בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אושרה תוכנית להקמת פארק בגודל 600 דונם בנחל הקישון

בעבר תמך המשרד להגנת הסביבה בפארק בגודל 160 דונם בלבד, לאחר שחברת נמלי ישראל סירבה לוותר על שטחים לטובתו. התוכנית תשמר את השטחים הטבעיים האחרונים באזור

6תגובות
פארק נחל הקישון
דב גרינבלט / החברה

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה אתמול (שני) את התוכנית להקמת פארק בגודל של כ–600 דונם במורד נחל הקישון באזור מפרץ חיפה. התוכנית המקורית של המשרד להגנת הסביבה כללה פארק של 160 דונם, ועוררה את התנגדותה של רשות נחל הקישון, שטענה כי השטח המצומצם לא יאפשר לשמור על המערכת האקולוגית של הנחל. לאחר שהרשות התבצרה בעמדתה ובעקבות מאבק ציבורי בנושא, אושרה לבסוף התוכנית הנוכחית.

כחלק מהתוכנית יישמרו השטחים הטבעיים האחרונים שנותרו באזור. הפארק ישתרע משני צדי הנחל, בקטע שבין שדרות ההסתדרות בחיפה ועד שפך הנחל לים. חלק משטחי הפארק מיועד למטרות נופש ופנאי, ובחלק אחר יישמר השטח הטבעי שנותר ליד המורד, בין השאר באמצעות בריכות מלאכותיות שישחזרו את נוף הביצות. יישום התוכנית תלוי במציאת שטחים חלופיים לאלה שיועדו לאחסון מכולות של חברת נמלי ישראל במקום. 

מדובר בשטח הנקרא "אפנדיקס" ובו נשמר הנוף הטבעי שאפיין בעבר את נחל קישון. התוכנית כוללת גם הקמת מרכז מבקרים גדול, שיעסוק בשימור נחלים. גדות הנחל יעברו פעולות ייצוב באמצעות צמחייה טבעית ויתאפשר פיתוח מרפסות תצפית לאורכן. בפארק יהיו שבילים להולכי רגל ושביל אופניים. בחלק קטן של השטח ניתן יהיה להקים עסקים כדי לממן את התחזוקה השוטפת של הפארק. אתמול החליטה הוועדה הארצית להרחיב את שטחי בתי העסק בעוד 4,000 מטרים רבועים, החלטה שהתנגדו לה נציגי המשרד להגנת הסביבה והארגונים הסביבתיים.

רשות נחל קישון החלה בפעילות להקמת הפארק כבר לפני שש שנים, וניהלה בין השאר משא ומתן עם חברת נמלי ישראל על עתיד השטחים בתחום הפארק המיועדים לאחסון מכולות.

בעקבות התנגדות חברת הנמלים, שסירבה לוותר על שטחים אלו לפני שנתיים, החליט מי שהיה אז השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, לקדם תוכנית של פארק קטן הרבה יותר. אבל התנגדות ראשי הרשויות באזור חיפה וגם דרגים מקצועיים בתוך המשרד הביאו בסופו של דבר להגשת התוכנית לאישור הוועדה לתכנון ובנייה במחוז חיפה במתכונת רחבה יותר. הוועדה אישרה את התוכנית לפני שמונה חודשים. לאחר מכן היא עברה לאישור ועדת התכנון הארצית, שהושג אתמול.

יישום החלטת הוועדה תלוי כעת במידה רבה בהסדרת סוגיית הזכויות של חברת נמלי ישראל. לשם כך יידרש שיתוף פעולה של רשות מקרקעי ישראל, שתצטרך לבחון בין השאר מציאת שטחים חלופיים לאחסון מכולות.

מכיוון שלא פורסמה עדיין ההחלטה המפורטת של הוועדה שהתקבלה בדיון פנימי, עדיין לא ברור באופן סופי אילו דרישות היא הציבה לטיפול בסוגיה זו. בשנים האחרונות היו כמה מקרים, שהבולט בהם הוא פארק השרון באזור חדרה, שבהם אי הסדרת בעיות זכויות בנייה של גופים שונים בשטחים שבהם מדובר מנעה את פיתוח הפארק.

מהחברה להגנת הטבע, שפעלה לאחרונה לאישור הפארק במתכונת הרחבה יותר, נמסר בתגובה שההחלטה של ועדת התכנון תאפשר נגישות לערכי טבע יחודיים ותהפוך את האזור לריאה ירוקה של מטרופולין חיפה.

מרשות נחל קישון נמסר בתגובה שהיא מברכת על ההחלטה ותמשיך לפעול להקמת הפארק ולהשגת המימון הנדרש לפעילות זו.

בשנתיים האחרונות בוצעו באפיק נחל קישון פעולות לניקוי הקרקעית והן אמורות לפתור גם בעיות ניקוז שקיימות כיום בנחל.

בעתיד אמור לקום פארק גם בחלק המזרחי יותר של הקישון, סמוך לשטח שבו נמצאים בתי הזיקוק, אך במקרה הזה מדובר בניצול שטחים חקלאיים ליד הנחל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו