בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תושבים בצפון נאבקים בכוונה לפנות חלקה בבית הקברות המוסלמי

עשרות הפגינו נגד הפינוי. החברה שרכשה את השטח תובעת מבית המשפט לפנות את הקברים, אך בווקף של חיפה, שאינו צד במשפט, טוענים שהם הבעלים החוקיים של הקרקע וכי לא יאפשרו פינוי

תגובות

עשרות בני אדם ערכו היום (שלישי) הפגנה שקטה מול בית משפט השלום בקריות, שעה שבבית המשפט התקיים דיון על השאלה אם לפנות חלקה בבית הקברות המוסלמי בנשר, כפי שדורשת החברה הפרטית שרכשה בעלות על הקרקע. המפגינים נשאו שלטים בעברית ובערבית עליהם נכתב בין היתר "כולנו נגד חילול הקברים" ו "פתיחת קברים - עונש חמור לחיים ולמתים", וחלקם נשאו תמונות של יקיריהם שקבורים בבית הקברות.

במסמך שהוגש לבית המשפט, טוענת התובעת, החברה קרור בע"מ, כי רכשה את הקרקע עוד בשנות השבעים ואף מסרה שטח אחר במקום, על מנת שישמש לקבורה. במסמך נטען עוד כי כבר בשנת 2000 פסק בית משפט השלום בחיפה כי יש לפנות את הקברים. החברה תובעת מספר גופים, בהם ועד הנאמנים על הווקף המוסלמי בחיפה, משרד הווקף בירושלים, רשות מקרקעי ישראל, עיריית נשר ועוד.

רמי שלוש

ואולם, במוטאלווי ווקף איסתקלאל חיפה, הווקף של חיפה שראשיו מאושרים על ידי בית הדין השרעי, טוענים כי השטח בכלל נמצא באחריותם ולא באחריות נאמני הווקף, שהוא גוף הממונה על ידי המדינה. לפיכך, הם טוענים, כל ההליך המשפטי אינו תקף מכיוון שהם לא צד במשפט. לדבריהם, לא ייתכן שיפונו קברים. "מבקשים מאיתנו, בלי שנהיה צד [במשפט], שנפתח קברים, נוציא את המתים וניקח אותם כדי שיעשו שם פרויקט מסחרי", אמר עו"ד חאלד דגש, חבר בווקף החיפאי.

לדבריו, "אין תוקף לפסק דין מבחינה משפטית, גם הפסק דין לא מופנה אלינו ובכל מקרה אנחנו לא נפנה קברים. אם מישהו עשה הסכם הוא בטל ומבוטל, הוא לא חוקי, לא קיבל אישור של בית הדין השרעי, ומדינת ישראל לא יכולה למכור בית קברות שלא שלה. הוא של הקהילה המוסלמית בחיפה". מאז שנות ה-40 כבר לא קוברים מתים בבית הקברות המוסלמי, אך נמצאים שם קברים ישנים של הקהילה המוסלמית וכן  איש הדת הרדיקלי עז א-דין אל קסאם.

עו"ד דגש הוסיף כי הדרך לפתור את העניין מבחינתו הוא שהמדינה תחזיר את הכסף שקיבלה מהחברה על החלקה – סכום מגוחך לדבריו. גם מואססת אל-אקסה, חברה העוסקת בשמירה על אתרים קדושים למוסלמים ונוצרים ורשומה כאחת הנתבעות במשפט, העלתה טענה דומה במהלך הדיון בבית המשפט. לדבריהם, הם אינם צריכים להיות צד במשפט כיוון שבית הדין השרעי הוא האחראי על המקום. בהחלטה הורתה השופטת עירית וינברגר לשנות חלק מהנתבעים בכתב התביעה וכן אמרה כי על המדינה לנסות ולקיים משא ומתן עם התובעת בעניין. 

חאדר עמיסי, תושב חיפה שהפגין מחוץ לבית המשפט סיפר כי הוא במקור מבאלד אל שייח (תל חנן של היום) ודודו ועוד מספר קרובי משפחתו קבורים בבית הקברות. "כמו שזה פוגע ביהודים זה פוגע בנו. אסור לפי ההלכה, לפי הדת, להוציא את הקברים, זה לא מקובל באף דת בעולם", אמר. הוא סיפר כי מכירת הקרקע בוצעה על ידי נאמני הווקף שלא כדין ואמר, "כל מיני 'חאפרים' מכרו את זה בלי שאף אחד ידע. עשו איזה קומבינה מאחורי הגב של כל המוסלמים, אז זה בעיה שלהם, לא בעיה שלנו".

הרב אליהו קאופמן, פעיל קברים חרדי שהגיע לבית המשפט להביע הזדהות עם הניסיון לשמור על בית הקברות, אמר בתום הדיון כי "אנחנו תומכים בתביעות שלהם לא לפגוע בשום קבר כי קבר זה דבר מקודש. פה יש כנענים, פה יש מצרים, זה לא מעניין. זה אדם קבור". 

עורכי הדין של החברה התובעת סירבו להגיב לדברים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו