בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חברה צרפתית ביטלה את השתתפותה בפרויקט הרכבל השנוי במחלוקת בירושלים

הרשות הפלסטינית פנתה לממשלה בפריז והתלוננה על מעורבות חברות צרפתיות בפרויקט. משרדי האוצר והחוץ הצרפתיים הזהירו את חברת סאפז' מסיכונים משפטיים, והיא משכה את ידה מהמיזם

59תגובות

החברה הצרפתית סאפז' (safege) מבטלת את השתתפותה בפרויקט הקמת הרכבל בירושלים, לאחר שהוזהרה בעניין על ידי משרדי האוצר והחוץ בצרפת, כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון הצרפתי "לה פיגארו". "כדי למנוע כל מתן פרשנות פוליטית, חברת Suez Environnement החליטה שלא להמשיך (בתוכנית נ"ח)", צוטט בלה פיגארו דובר חברת האם של סאפז' — שהיתה בעלת תפקיד מרכזי בתכנון הפרויקט. חברה צרפתית נוספת ששמה הוזכר בקשר לרכבל הירושלמי התנערה ממנו גם כן.

המיזם, שפרטיו פורסמו ב"הארץ" לפני שלושה שבועות, צפוי לעורר התנגדות רבה, הן בשל המשמעויות הפוליטיות שלו והן בשל משמעויותיו הסביבתיות והתכנוניות. בשל כך, רבים מעריכים כי סיכוייו לצאת לפועל בסופו של דבר אינם גבוהים.

לפי העיתון הצרפתי, בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת פנה ב-10 במארס לשר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, והלין על נכונותה של החברה הצרפתית ליטול חלק בהקמת הרכבל במזרח העיר. "התוכנית תוביל להפקעה לא חוקית של רכוש פרטי שחלקו שייך לוואקף", כתב עריקאת באגרת ששלח לפביוס. בעקבות הפנייה, הממשל הצרפתי זימן בחשאי את ראשי חברת סאפז'. ב-12 במארס הם הוזהרו על ידי הנהלת משרד האוצר הצרפתי מפני מהסיכונים המשפטיים הקשורים לפרויקט, ולדברי החברה הם הזמינו חוות דעת משפטית כדי לבחון את הנושא.

חברה צרפתית נוספת שהביעה עניין בפרויקט, "פומה", התנערה ממנו גם כן. החברה, מהמובילות בעולם בתחום התעבורה בכבלים, הודיעה ב-10 במארס כי היא "לא חתמה על שום חוזה ולא ביצעה שום בדיקת ישימות מקדימה לקראת הקמת המיזם בירושלים" — כך לפי הדיווח ב"לה פיגארו". 

הפרויקט השנוי במחלוקת כולל הקמת מערכת רכבלים, כתחליף לתחבורה ציבורית לאזור הכותל המערבי ואתרים נוספים באגן ההיסטורי של ירושלים. לפי מצגת שהכינו המתכננים והגיעה לידי "הארץ", לרכבל מתוכננות ארבע תחנות: בתחנת הרכבת הראשונה, בקצה רחוב עמק רפאים; בסמוך לשער האשפות, בואך הכותל המערבי; בסמוך למלון שבע הקשתות שבהר הזיתים; והאחרונה בסמוך לאתר גת שמנים. המתכננים מעריכים את עלות הפרויקט בכ–125 מיליון שקלים, וצופים שהוא יפחית באופן משמעותי את תנועת כלי הרכב סביב העיר העתיקה.

הפרייקט טרם הונח על שולחנן של ועדות התכנון, אך מקודם במרץ על ידי העירייה והרשות לפיתוח ירושלים (גוף שחציו ממשלתי וחציו עירוני). גם עמותת הימין אלע"ד, שמפעילה את הגן הלאומי עיר דוד, פועלת לקידום הפרוייקט. 

ממסמכי ועדת המכרזים של הרשות לפיתוח ירושלים עולה כי בשנה החולפת אושר תקציב של למעלה ממיליון שקלים לקידום הפרוייקט. ההתקשרות עם חברת סאפז', בעלות של 87,400 יורו, נעשתה לצורך קידום התכנון המפורט של הפרויקט.

בנוסף, אישרה הרשות התקשרות עם תשע חברות ישראליות, בהן חברת ניהול, יועצי קונסטורקציה, מהנדסי חשמל, יועצי קרקע, יועצי נגישות, אדריכלים ועוד. בין היתר אושר תקציב של כ–55 אלף שקלים להתקשרות עם חברת "סתר יועצי ביטחון" לשם מתן ייעוץ לאבטחת מתקני הרכבל, ותקציב של 412 אלף שקלים למתכנני הפרויקט, משרד רוזנפלד ארנס. במהלך הדיונים בוועדת המכרזים של הרשות לפיתוח ירושלים ביקשו חלק מהנוכחים לבדוק אפשרות להקטין את העלויות, בהתחשב בכך שאם התוכנית לא תאושר בוועדות התכנון, הכספים ירדו לטמיון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו