בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תושבים ביפו פתחו בקמפיין נגד "ערסים" רועשים

מארגן היוזמה האלמוני קורא לספק פרטים על "משתוללים עם מערכות הגברה". פעילים מיפו: "זו גזענות, ואי אפשר להחביא אותה במסרים למען הקהילה"

127תגובות

קמפיין חדש עשוי להבעיר שוב את היחסים העדינים בין ערבים ויהודים ביפו. לפני כשבועיים הופיע דף אינטרנט הקורא להילחם ברעש המכוניות בעיר, בשם "עצרו את הרעש של הערסים מהמכוניות ביפו". יוצרי הדף קוראים "לשים סוף לתופעה המכוערת של ערסים צעירים שנוסעים עם מערכות הגברה על המכונית וממררים את חיינו".

הדף, שיוצריו מזדהים כיהודים וערבים אך בדף הפייסבוק שלו, שבינתיים הוסר, אין חברים ערבים, פונה להפוך את התושבים לסוכנים: "מי שמכיר שמות, קרובי משפחה, או חנויות שחבריהם נוסעים ביפו ומשתוללים עם מערכות הגברה - אנא ספקו לנו את הפרטים. אנו נחושים לעצור את הכלבים בני כלבים הללו. במוקדם או במאוחר נגיע לכל אחד ואחד מהם".

רן רוזמן, יוזם הדף שהכעיס רבים, הסכים לשוחח רק דרך הצ'ט של הפייסבוק. רוזמן מאשים דווקא את המתנגדים לקבוצה בגזענות: "זו גזענות לחשוב שילדים של ערבים אוהבים שעבריינים מתפרעים להם ומפריעים להם עם רעש מתחת לחלון. למה? כי זה אותנטי? הם לא בני אדם? יש להם אוזניים אחרות?".

רוזמן סירב למסור את הטלפון שלו: "במקום להתעסק עם העבריינים, אתה מתעסק אתי?". כשהערתי שהביטוי ערסים נחשב פוגעני עבור מזרחים, הוא הודיע שהוא לא מוכן לדבר יותר עמי וסיפר שבי­קש מאנשי הקבוצה לא לשתף איתי פעולה. בדיקה בגוגל, מראה שלא קיים רן רוזמן, שלמד באוניברסיטת תל אביב, ושזיהה עצמו עם שלל ארגוני שמאל. גם התמונה שבה הוא השתמש מעידה כי מדובר באדם פיקטיבי. לאחר שציינתי זאת, נחסמתי.

בין החברים בקבוצת הפייסבוק גם ספי סמדג'ה, יו"ר ועד שכונת לב יפו, מועמדת מספר 5 ברשימת הליכוד לעירייה בבחירות האחרונות. סמדג'ה עומלת על קמפיין נפרד באותו נושא, בעיקר מול המשטרה. סמדג'ה וחבריה פתחו ביוזמה לרישום מספרי מכוניות של מרעישים ולהעביר למשטרה לטיפול. עד כה, בשלושה ימים קיבלה 15 מספרים לווטסאפ שלה. "מנסים להפוך את העניין ללאומי וזה הכול בולשיט", היא אומרת. "יש פה בעיה רצינית עם המוזיקה".

השילוב בין ערבים לרעש לא זר לסמדג'ה, שב-2009 נאבקה נגד מסגד סיקסיק ביפו, עוד בזמן שיפוצו. "למקום מגיעים עשרות מתפללים המקיימים תפילות סביב נרגילות", כתבה לראש העיר רון חולדאי. לדבריה, בעקבות התלונות שלה נקרעו צמיגי מכוניתה. "היחסים פה לא פשוטים. יפו נראית מאוד רומנטית, אבל היא מסוכנת ויש פה באסים שמרעידים את הנשמה מהמכוניות", אומרת סמדג'ה. "אני לא מתרגשת. אני רק נאבקת בכל דבר שמהווה הפרעה לחיים הנורמטיביים. חבר'ה צעירים מרעישים בכוונה בשכונות".

את המאבק נגד רעש המכוניות מכנה סמדג'ה "לחימה, כמה שזה נשמע נורא". מאבק קודם שלה היה בעד פתיחת בית ספר ליהודים בלבד ביפו. "בגלל הבדלים מנטליים, לא גזענות", טענה אז.

פעיל אחר במאבק בשאון המכוניות הוא נחום בקשטנסקי, מורה לחשבון, שלדבריו עושה פעילות משטרתית מסוימת בשכונה. "אני דואג שלא יהיה פשע, לא אכנס לפרטים", הוא אומר במסתוריות. בקשטנסקי, המכונה "חומי", עבר ליפו רק לפני שנה מגבעתיים הרגועה, מגדיר את עצמו כאיש שמאל ("שמאל שמאל"). "השאלה היא מה זה צביון של יפו. השאלה האם צביון זה נרגילה, או שצריך גם להדליק גחלים בחדר מדרגות ולהטריד בחורות".

דודו בכר

את ההוכחה שיהודים לא מרעישים, אלא רק ערבים, הוא מוצא בשמות המשפחה: "אצלנו אין אף שם משפחה בשם 'חירש', בדקתי, אבל לבני דודנו יש את 'אל־אטרש' (חירש בערבית), אולי זה בגלל הרעש מכלי הרכב. הם נוסעים עם מערכת יקרה יותר מהרכב. אני בעד שכל אדם יעשה מה שהוא עושה, כולל להתאבד, אבל שלא ירעישו עם חלונות פתוחים". לדבריו, הוא חווה מפגעי רעש קשים: "חדר השינה שלי הוא אחורי ויש לי תריסים חשמליים, אבל אני מתעורר ב-2 בלילה מהמכוניות".

כשאני מספר לו על הקבוצה "נגד הערסים" הוא אומר: "זה נשמע לי גזעני, אני לא יכול בתור בן של ניצול להישמע אפילו כמעט גזעני". מצד שני, הוא מוחה שהערבים של יפו אינם דומים לערבים שהכיר: "כשעבדתי בענף הרכב, הכרתי ערבים שעובדים קשה, פה אני מכיר ערבים נצלנים, שחיים על חשבון קצבאות". אני שואל אם עדיף היה בגבעתיים. "שם הרעש היחיד שהייתי שומע היה המעטפות של הפנסיה שהשכנים פתחו", הוא אומר.

תמר אביה, תושבת יפו ופעילה, יצאה בפייסבוק נגד היוזמה. "עם העוני, הפשיעה והבלגן צריך להאבק לא דרך הפללה, אלא דרך חיזוק הקהילה המקומית", היא אומרת. "יפאוים צריכים לדעת שבעיות פותרים פה בין שכנים, המשטרה לא מוכיחה את עצמה כגורם מועיל. זו יוזמה גזענית. אם רוצים לייהד את יפו דרך התרבות הבורגנית, שייצאו מחוץ לארון ויגידו שרוצים לייהד ולא יחביאו את הגזענות במסרים למען הקהילה. ליפו יש תרבות רחוב. אני אוהבת הרעש של יפו ויודעת שהוא שונה מבתל אביב, מי שמגיע מבחוץ ורוצה לשנות את יפו, לא מוזמן".

הפעיל החברתי איברהים אגבריה מתנועת יאפא מפתיע בשוויון נפש לגבי היוזמה: "כל יוזמה שמכוונת לשיפור רמת החיים ביפו מבורכת. העניין הוא סדר עדיפויות. יש לאנשים אנרגיה מוגבלת, וצריך להחליט במה להתמקד, לדעתי יש נושאים בוערים יותר, כמו מגורים, חינוך, אלימות ופשיעה. הרעש שיותר חשוב לטפל בו הוא היריות שמפחידות מאוד את התושבים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו