בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד העבודה הוריד תנאי סף להכשרת מנהלי אתרי בנייה

אלפי אתרי בנייה פועלים ללא מנהל האחראי על ביטחון העובדים, בשל מחסור בבעלי מקצוע. העלייה במספר התאונות גררה הורדת הניסיון הדרוש לתפקיד, אך רבים טוענים שהדבר מסוכן

3תגובות
מנהלי העבודה איתן אופק, אמנון שינדלר, רונן עתמי,אופיר אביב, מג'די אבו גוש בבית הספר ״הנדסה לגובה״ בלוד
אילן אסייג

טיטן מולו מת באתר הבנייה שבו עבד ב–2010, כשנפל לפיר בעומק 11 מטרים שלא גודר. בשבוע שעבר הרשיע בית משפט השלום ברחובות את הקבלן המבצע בגרימת מותו. בהכרעת הדין הדגיש השופט מנחם מזרחי כי הקבלן לא מינה מנהל עבודה מוסמך שיהיה אחראי לפקח על הבנייה והבטיחות, מה שעשוי היה להציל את חייו של מולו. 

על פי הערכות, עוד אלפי אתרי בנייה בישראל פועלים ללא מנהל עבודה מוסמך, בניגוד לחוק, ויש מחסור חמור בעובדים המוכשרים לכך. בעקבות זאת, ועל רקע העלייה במספר ההרוגים והפצועים בתאונות, החליט משרד העבודה והרווחה להוריד את הרף הניסיון המקצועי לניהול אתרי בנייה, צעד שמעורר ביקורת קשה בענף. במסגרת זאת הופחת מספר שנות הניסיון הנדרשות לקבלה לקורסי מנהלי עבודה, מחמש לשנה אחת.

במשרד העבודה סבורים כי השינוי ישפר את הבטיחות באתרי הבנייה, שכן הוא יעלה את מספר המנהלים בארץ. עוד מעריכים במשרד כי הפחתת שנות הניסיון תמשוך לתחום עובדים איכותיים. עם זאת, גורמים רבים באתרי הבנייה מזהירים כי השינוי יסכן עובדים. "זה עלול להוביל לפגיעה אנושה בבטיחות", אמר יו"ר ועד מנהלי העבודה אמנון שינדלר, "ולהגדיל משמעותית את התאונות וההורגים".

לדברי שינדלר, דווקא בשל ריבוי התאונות באתרי הבנייה, מן הראוי שמנהלי העבודה יהיו מוכשרים יותר, ובעלי ניסיון רב יותר. "לא הגיוני להכשיר לתפקיד הקריטי הזה בחורים צעירים ללא ניסיון וללא הכשרה תואמת, בקורס מקוצר", הוסיף.

קורס ראשון עם תנאי סף מופחתים נפתח לפני כחודשיים, והוא יכשיר 40 מנהלי עבודה חדשים. לקבלה אליו נדרש ניסיון של שנה וחצי בחברה קבלנית קטנה, או שנה של ניסיון בחברה גדולה. גם היקף הלימודים בקורס זה קוצר — מ–670 שעות בקורס המקורי ל–560 שעות בקורס החדש. עם זאת, נוספה להכשרה גם תקופת התמחות של תשעה חודשים, שבה יתלווה המנהל העתידי למנהל עבודה מוסמך בטרם יקבל הכרה כמנהל עבודה בעצמו.

מנכ"ל בית הספר להנדסה בגובה, אלון שמש, המעביר קורסים למנהלי עבודה, הצטרף לביקורת על ההחלטה. לדבריו, אל למדינה להתפשר בנושא הבטיחות כדי להשלים את המחסור במנהלי עבודה. "אנו חוששים שאנשים שלא מתאימים מספיק יפעלו באתרי בנייה, שממילא הסיכונים בהם רבים יותר מבכל תחום אחר", אמר. הוא אף קרא למשרד העבודה להעלות את התנאים לקבלת רישיון מנהלי עבודה, ולהוסיף לקורס מבדקים שיבחנו יחסי אנוש, אחריות ויחס לבטיחות.

מנכ"ל בית הספר להנדסה בגובה, אלון שמש
אילן אסייג

במשרד דחו את הביקורת על השינוי, ומסרו כי המחסור בבעלי המקצוע והצורך החוקי להעמיד מנהל עבודה בכל אתר בנייה הוביל ליצירת מסלולים מגוונים להכשרת מנהלי עבודה. "הוותק הנדרש לא קוצר לשנה אחת בלבד כפי שנטען, אלא פוצל", נמסר מהמשרד, "פותח מסלול הכשרה תלת־שלבי שנמשך בין 24 ל–30 חודשים".

עוד אמרו במשרד כי שנת הניסיון הנדרשת אינה כשנת ניסון רגילה, אלא היא תתקיים לפי מטרות ומשימות שעל החניך העתידי בקורס לבצע: "האגף להכשרה מקצועית מצא כי שנה ייעודית מובנית תחת משימות מוגדרות, מעלה את רמתו המקצועית של מנהל העבודה יותר משנות ותק אשר אינן מוגדרות ומוכוונות". כמו כן הודגש כי קורסים באורך מלא ימשיכו להתקיים לצד המסלול המקוצר.

בהתאחדות בוני הארץ, שקידמה את הקורסים מול משרד העבודה, טוענים כי הצעד הכרחי לנוכח המצב במשק. "יזמנו את המהלך כי יש מחסור עצום במנהלי עבודה, של 3,000–4,000 איש", אמר עו"ד אמיר הלר, משנה למנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות. הוא הסביר כי במקביל לביקוש הגובר, מנהלי עבודה רבים עומדים לצאת לפנסיה. "כדי להגביר את הבטיחות צריך כמה שיותר מנהלי עבודה", הוסיף.

הלר הוסיף כי קיצור שנות הניסיון עולה בקנה אחד עם שאר המקצועות בארץ. "בכל מקצוע בשוק, דרישות הקבלה הן השכלה וציונים. הדרישה אצל מנהלי העבודה הפוכה, קודם כל מתבקשים לצבור ניסיון ואחרי חמש שנים נבדקת האופציה להתקבל ללימודים", אמר. "הרציונל הזה שגוי. כדי למשוך ישראלים טובים אנחנו צריכים לקבל אותם לקורס וללמד אותם ואחר כך לתת להם התמחות — כמו בעריכת דין".

למרות חילוקי הדעות על מהלך משרד העבודה, כל העוסקים בתחום הבנייה מכירים בכך שהמחסור במנהלים מעלה את מספר התאונות. לפי משרד העבודה יש 11,700 אתרי בנייה פעילים בישראל. לפי הערכות, המספר גבוה יותר ומגיע ל–13 אלף. עם זאת, רשומים במשרד רק 9,078 מנהלי עבודה. במשרד הבהירו כי חלק מהפער נובע מכך שאין הם מתעדכנים על מיזמי בנייה הקצרים משישה שבועות, אבל רק בשנתיים וחצי האחרונות הוציא מינהל הבטיחות ובריאות התעסוקתית במשרד העבודה כ–150 צווי בטיחות נגד אתרים שלא העסיקו מנהל עבודה, או לא חייבו אותו להגיע.

תפקיד כפול ומנוגד

עם זאת, בוועד מנהלי העבודה טוענים כי הוספת מנהלי עבודה למשק לא תפתור את הבעיה בשורשה. "מצד אחד מנסים להכשיר עוד ועוד מנהלי עבודה", אמר יו"ר הוועד שינדלר, "אבל מצד שני אף אחד לא פותר את בעיות הבטיחות שמנהלי עבודה רבים מעידים בפניי שהן אחד הגורמים המרכזיים לנטישת המקצוע". לדבריו, עובדים רבים נוטשים את המקצוע בשל החשש מהאחריות הפלילית המוטלת עליהם. על פי נתוני משרד העבודה שהציג הוועד, יש בישראל 14,200 מנהלי עבודה מוכרים — כלומר כ–5,000 מוכשרים לבצע את העבודה אך בוחרים שלא לעשות זאת.

קושי נוסף המוטל על מנהלי העבודה הוא אחריותם לתפקיד כפול ולעתים מנוגד — הם האחראים על קצב הבנייה, אך גם לבטיחות."משרד העבודה לא מתחשב בעבודה העיקרית שלנו, שהיא ביצוע העבודה בפועל, ודורש מאתנו 100% בטיחות כאשר הקבלנים דורשים מאתנו 100% ביצוע", אמר שינדלר. לדבריו, בקבלה לעבודה "אף אחד לא שאל אותנו איך אתם בבטיחות? אלא שואלים אותנו: בכמה זמן אתם מסיימים את הפרויקט?".

במקרים הספורים שבהם מוגשים כתבי אישום על מקרי מוות ברשלנות או פציעה חמורה של פועל באתר בנייה, האשמים המיידים הם מנהלי העבודה. הם היחידים החתומים על הבטיחות באתר — בעוד הגורמים הבכירים בחברות הבנייה מתחמקים מאחריות.

ב', שעבד כמנהל עבודה באתר שבו נפצע קשה פועל, נתון כעת בחקירת משטרה, ונאסר עליו לצאת מהארץ. "אני מנהל עבודה 30 שנה, מקפיד על הבטיחות ברמה הכי גבוה", אמר, "עשיתי הדרכת בטיחות לפועל כשהתאונה קרתה, אבל אני האשם. אני לא ישן בלילה מפחד מתאונות הבנייה". בשיחה עם "הארץ" הוא הדגיש את המתח בין שני התפקידים שעל מנהל העבודה לבצע. "אנשים אומרים לי שאני 'עושה בעיות' כי אני מעכב תהליכים בגלל הבטיחות. לא מוריד מעצמי אחריות, אבל לא יכול להיות שעל הכל אחראי אדם אחד", אמר. בוועד דורשים להטיל את האחריות, גם האחריות הפלילית, על גורמים נוספים באתר הבנייה, כמנהלי הפרויקטים, המהנדסים והקבלנים.

עוד אומרים בוועד כי תקנות הבטיחות בישראל כמעט לא שונו מאז קום המדינה, אבל אופי העבודה השתנה באופן ניכר. לדבריהם, בעבר מנהלי העבודה היו אחראים על בניינים קטנים, עם קומות ספורות ומספר מצומצם של עובדים. כיום, התפקיד כולל פיקוח על מאות עובדים, שמתחלפים מדי יום במגדלים רבי קומות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו