בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סער ישאיר את ההכרעה לגבי פתיחת המרכולים בשבת בת"א לשר הפנים הבא

שר הפנים הודיע כי לא ייתן החלטה בסוגיה לפני פרישתו, אך מתח ביקורת על חוק העזר שמועצת העיר אישרה לפני כחודשיים: "נוחות אינה צורך"

16תגובות

שר הפנים גדעון סער הודיע היום (רביעי) כי לא יכריע בסוגיית פתיחת העסקים בשבתות ובחגים בתל אביב ויותיר את ההחלטה למחליפו.

עם זאת, בהחלטה מפורטת מתח סער ביקורת על חוק העזר שאישרה מועצת העיר תל אביב לפני חודשיים, המסדיר פתיחת עסקים בשבתות ובחגים במתכונת מצומצמת. לפני כשלושה חודשים וחצי פסל סער גרסה קודמת של חוק העזר ונימק זאת בסיבות סוציאליות ודתיות-לאומיות.

"לנגד עיני עמדה ועודנה עומדת השאלה: איך יראה הרחוב הישראלי ביום השבת תוך תקופה של מספר שנים לא רב, הרף עין במונחים היסטוריים", כתב סער בהחלטתו.

אוליבייה פיטוסי

"למרבה הצער נוצר במדינת ישראל בעשורים האחרונים פער גדול בין המציאות דה-פקטו לבין המציאות דה יורה. דהיינו, הרשויות המקומיות אפשרו פעילות בהיקף נרחב המנוגדת לחוק. בכך בלטה עיריית תל אביב, אף שלא היתה יחידה בעניין. לא החלטתי הקודמת שינתה את הסטאטוס קוו, אלא המציאות בשטח אשר נוצרה מפעילות בלתי חוקית". 

בחוק העזר הקודם, שנפסל על ידי סער, נקבע כי כ-300 מרכולים וקיוסקים ששטחם עד 800 מ"ר יוכלו לקבל היתר לפתיחה בשבת. בהצעה הנוכחית צומצם השטח ל-164 מרכולים וקיוסקים ששטחם עד 500 מ"ר.

ההיתרים, אישיים ובלתי ניתנים להעברה, יהיו תקפים לשנתיים ויינתנו לפי מכסה אזורית. כך למשל, מוצע כי 45 היתרים יינתנו לבתי עסק בצפון הישן ו-42 במרכז העיר, לעומת 13 לעסקים במזרח העיר, 12 ביפו ו-11 בצפון החדש. בכל אזור יינתנו רבע מההיתרים למרכולים ששטחם עולה על 150 מ"ר ומגוון המוצרים בהם גדול יותר.

אם יעלה הביקוש על המכסה שנקבעה באזור מסוים, תיערך הגרלה בין המבקשים. לחלופין, אם רוב מבקשי ההיתרים ייתמכו בכך, תיקבע תורנות. בהגרלה תינתן עדיפות לעסקים בצירים המרכזיים של העיר, הכוללים את אבן גבירול, אלנבי, בן יהודה, דיזנגוף, הירקון ושדרות ירושלים.

עדיפות שנייה תינתן לבעלי עסקים ברחובות מסחריים ראשיים ולמרכזים מסחריים בשכונות. תיקון נוסף שהוכנס להצעה החדשה קובע כי ראש העיר יוכל לפסול בקשה, אם המרכול או הקיוסק המבקש היתר לפעול בשבת סמוך לבית כנסת או ממוקם בשכונה בעלת צביון דתי.

בהתייחסו להצעה החדשה כתב סער כי "על פניו, נראה כי ההצעה הנדונה שהגישה עיריית תל אביב יפו, הינה הצעה מצומצמת יותר בהיקפה מזו שהוגשה במסגרת תיקון 1 לחוק העזר זאת בין היתר בהתייחס לעובדה כי מספר ההיתרים המבוקשים במסגרת תיקון 2 עומד על 164, לעומת מכסה של 230 היתרים שהתבקשו בתיקון מס' 1. כמו כן, נעשתה הבחנה בין מבקשים גדולים למבקשים קטנים. יחד עם זאת, עיון מעמיק בתיקון מס' 2 מחייב גם בחינת איכות ורלוונטיות של הקריטריונים שקבעה העירייה, ולפיכך נדרש לעמוד על טיבם ועל הרציונלים העומדים מאחוריהם".

מוטי מילרוד

"חלוקת המכסות לכל אזור ואזור נעשתה באמצעות אפיון האזורים השונים בעיר תל אביב-יפו. מדברי ההסבר עולה כי ניתוח האזורים נעשה על בסיס עבודת מטה שאפיינה אזורים על פי מידת הדתיות, גיל האוכלוסייה, אחוז הצעירים והקשישים, גודל האוכלוסייה וכו'. עבודת מטה זו לא הוגשה למשרדי ויש לבחון אותה ביסודיות", כתב. "הצעת החוק קובעת כי ככל שהביקוש עולה על המכסה באזור מסוים, אזי 25% מהמכסה תוקנה למרכולים גדולים, בגודל של מעל 150 מ"ר. הצורך במתן עדיפות מעין זו אינו ברור כלל, ונראה כי הוא מתווה מדיניות של פתיחת מרכולים לצורכי מסחר בהיקפים משמעותיים, להבדיל ממתן היתר לפתיחת 'פיצוציות' קטנות מתוך רצון להנגיש מוצרי מזון חיוניים".

שר הפנים התייחס להסברי העירייה לפיהם יש צורך של תושבי העיר לנגישות למוצרי מזון בשבת. "מבלי להיכנס לשאלה העובדתית הרי שצורך על פי הגדרתו המילונית הינו 'דבר שהאדם חש כי הוא זקוק לו עבור המשך קיומו הפיזי ורווחתו הנפשית'. ברי כי ככל שאנו נצמדים להגדרה זו, הרי שפתיחת מרכולים בימי המנוחה צריכה להיות מצומצמת כדי לענות על הצורך בלבד, להבדיל מנוחות. בהמשך לכך, אף שניתן להסביר את הרצון לתת עדיפות למרכולים הפתוחים בצירים מרכזיים, לא ברור הטעם במתן עדיפות דומה למרכולים המצויים ברחובות מסחריים, שכן בין וכה, ביום השבת אין פעילות מוגברת יותר ברחובות מסחריים, כפי שנעשה במהלך היום-יום". 

לבסוף מתח סער ביקורת על הסעיף בהצעת החוק המעניק למועצת העיר סמכות להגדיל את מספר ההיתרים בחלוף הזמן. "הצעת החוק קובעת כי למועצת העיר יש את הסמכות להגדיל את מספר ההיתרים המוקנים לפתיחת מרכולים בשבת. יוצא אם כן, כי אין כל טעם בהגבלות האמורות, שהרי מרגע אישור החוק, תוכל המועצה לעשות ככל העולה על רוחה, וככל שתחפוץ בכך, תוכל לאשר אף לכלל המרכולים בתל אביב להיות פתוחים בשבת. בכך למעשה עלולה להיפגע האפשרות של השלטון המרכזי לוודא כי מתקיים איזון בהתייחס לאינטרסים והערכים השונים". 

בשל כל אלה, לדבריו, "נדרש בירור עם עיריית תל אביב ולפיכך ייצאו מכתבים נוספים עם שאלות הטעונות בירור שתשובות עליהן הינה חלק מהתשתית העובדתית הנדרשת לצורך הכרעה בנושא זה. לנוכח זאת, ובהתחשב גם שמדובר בנושא השנוי במחלוקת ציבורית רבה, לא ראיתי לנכון להכריע גם בסוגיית חוק העזק החדש השני בימים האחרונים לכהונתי בתפקיד.אני מורה אפוא על עיכוב חוק העזר הנדון. שר הפנים הבא יקבל את ההחלטה בנושא וזאת לאחר שיקבל הבהרות העירייה ויקיים בירורים ודיונים נוספים על-פי שיקול דעתו". 

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, מסר בתגובה כי "חוק העזר העירוני הוא חוק מאוזן ונכון השומר על אופיה של העיר. תל אביב יפו תמשיך להיות עיר חופשית גם בעתיד". 

מטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות, שהובילו את המאבק נגד פתיחת העסקים בשבתות ובחגים, מסר בתגובה להודעת השר כי "המאבק אותו אנו מנהלים הוא לא מאבק פוליטי אלא מאבק ערכי, כנגד ההפרה הבוטה של חוקי העבודה והמנוחה, וכנגד המציאות המעוותת שגורמת לתחרות לא הוגנת ושלילת יום המנוחה מהאנשים העובדים. מעבר לאחריות החברתית, בג"ץ אמר את דברו חד משמעית, וכל מי שישב בראשות משרד הפנים, לא תהיה לו בררה אלא לקבל החלטה שתאסור מסחר קמעונאי בשבת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו