בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית המשפט לבעלי עסקים: אי אפשר למנוע את תחילת העבודות על הרכבת הקלה ביום ראשון

בעלי עסקים תבעו את חברת נת"ע בטענה שהחברה לא התחשבה בהם כלל בתוכניותיה. השופט הדגיש כי בעלי העסקים יודעים על הבנייה המתוכננת כבר זמן רב, והיו צריכים להיערך מוקדם יותר

2תגובות

בית המשפט המחוזי בתל אביב דן הבוקר (רביעי) בתביעה של 26 בעלי עסקים נגד חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב. השופט יונה אטדגי אמר בפתח הדיון כי אין אפשרות למנוע את תחילת העבודות ביום ראשון הקרוב. "הסוסים כבר מחוץ לאורווה. אתם בעצמכם אומרים שאתם מודעים לכל העניין הזה לפחות מספר חודשים. כל הציבור יודע על זה לפני כן... הייתם צריכים להיערך הרבה לפני", אמר. בהחלטתו קבע: "עם כל ההתחשבות בנזקים העלולים להיגרם לעסקים של המבקשים, אולי עד כדי קריסת חלק מהם לטענתם, מדובר בסופו של דבר בנזק כספי שיהיה ניתן לפיצוי. לא ניתן לשקול נזק אפשרי זה לעומת הנזק העצום העלול להיגרם מעיכוב העבודות".

השופט אטדגי אמר במהלך הדיון כי "מדובר בפרויקט שנוגע לכלל הציבור, חד פעמי, שכל הכוונה שעכשיו יהיה קצת פחות טוב כדי שבעתיד יהיה הרבה יותר טוב לכולם. יש הרבה סובלים מזה, אתם בקו האש, חוטפים את הרסיסים יותר מכולם". הוא אמר כי ייתכן שיש צדק בחלק מטענות בעלי העסקים נגד המדינה והתייחס בין השאר לאי הקמתו של מנגנון פיצויים. הוא ציין, עם זאת, כי העניין אינו בסמכותה של נת"ע. עוד הוסיף כי סוגיית הפיצויים או הקלות בארנונה ובאגרות נוספות אינה בסמכותו של בית המשפט המחוזי וייתכן שעל בעלי העסקים לעתור לבג"ץ. "איש לא מזלזל בסבל שנגרם עליכם, אבל אתם צריכים לחשוב איך לפעול", אמר.

עופר וקנין

בדיון הציע השופט אטדגי להקים גוף משותף של נת"ע ובעלי העסקים כדי לגבש פתרונות לבעיות הצפויות. "אתם בוודאי מעוניינים שכמה שפחות יסבלו, מעוניינים בשיתוף הפעולה שלהם, שיהיה כמה שיותר טוב", אמר לנציגי נת"ע. "לכן מה שאני הייתי מציע בנסיבות האלה – להקים איזה שהוא גוף, קשר מיוחד לעניין הזה בלבד, קשר שלכם לאנשי העסקים, שיתנו את הדעת על פתרונות או ספציפיים לגבי עסקים מסוימים, למשל שביל גישה מיוחד, או משהו כוללני לגבי אנשי עסקים".

עו"ד עודד פלג, המייצג את בעלי העסקים, אמר כי "בפרויקט של 16 מיליארד שקלים רק לקו האדום, ראוי היה להתחשב בבעלי העסקים. הגישה של המדינה היא אחרת: 'אין לפצות, הנזק צריך להיות מגולגל עליהם. אנחנו המדינה נעשה כמיטב יכולתנו כדי למנוע נזקים אבל אם ייגרם נזק שאנחנו לא מצליחים למנוע הוא לא בר פיצוי'. אנחנו מבקשים למנוע נזקים כספיים שייגרמו בוודאות לעסקים הללו. אני סבור שהסוסים לא יצאו מהאורווה. העבודות אמורות להתחיל בעיקרן בשני בחודש". הוא אמר כי בניגוד לדבריו של השופט לפיהם העבודות ידועות זה זמן רב, "כל ההליך כאן נעשה במהירות שיא". לדבריו, הפרסום המשמעותי הראשון בעיתונות על מועד תחילת העבודות היה בסוף אפריל.

נציג חברת נת"ע, עו"ד יוסף בנקל, דחה את טענות בעלי העסקים. "צריך לשים את הדברים בפרופורציה: הפרויקט הזה שתפס אותם בהפתעה היה צריך להסתיים עוד שנה וחצי בלוח הזמנים של הזכיין שזכה. היה צריך לצאת לדרך ב-2007 ולהתחיל לפעול ב-2017 לכל המאוחר. זה שאומרים לנו שנודע להם בימים האחרונים זה מאוד מוזר. מועד תחילת העבודות המקורי היה סתיו 2007. אין פה שום חידוש, אין בזה שום הפתעה לאף אחד. הפרויקט הזה הוא פרויקט לאומי. הוא פרויקט שהולך לגרום מטרד לכל אחד ואחד מאיתנו. המשרד שלי בשאול המלך, המשרד של אדוני קרוב מאוד לשאול המלך", אמר לשופט אטדגי, שהשיב: "בכל זאת פה מדובר בפרנסה ממש, קו האש". בנקל אמר כי דרישותיהם של בעלי העסקים הן בגדר "פנטזיה".  

באולם נכחו בעלי עסקים רבים, שאף התפרצו ומחו על דבריו של נציג המדינה. "אנחנו מקווים לנס. אנחנו טוענים שזה גזר דין מוות בעבורנו. אומרים לנו שתוך שבועיים סוגרים לנו כל כניסה אפשרית למסעדה. אומרים שהשאטלים זה הפתרון, אבל אני לא חושב שבן אדם שבא לאכול פיתה עם שווארמה יחכה לאיזה שאטל שיבוא ויקח אותו", אמר ל"הארץ" יריב פישרמן, הבעלים של מפגש הסטייק.

"להערכתי מאות אנשים יגיעו לפת לחם. כל העסקים הקטנים יפשטו את הרגל כי אין להם שום יכולת כלכלית לשרוד", אמר אלי רוזן, בעלים של נכס ברחוב לינקולן. "נודע לי שהם הולכים להקים חומה מול המבנה, בגובה של שלושה וחצי מטר. בקומת הקרקע היום יש לי שני דיירים, אחד זה קונדיטוריה והשני זה מזון מהיר. יש לי חנות פינתית שהגעתי להבנות עם קבוצה להשכרה והם ביטלו את העסקה וניתקו איתי מגע ביום שנודע להם על החומה. אני כבר בנזק. מי ייקח חנות שיש לו מול הפרצוף חומת ברלין וטרקטורים ומשאיות? פניתי וקיבלתי תשובה ממנכ"ל נת"ע שיש לו הרשאה לעשות את זה".

לאחר ההפסקה והידברות בין הצדדים, הודיעו נציגי נת"ע ובעלי העסקים כי לא הגיעו להסכמה. "אנחנו הצענו לחזק את המנגנון הקיים, למנות איש קשר בשטח בכל אחת מהתחנות העתידיות שיהיה בקשר עם כל אחד מבעלי העסקים שירצה לפנות אליו עם בעיה ספציפית", אמר עו"ד בנקל. "התחייבנו לייצר תשובות בתוך שבעה ימי עבודה בכל פנייה שתוגש. אפשר יהיה לקבוע פגישה בלוח זמנים מאוד זריז. יצאו לשטח, יציעו פתרונות, ינסו לפתור. חבריי לא מסתפקים בזה, הם רוצים דברים אחרים שלהם אנחנו לא יכולים להיענות". עו"ד פלג השיב כי "להצעה אין שיניים" וביקש שגורם שיפוטי או בורר יפקח על קשר בין נת"ע לבעלי העסקים.  



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו