בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השר כץ: הקו האדום של הרכבת הקלה יחל לפעול עוד לפני סוף 2021

לדברי שר התחבורה, נעשים מאמצים להקדים את הליך כריית המנהרות. עוד אמר כי יסומנו עוד עשרות קילומטרים לנתיבי תחבורה ציבורית ברחבי גוש דן

18תגובות
מקום העבודה לחפירת הרכבת הקלה בתחנת סבידור בתל אביב, היום
מוטי מילרוד

שר התחבורה, ישראל כץ, מעריך כי עבודות הרכבת הקלה בגוש דן יושלמו טרם המועד המתוכנן והקו האדום יחל לפעול אפילו לפני אוקטובר 2021, תאריך היעד. "אחרי שנה אפשר לראות שההחלטה היתה נכונה. הדברים מבוצעים ואנחנו כבר ערוכים לשלבים הבאים. כרגע נעשים מאמצים משמעותיים להקדים בצורה משמעותית את הליך החפירה (כריית המנהרות)", אמר כץ במסיבת עיתונאים לציון שנה לתחילת עבודות הרכבת הקלה. האירוע התקיים בתוך פיר גלי גיל, סמוך לרכבת מרכז בתל אביב, ממנו יצאו ארבע מכונות שיחפרו את מנהרות הרכבת.

כץ הוסיף כי התחזית לעומסי תנועה קשים במיוחד בהיקף נרחב בשל עבודות הרכבת הקלה לא התגשמו. "המצב הרבה יותר טוב מאשר התחזיות השחורות. אנחנו זוכרים את הנבואות שמנתניה ועד גדרה כל הכבישים יהיו פקוקים כולל בתל אביב, אמרו שכל העיר תהיה מלאה בחולדות וכל המפגעים האחרים". לדבריו, הוא הנחה את חברת נת"ע, המנהלת את פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, להקל על התנועה ככל האפשר כאשר תתחיל כריית המנהרות בשנה הבאה. "כמובן שהמשימה הלא פחות חשובה לצד קידום הפרויקט זה להקל על האוכלוסייה ככל שניתן. ככל שנסיים את הפרויקטים שנוגעים לפני הקרקע נוכל להפחית את החיכוך עם כלי הרכב, לאפשר תנועה יותר טובה וזו ההנחיה". הקו האדום צפוי לעבור בפתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים. 

אתר חפירת מנהרת הרכבת הקלה בתל אביב, היום
מוטי מילרוד

בשל היקף שימוש נמוך בחניוני "חנה וסע" סביב תל אביב ובפאתי העיר ובהסעות החינמיות היוצאות מהם אל מרכזי העסקים, שוקלים במשרד התחבורה לצמצם את השירותים האלה. "מגרשי החניה, השאטלים, אנחנו בימים האלה דנים על האפשרות אולי לצמצם, אנחנו לא נעשה את זה בקלות ראש", אמר כץ. עם תחילת העבודות הופעלו חניונים מיוחדים בתשלום בחוף תל ברוך, בגני יהושע ובאצטדיון המושבה בפתח תקווה, מהם יוצאות הסעות חינם למרכז תל אביב. כמו כן, הוכשרו חניונים בהרצליה, במצפה מודיעין, בראשון לציון ובנתניה, שהחניה בהם חינם וקווי שירות בתשלום יוצאים מהם אל תל אביב. בחלק מהדרך של ההסעות המיוחדות וקווי השירות אין נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית ולכן הנסיעה בהם לעתים אינה מהירה יותר משמעותית מרכב פרטי.

שר התחבורה ייחד חלק ניכר מדבריו לתוכנית לסמן עוד עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) בגוש דן ולאשר לרשויות המקומיות לבצע פעולות אכיפה נגד כלי רכב פרטיים שנוסעים בנתיבים אלה. "ברגע שתתחיל אכיפה אפקטיבית שכל עירייה, נתחיל בעיריית תל אביב והלאה, תאכוף את התנועה בנת"צים, אז יבוא המבחן עד כמה בעלי הרכב מוכנים ליסוע בשאטלים חינם מאותם חניונים שעשינו. הוספת נת"צים זה פרויקט לאומי מבחינתנו. ראש עיר שלא יהיה מוכן לשתף פעולה, אנחנו נוקיע אותו בפני הציבור. לא ייתכן שראשי ערים ידברו על הצורך לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולא יאפשרו נת"צים חיוניים בערים שלהם", אמר כץ. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה כי משרד התחבורה יממן במלואו את פרויקט סלילת הנת"צים ואת פעולות האכיפה ואף יעניק תמריצים לרשויות מקומיות "שיקדימו ויחתמו איתנו". לדבריה, עיריית תל אביב צפויה לחתום עד סוף החודש על הסכם לסלילת עשרות קילומטרים של נת"צים חדשים.

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, התנה את הסכמתו בכך שיתוכננו נת"צים גם בערים סמוכות ובצירים המובילים לתל אביב. מעיריית תל אביב נמסר כי "העיר תל-אביב-יפו הוכיחה הלכה למעשה את נכונותה לתעדף את התחבורה הציבורית בשטחה, ולא בכדי בתל-אביב-יפו יש למעלה מ-50 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, יותר מבכל עיר אחרת בישראל. לעומת זאת, נכון להיום, עדיין לא קיימת רשת העדפה במטרופולין ובצירים הבינעירוניים, כך שבפועל התחבורה הציבורית במרבית הצירים הללו לא מקבלת עדיפות ועומדת בפקקי התנועה בדיוק כמו הרכב הפרטי. על כן יש צורך חיוני להציב בראש סדר העדיפויות את חיבור הנת"צים מחוץ לעיר אל תוך העיר".

אתר חפירת מנהרת הרכבת הקלה בתל אביב, היום
מוטי מילרוד

בסיור של ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת אמר בשבוע שעבר ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, כי אם רוצים לשלב את העיר בפרויקט הנת"צים "צריך להכניס את היד לכיס ולהביא כסף, ולהערכתנו העלות עומדת על כמאה מיליון שקלים. לא נוכל לבטל עשרות חניות ולהפוך את העיר לתקופה ממושכת מבלי שיינתנו פתרונות אמתיים לתושבים". כץ הגיב היום בתקיפות: "ראש עיר שיסרב – אנחנו נוקיע אותו אל עמוד הקלון. אנחנו נוקיע אותו ציבורית ואנחנו ניאבק בו עד שהוא יחתום. להבדיל, כמו שיש עם מהגרי עבודה אומרים כופים עליהם עד שיאמרו רוצים אנחנו".

בהתייחס לדברי קוניק, אמר כץ: "גבעתיים לא מוכנים? אז נגיד שלא עוברים דרך גבעתיים יותר עם תחבורה ציבורית. אין שום בעיה. הם לא כל כך גדולים, אפשר לעקוף אותם. מה ראש העיר רוצה בגבעתיים? שתהיה תחבורה ציבורית או שלא תהיה תחבורה ציבורית? אי אפשר ללכת באמצע". קוניק מסר בתגובה כי "הקמת נתיבי תחבורה ציבוריים בגבעתיים תחייב למעשה בנייה מחדש ומן היסוד של ציריה הראשיים של העיר... בטוחני כי משרד התחבורה יבין כי לאור צפיפותה ותקציביה הדלים של עיריית גבעתיים, מדובר במצב המחייב סיוע משמעותי מצד המדינה".

אתמול אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את המקטע הדרומי והמרכזי של הקו הירוק, שיחבר את ראשון לציון וחולון להרצליה ולצפון תל אביב. בכך הושלמו הליכי התכנון של הקו, שעדיין טעון את אישור הממשלה. "בכך סיימנו את ההליך הסטטוטורי שמכוחו ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה", אמר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און. "בשנה הבאה, לאחר אישור התקציב, נמשיך בתכנון, נוציא את המכרזים כך שבסוף 2018 כבר נהיה עם עבודות בשטח ואולי אף נקדים. אני מדבר גם על הקו הסגול וגם על הקו הירוק. לפני כן עוד כמובן נבצע תהליכים של פינוי תשתיות, כל מיני עבודות נקודתיות על מנת להיות במצב שבמשך שש שנים שלאחריהן יש לנו רשת של קו אדום, קו ירוק וקו סגול".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו