים את תשובתם למסמך, ולאחר מכן ייערך דיון נוסף בערעור.

השופטים נמנעו מלהורות על הפסקת העבודות על הכביש, אך מחוץ לפרוטוקול הוסיף השופט גרוניס: "תגישו את המסמך בלי בקשה להארכות, אם זה לא יוגש, יש אפשרויות שאתם מבינים מה הן". רוב הנוכחים בדיון הבינו את דבריו כאיום להחליט לבטל את היתרי הבנייה לכביש.

תוכנית הכביש, שצפוי לעבור במרחק של מטרים ספורים מבתי התושבים, אושרה ב-1990 כתוכנית כללית, שאינה כוללת את המעברים להולכי הרגל ולרכבים של התושבים שייוותרו מבודדים ממרכז הכפר. המערערים טענו שאפילו התוכנית המקורית מכילה הוראות לתכנן תכנון מפורט יותר לפני שניתן יהיה להתחיל בעבודות, אולם תכנון שכזה לא נעשה.

העבודות על הכביש נמשכות במרץ רב זה חצי שנה וחלקים גדולים ממנו כבר נחפרו. התושבים מבינים כיום שלא ניתן יהיה לשנות את תוואי הכביש, אך מקווים שהדיונים בעליון יאלצו את העירייה והמדינה להשקיע סכומים נוספים לקירוי עוד חלקים מהכביש, כך שתימנע פגיעה במרקם החיים של הכפר.

חלק גדול מהדיון נסוב סביב שאלת צבע הקווים על מפת התוכנית המקורית, האם הם אכן חייבו הכנת תוכנית מפורטת יותר לפני תחילת העבודות, כפי שטוענים התושבים. נציגי העירייה ומשרד התחבורה אמרו כי גם אם המפה אינה ברורה, התקנון לתוכנית מבהיר שלא היה צורך בתכנון נוסף. יש לציין שאי הגשת תוכנית מפורטת לא אפשרה לתושבים להגיש התנגדויות או בקשה לפיצויים בגין הנזקים שיגרום להם הכביש.

"האם לא מן הראוי שבפרויקט ענק כזה שהורס שכונה שלמה, לכל הפחות לא היה מקום לפרסם ולאפשר לתושבים להתנגד ולהשמיע את דברם?", שאל עו"ד מוהנד ג'ברה המייצג את המנהל הקהילתי. עו"ד קייס נאסר המייצג את התשובים מחה על הטיעון שעיכוב העבודות יעלה סכומי כסף גדולים לקופת המדינה. "כל הזמן מדברים על עלויות", אמר נאסר, "אבל אנחנו מדברים על נושא של זכויות אדם. זה לשמור על הכסף או לשמור על השכונה. אם המדינה תשהה את הפרויקט כדי לשמור על השכונה או שהשכונה תיהרס כדי שלא לבזבז כסף".

לקראת סוף הדיון הגישה עו"ד שרון קרני-כהן מטעם ארגון "במקום" מכתב שיצא הבוקר המשרד לאיכות הסביבה, ולפיו הפתרונות שהוכנו לבעיית האקוסטיקה של הכביש אינם מספקים. במכתב כותב אבי בן צור, מתכנן מחוז ירושלים במשר להגנת הסביבה, כי הכביש צפוי ליצור רמות רעש שחורגות מרמות הרעש המותרות, למרות שתוכנית הכביש כוללת הקמת קירות אקוסטיים בגובה של 12 מטרים. המשרד מצטרף לעמדת התושבים, שיש להאריך את הקירוי מעל הכביש, כך שהולכי רגל יוכלו לעבור מעליו. 

"מבדיקת המסמך האקוסטי עולה כי המסמך אינו נותן מענה הולם לבעיות הרעש שיווצרו עם סלילת הכביש. אורך הקירוי לכביש שהוצא לא מספק ועל פניו עולה כי ראוי גם לקרות את הכביש בקטעים נוספים", כתב בן צור.

שני הצדדים יצאו מרוצים מהאולם. אנשי העירייה ראו בהחלטה אישור להמשיך בעבודות על הכביש ואילו התושבים מקווים שעתה קולם יישמע. התושבים מקווים שתחת איום בית המשפט תסכים העירייה להוסיף תקציב לקירוי של חלקים נוספים מעל הכביש, כך שהולכי רגל יוכלו לעבור מעליו והשכונה שלהם לא תנותק משאר חלקי הכפר.

עלא סלמן, תושב בית צפאפא וממארגני המחאה נגד הכביש אמר לאחר הדיון כי "הדרישה שלנו מהעירייה היא להפסיק את העבודות ולהגיש תוכנית שתכלול מנהור של כל קטע הכביש שעובר בבית צפאפא. אנחנו רק רוצים לשמור על הרקמה של השכונה היפה שלנו".

עיריית ירושלים מסרה בתגובה להחלטת בית המשפט כי "הארכת כביש בגין היא בעלת חשיבות גדולה לכלל תושבי העיר ותקצר את משך הנסיעה לאורכה של העיר ללא רמזורים, תתן מענה לפקקים ותקל משמעותית על התנועה באזור. עיריית ירושלים מברכת על החלטת בית המשפט העליון מהיום שמאפשרת המשך עבודת פיתוח הכביש לצד המשך השיח עם נציגי התושבים".

עוד נמסר כי "זה זמן ממושך מנהלים עיריית ירושלים ומשרד התחבורה שיח ענייני עם נציגי התושבים לצורך מתן מענים ספציפיים לטובת הנגישות ושיפור איכות החיים בשכונה לרבות פיתוח תשתיות בכפר, שדרוג מבני ציבור, שיפור דרכי גישה וכבישים, תוספת קירוי ואלמנטים אקוסטיים ועוד. העירייה, יחד עם משרד התחבורה, ימשיכו במתן פתרונות מעשיים לתושבים ויציגו את הפתרונות המוצעים לתושבים כנדרש על ידי בית המשפט".

יש לציין כי כביש בגין, החוצה את ירושלים, אינו חותך אף שכונה יהודית ולא עובר בקרבת בתים של יהודים, ולמרות זאת קיבלו תושבים יהודים פיצויים בגין הנזקים. עם זאת, דחה בית המשפט המחוזי את עתירת התושבים נגד התוכנית ואישר את המשך העבודות. התושבים ערערו לבית המשפט העליון, שדחה עד כה את בקשתם לעצור את העבודות.

בשבוע שעבר נפגשו חברי סיעת העבודה בכנסת עם תושבי הכפר והביעו תמיכה במאבקם. ח”כ יצחק הרצוג (העבודה) אמר בדיון: "המקטע שעתיד לעבור דרך בית צפאפא נבנה על בסיס תוכניות כלליות בנות למעלה מעשרים שנה וללא שהתאפשר לתושבים - שכ-200 ממשפחותיהם ינותקו מהשכונה על ידי הכביש שיעבור במרכזה ובצמוד לבתי התושבים - להתנגד כמקובל".

הרצוג הוסיף כי "בשאר מקטעי הכביש, הוגשו תוכניות מפורטות שאפשרו הצגת התנגדויות הציבור. הכביש החדש יבתר את השכונה, ינתק כבישים פנימיים בתוכה, יהווה מפגע סביבתי אדיר, וישנה לחלוטין את אופיו השקט של הכפר".

גם הסופר דויד גרוסמן הביע תמיכה בתושבי בית צפאפא. במכתב לנשיא המדינה, שמעון פרס, כתב גרוסמן: "מי אם לא אתה יכול לעשות מעשה? מדובר בתושבי ירושלים, עירך. הם באמת עניי עירך כי אין מי שיגן עליהם, שיטען את טענתם. אנא במקום שאין אנשים, היה אתה האיש הזה".

שלשום נערך במכון ון ליר בירושלים דיון בנושא הכביש ושיתוף תושבים בתכנון. לקראת הדיון פנה המכון ללא פחות מ-21 בעלי תפקידים בעיריית ירושלים, משרד התחבורה, צוות תוכנית אב לתחבורה וגופים נוספים בבקשה שיופיעו בכנס ויסבירו את עמדתם בסוגייה, אך כולם עד האחרון סירבו להופיע, בתואנות שונות. 

אוליבייה פיטוסי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו