בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עיריית תל אביב אישרה: נתיבי איילון יקורו, פארקים ומרכזי ספורט ייבנו מעליהם

הפרויקט המוניציפאלי הגדול בתולדות המדינה צפוי להתבצע במקטעים והוא יעלה מיליארדים, אך יישומו עדיין טעון אישור ועדה מחוזית. העירייה: אם וכאשר יאושרו, יחלו העבודות בעוד כמה שנים

75תגובות
viewpoint

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב נתנה הבוקר (רביעי) אור ירוק לפרויקט המוניציפאלי הגדול והיקר ביותר בתולדות המדינה. הוועדה החליטה להמליץ בפני הוועדה המחוזית על פרסום הודעה בדבר הכנת תוכנית לקירוי נתיבי איילון והקמת פארק ומרכזי ספורט ופנאי מעליהם. כמו כן, החליטה הוועדה כי ייקבעו מגבלות להוצאת היתרי בנייה לאורך נתיבי איילון, שמטרתן להבטיח שתוכניות אחרות לא יפגעו באפשרות להוציא לפועל את הפרויקט. מעתה, כל תוכנית בסביבת ציר התנועה המרכזי תחויב להתייחס לתוכנית לקירוי איילון.

הפרויקט מתוכנן להתבצע במקטעים, כאשר המקטע הראשון צפוי להשתרע על שטח של כ-240 דונם ועלותו נאמדת בשני מיליארד שקלים. בשלב הראשון יבוצע הקירוי בין שדרות יהודית בדרום לרחוב ערבי נחל בצפון, הצמוד לתחנת רכבת מרכז. כוונת העירייה להרחיב את הפרויקט בהמשך, כך שיבוצע קירוי של כל הקטע שבין פארק בגין בדרום תל אביב לפארק הירקון בצפונה. בסופו של דבר יקורו יותר מאלף דונמים, ועלות המיזם תגיע למיליארדי שקלים.

בשל מורכבותו הרבה, הליך אישורו של הפרויקט בוועדות התכנון צפוי להימשך עוד זמן רב. בעירייה מעריכים כי אם וכאשר יאושר, יחלו העבודות בעוד כמה שנים. את התוכנית ערכו משרד לרמן אדריכלים ומינהל ההנדסה של עיריית תל אביב.

בהודעת העירייה נאמר כי הפרויקט "ישנה את לבו של מטרופולין גוש דן והעיר תל אביב-יפו באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח – על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב-יפו לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת – מעל נתיבי איילון".

הדמיית קירוי נתיבי איילון

מהעירייה נמסר עוד כי "על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בלבו הפועם של האזור העירוני הגדול בישראל, יינתן פתרון למחסור בקרקעות ציבוריות במרכז העיר, יתאפשר איחוי רקמות אורבניות, שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום ויצירת אזור ידידותי ואטרקטיבי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין".

יו"ר ועדת ההיגוי של הפרויקט, חבר מועצת העיר איתי פנקס (מרצ), הבהיר בשיחה עם "הארץ" כי "החזון הוא חיבור של שטח ציבורי פתוח בין פארק הירקון לפארק בגין – פארק ארוך שיחבר את הריאות הירוקות הגדולות שחובקות את העיר".

פנקס ציין כי יש מחסור אדיר בשטחים פתוחים, במיוחד במרכז העיר. "באזורים של הקירוי יש המון תשתיות תחבורה", אמר. "עצם רצועת התשתיות של איילון, שכוללת בעיקר תחבורה, היא אזור מאוד רועש, מאוד מזוהם ויוצר מצב של חיץ בין חלקי העיר – בין מזרח העיר למרכז העיר. הרעיון הוא שטח ציבורי פתוח שאנשים יכולים לבלות ולהסתובב בו, אבל בעיקר החיבור בין מזרח ומערב. כמובן שזה גם יאפשר שיפור באיכות החיים באזור הזה וגם יוכל להגביר את הבינוי למגורים באזור, שכרגע מוגבל בגלל זיהום האוויר והרעש".

פנקס הבהיר כי הפרויקט לא צפוי לשבש את התנועה בנתיבי איילון ובסביבתם. "מדובר ברצועת התשתיות העמוסה ביותר במזרח התיכון. העבודה צריכה להתבצע תוך כדי שהיא מאפשרת לכל התשתיות להמשיך לזרום בלי הפסקה – הרכבת צריכה להמשיך לעבוד, כל הנתיבים של התחבורה, קווים של ביוב, מים, תקשורת, חשמל. זו עבודה סבוכה הנדסית. היא אפשרית, אבל זה אתגר. זה לא אמור ליצור הכבדה משמעותית בתנועה. אין מצב שיסגרו את נתיבי איילון בשביל הפרויקט. גם היום סוגרים חלק מהנתיבים מדי פעם לעבודות, אבל רק בלילה".

בהתייחס לזיהום הכבד שצפוי להיווצר בנתיבי איילון המקורים, אמר: "התוכנית היא לקירוי שהוא לא 100% מהשטח. הוא לא יהיה רציף לגמרי. הוא יהיה רציף מבחינת היכולת לרכוב על אופניים או ללכת ברגל, אבל יהיו בו קטעים פתוחים".

פנקס הוסיף כי הציבור יוכל להפיק תועלת מהפרויקט עוד לפני שיושלם במלואו. "אני מעריך שתוך שנים ספורות נצא לשטח והפרויקט יתחיל להתהוות. מה שטוב בו זה שהוא ייבנה במקטעים ולכן נוכל ליהנות ממנו לא בעוד 15 שנה, אלא כבר בשנים הראשונות ישוחררו מקטעים שהציבור יוכל ליהנות מהם. הפרויקט הגדול זו עבודה להרבה שנים". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו